Kustbevakningens nya

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Kustbevakningens nya

Post by Magnus Wadell »

” Kustbevakningen beställer två nya fartyg

Kustbevakningen har idag skrivit tilldelningsbeslut med Damen Shipyard, Holland, för två stora kombinationsfartyg, KBV 001 och KBV 002. Kontrakt kommer att tecknas den 20 december 2005 mellan Damen Shipyard och Kustbevakningen och fartygen kommer att tillverkas och levereras av Damen Shipyard Galati i Rumänien.

Kombinationsfartygen ska bl.a. kunna klara nödbogsering, brandsläckning och miljöräddning samt daglig verksamhet till sjöss. KBV 001 kommer att placeras i Göteborg och KBV 002 i Slite på Gotland.

Planerad leverans av det första fartyget blir april 2008 medan det andra levereras i oktober 2008. Priset på fartygen är 315 miljoner svenska kronor per styck.

KBV 001 och 002:

Längd: 79,2 m

Bredd: 16 m

Deplacement: ca. 3400 ton

Installerad effekt: ca. 8000 kw”
Attachments
kbv-001-damen-shipyard.jpg
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Läcker illustration och fina fartyg ser det ut att bli! :D

/KRNI
NB
Posts: 13
Joined: 11 Dec 2005, 20:23

Kustbevakningens nya

Post by NB »

Jodå, visst ser dom fina ut. Dock tycker jag att det är beklagligt att dom inte är lämpade för gång i is (notera bl.a. bulben). Enl. uppgift så ville Sjöfartsverket att dessa fartyg skulle byggas så att dom vid besvärligare isvintrar kunde komplettera isbrytarna, tex. i södra östersjön, Öresund etc. Detta var man från Kustbevakningens sida inte intresserad av.
Jag finner det mycket märkligt att två statliga myndigheter inte kan samarbeta bättre.
Framförallt förefaller det vara ett stort slöseri med resurser.
Konsekvensen blir att dessa förträffliga fartyg kan behöva isbrytarassistans för att utföra sina åtaganden när de istället med isförstärkning hade kunnat både sparat och, vid uthyrning till annat land, tjänat pengar åt staten.
Dessvärre verkar redan beställningskontraktet vara undertecknat men det kan förhoppningsvis ännu gå att revidera ordern. Det är min förhoppning att ni som är av samma åsikt som vad jag är samt värnar om den svenska sjöfarten agerar kraftfullt, exempelvis genom att kontakta de som ni röstat på. Det är ju trots allt våra skattepengar som finansierar dessa fartyg och avlönar flertalet av i detta fall beslutande politiker samt personal på de berörda myndigheterna.
Jag tror inte det är för sent, ännu.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Bli tullare!

Post by Magnus Wadell »

Maskinchef

Kustbevakningen söker en maskinchef till nybyggnadsprojekt avseende kombinationsfartyget KBV 001. Vi vill att maskinchefen medverkar i projektet från start vilket beräknas ske omkring 2006-01-01. Inriktningen är att fartyget ska vara färdigbyggt hösten 2007 och då placeras i Göteborg. Anställningen är inledningsvis en projektanställning fram till hösten 2007 och kommer under denna tid att vara placerad vid Tekniska avdelningen inom Kustbevakningens centrala ledning i Karlskrona. Efter projekterings- och byggnationsfasen kan en tillsvidareanställning bli aktuell och då som maskinchef ombord på kombinationsfartyget KBV 001 med placering i Göteborg.

Kompetenskrav:
Du som söker ska ha behörighet som sjöingenjör och ett stort tekniskt kunnande. Erfarenhet från tidigare medverkan i större eller mindre byggnationsprojekt är meriterande liksom kustbevakningsutbildning ”KBU 1” eller högre. Vi ser gärna att du har en pedagogisk läggning med en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Ytterligare språkkunskaper är en merit. Vi förutsätter att du är en van datoranvändare.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete i en relativt liten organisation som ställer höga krav på medarbetarna även i stressade situationer. Flexibilitet, stresstålighet och samarbetsförmåga är egenskaper som vi värderar högt.

Resor såväl inom som utom landet ingår i anställningen.

Kustbevakningen söker aktivt tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och en etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Tillträde snarast.
http://www.kustbevakningen.se/intrainfo ... inchef.htm
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Nära skandal

Post by Åke S »

Jag tycker faktiskt att det här är gränsande till skandal - om det inte kanske rent av är det.
315 miljoner är väldigt mycket pengar som den svenska sjöfartsnäringen skulle behöva på annat sätt.
Det är ju självklart att skulle man ändå bygga dessa leksaksbåtar till "tullarna", så hade man väl åtminstonne kunnat bygga dem som hjälpisbrytare.
Jag tycker nu att måttet är rågat - visserligen har man inom kustbevakningen varit duktiga på att marknadsföra sig och man var smarta som i motsats till sjöfartveket snabbt hoppade på "miljötåget" - säger man "miljö" så kan man få pengar till vilka stolligheter som helst i det här smått tokiga landet.
Jag tänker ta fasta på NB´s uppmaning och skriva till mitt läns riksdagsmän.
Jag tycker att "tullarna" har lekt tillräckligt länge nu.
NB
Posts: 13
Joined: 11 Dec 2005, 20:23

