Sydfart till salu

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Sydfart till salu

Post by Eskes »

kapten Larry Hansson, 84, går iland och säljer Sydfart
http://www.bltsydostran.se/nyheter/blek ... 212598).gm
//Mattias
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Sydfart till salu

Post by tugtrafik »

Världens äldsta lastfartyg i trafik :!: Värd att rädda :!:
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Sydfart till salu

Post by Åke S »

Jag är på - hur gör vi? Kanske bildar vi en intresseförening som driver fartyget och gör några resor för O.P. Svensson. Själv kan jag tänka mig att göra några resor. (pensionerad) men ännu frisk - alla behörigheter i behåll. Finessen tror jag är att inte låta henne bli liggande utan drivas vidare - naturligtvis, utan vinst - men som ett bidrag till kostnaderna. Ja - funderingar. Men hur som helst hon borde bevaras som ett levande (d.v.s. seglande) kulturminnesmärke.
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Re: Sydfart till salu

Post by Styrman »

Låter intressant med ngn slags förening
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Om det finns glada pensionärer så för guds skull gå samman och rädda kvar sydfart i trafik. Gör en auktion och bilda en förening eller bolag och marknadsför den BÅDE här i detta eminenta forum men också på Landgången där det garanterat också finns ett starkt intresse för att rädda fartyget från "bostadsfartygsdöden" alltså att bli bostad i Stockholm eller Göteborg.
Snegla lite på hur norrmännen gjorde då de räddade hem Seaside och nu kommer söka rädda Kong Olav och troligen Nordstjernen. Kan Nordmännen så kan vi svenskar. OP har laster som passar fartyget och de är väl inkörda på det samma.
Kunskap, ja det finns det ju massor av här på dessa forum. Ett levande museum med aktiv fraktfart möjligen i kombination med mindre passagerarfart 12p kan få fartyget att segla in sina egna kostnader. Litenheten gör ju att hon kan docka in stort sett var som helst.
Hon är så intressant att hon måste bevaras för eftervärlden.
Fredrik Ahlman
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Sydfart till salu

Post by Åke S »

Jag tänker så här.
1. Någon som känner Larry tar kontakt med honom och berättar att vi vill bevara henne som ett levande kulturminnesmärke och att vi kommer att jobba för att skrapa ihop pengarna. Vi vill inte att det går med henne som med Svanefjord – stor risk finns om det kommer en entusiast med pengar som inte inser omfattningen och då kan det gå som med Svanefjord och Seaside. Nu är visserligen Seaside räddad – men till onödigt stora kostnader. Svanefjord står utom räddning.
2. Vi bildar en förening som kommer att starta ett AB. Medlemmar erbjuds köpa aktier. Vi vänder oss till olika maritima intressenter – rederier, fackföreningar, muser m.fl. och erbjuder aktieköp. 1 mille är småpengar – borde inte vara några problem att skrapa ihop.
3. Var hon skall var hemmahörande är en sekundär fråga – även om jag tycker (med tanke på hennes historia, att hon borde höra hemma i Vänerområdet) – men som sagt detta är sekundärt, det viktigaste är att hon blir bevarad.
4. Medlemmarna bemannar henne och gör ett antal resor varje år till kostnadsbidrag för hennes underhåll och klassningskostander. Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många intressenter på såväl Landgången som Fallrepet med tillräckliga behörighet för att vi skall kunna bemanna henne, och göra nog många resor för att täcka kostnaderna.
Det finns mer att säga. Har lagt en länk till Fallrepet från Landgången – ser med spänning fram mot reaktioner!
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Sydfart till salu

Post by kentolsson »

Hej, jag tycker absolut att hon skall bevaras. Som "Olof Trätälja" är hon den båt som gått flest gånger genom Säffle kanal. Jag hjälper gärna till med det jag kan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Som sagt mycket klokt innan en sekundärfråga men originalnamnet tillbaka kanske. Sedan så skulle man kunna låta henne "komma hem" sätt Thorskog som hemmahamn. Då är cirkeln sluten.
Hon kan ju nyttjas för mer än frakt, under den del av året då hon är overksam kan man ha kursverksamhet, utställningar, elevpraktik, passagerartrafik ja enbart fantasi sätter begränsningarna.
Det är möjligt kanske att man skulle kunna ordna en kontraktskörning för henne till ett bättre pris än normalt om det finns något företag med gods som kan se mervärdet att godset går med just henne. Hon har ju ett växande PR-värde i just detta med att hon är det äldsta fartyget i drift. Om hon tages ur kommersiell drift går ju detta mervärde förlorat.
Segelfartyg finns det ju mängder av men motoriserade lastfartyg från samma era är det tunnt av. Se på Fryken, ligger vid kaj och det känns avlägset att hon kommer ut i någon trafik alls....
Fredrik Ahlman
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Sydfart till salu

Post by L-J »

Hittade en blänkare om henne på NT
Tydligen har det gjorts en dokumentärfilm om henne.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

När någon som känner ägaren haft dialog, vänligen redovisa utkomsten här i detta forum eller på landgången. Helst på båda. Sedan rent konkret bör någon som kan göra hemsidor lägga upp en hemsida med basinfo om fartyget och lägga upp en teckningslista för intresse. Alltså att man kan lista sig som intresserad. Länka hemsidan till både fallrepet och landgången o ev klubb maritim.
När man uppnår tillräckligt många intresserade kallar man till konstituerande möte.
Meningen är väl inte att råna någon utan att en andel skall vara överkomlig 1000-2000 kr per person eller liknande. :D
Fredrik Ahlman
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Sydfart till salu

Post by sverre »

kentolsson wrote:Hej, jag tycker absolut att hon skall bevaras. Som "Olof Trätälja" är hon den båt som gått flest gånger genom Säffle kanal. Jag hjälper gärna till med det jag kan.
Kan också tänka mej att vara med och stötta på ett eller annat krokigt sätt.
Det sitter ju en gammal 120 motor i och jag jobbar på Penta......
Tyvärr räcker inte maskinist klass åtta längre än till kaj så där kan jag inte supporta pappersmässigt :( .
/Christian
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Sydfart till salu

Post by L-J »

sverre wrote:
kentolsson wrote:Hej, jag tycker absolut att hon skall bevaras. Som "Olof Trätälja" är hon den båt som gått flest gånger genom Säffle kanal. Jag hjälper gärna till med det jag kan.
Kan också tänka mej att vara med och stötta på ett eller annat krokigt sätt.
Det sitter ju en gammal 120 motor i och jag jobbar på Penta......
Tyvärr räcker inte maskinist klass åtta längre än till kaj så där kan jag inte supporta pappersmässigt :( .
/Christian
Men du har kunskaper som är passande, och resten går att lösa med lite god vilja.

Låt oss hoppas att vi kan rädda henne på nåt vis, själv är jag med på det.
Dessutom sätter jag mig gärna på skolbänken igen efter 30 års "frigång"... :mrgreen:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Vet ej hur sydfarts beslut ser ut men små coastrar upp till 750KW har vanligen en person med klass8 behörighet samt ytterligare en med klass8 examen.
Fredrik Ahlman
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Sydfart till salu

Post by Husum »

Maskinbef.Kl8 examen, det skall väl räcka till yrkesmässig trafik från 405 Kw- 750 Kw, upp till 405 Kw relevant kunskap om maskineriet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... formation/
Håkan Sundström
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Sydfart till salu

Post by kapstans »

Det beror på vad som står i fartygets beslut. Nu är ju hon extremt liten. Men som jag skrev ovan är den lösning som brukar gälla för coasters. Ja upp till den nivå att högre kompetens krävs.
De kan i undantagsfall också acceptera över 750kW med samma bemanning då vi hade ett med sådan lösning.
Fredrik Ahlman
Post Reply