Kustbevakningens nya

Post by NB »

Till Åke S. och ni andra som orkar egagera er: Kämpa på, men gör det snabbt innan det är för sent.
Ja, jag håller med. Det är skandal! Och än värre är det om detta är ett resultat av prestige-kamp mellan två statliga myndigheter där man inte förstår sin uppgift, nämligen att ge service och vara till gagn för sjöfarten, finansierat med skattemedel vilket borde ställa höga krav på maximalt resursutnyttjande.
Även om jag uppskattar att många lägger ned ett stort arbete på att i detta och andra forum värna om vår historia så tänk på att framtiden kan gå att påverka, inte forntiden.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Ta en titt på den här länken till STP Norge, någon som gjort en modell på Kystvakt W-318. Verkar rätt lik våra nya, kan de va därför de är med bulb, för att de kör på befintliga och (billiga) ritningar?!

http://www.stp-norway.com/Forum/download.php?id=995

/KRNI
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Kustbevakningens nya

Post by silver top »

Kan det vara Ulstein verft som är inblandad. Tror inte på att Kustbevakningen har kunnat snikat på några ritningar. Så fungerar det inte. Det är med båtar som med barn ju större dom blir desto dyrare blir dom.
Att båtarna fått bulb kan ju bero på villfarelsen att det alltid finns brutna isrännor i Bottenhavet och Bottenviken. Hoppas att dom får högsta isklass
i alla fall, om dom händelsevis måste besöka Norrland på vintern.
Kanske Ola Kvarnström, med inlägg 17/10 05, kanske har mera kött på benen i frågan. Tror att han känner någon med isbrytare erfarenhet.
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

kustbevakningen lekstuga

Post by Åke S »

Även om jag inte har skrvit till alla mitt läns riksdagsmän och även om det kanske är försent - jag har förstått att det skulle skrivas kontrakt den 20 december - så har jag åtminstone skrivit till en riksdagsman som jag bedömer som vederhäftig och hoppas att han skall agera.
Det får bli mitt bidrag - om än ringa.
Jag delar dock NB:s uppfattning - gamla bogerbåtar är mysiga, det är kul att se på gamla bilder och att gotta sig åt den tid som varit - men, även om vi börjar bli till åren, får väl se lite frammåt också och hoppas att det finns några gamla bilder från 2000-talet för våra barnbarn att gotta sig åt, och att dom år 2033 skall kunna säga - den där båten seglade min morfar i, i bröjan på 2000-talet.

Kamrater vakna!

Vi seglar omkring i gamla rostholkar som är 30, 40, 50 är gamla och skall göra ett jobb med, som vi stundtals klarar av.

Men våra vänner i kustbevakningen skall få båtar för 0,6 miljarder svenska kronor, som inte ens duger till att bryta is med, vad dom i övrigt skall vara bra till övergriper mitt förstånd.

En av båtarna skall stationeras i Göteborg och efter vad jag förstått initierades den här vansinniga beställningen av olyckan i Bornholmsgattet för något år sedan, där tullarna märkte att de inte var kompetenta att utföra en bogsering. Men varför i hela fridens namn skall man stationera en sådan båt i Göteborg, där det trots allt finns ett antal potenta bogserbåtar.

Ja,ja det är mycket att fundera kring detta - nu har jag gjort mitt och när en liten förhoppning att det finns fler som vill göra något.
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Post by Åke S »

Jag märker nu att det var en massa stavfel i mittt förra inlägg - men det blir så när man är engagerad.
Det blir väl lika många i det här!
NB
Posts: 13
Joined: 11 Dec 2005, 20:23

Kustbevakningens nya

Post by NB »

Till Åke S. Oroa dig inte för stavfelen. Det är nog fler än du som har fått förhöjd hjärtverksamhet av detta ämne. Dock ett tips: man kan gå in och ändra i inlägget. Det har jag själv gjort när jag i efterhand läst vad jag i affekt skrivit.

Ja, som tidigare nämnts så skall enl. uppgift kontaktet formellt undertecknas i morgon. Allt kan ju vara klart sedan tidigare men jag tycker att det är värt att försöka påverka. Det skall bli intressant att se hur media belyser denna fråga. För nog borde det väl här finnas saker att titta djupare i?
User avatar
Daniel E.
Posts: 23
Joined: 02 Feb 2005, 10:21
Location: Göteborg
Contact:

Re: kustbevakningen lekstuga

Post by Daniel E. »

Åke S skrev:
En av båtarna skall stationeras i Göteborg och efter vad jag förstått initierades den här vansinniga beställningen av olyckan i Bornholmsgattet för något år sedan, där tullarna märkte att de inte var kompetenta att utföra en bogsering. Men varför i hela fridens namn skall man stationera en sådan båt i Göteborg, där det trots allt finns ett antal potenta bogserbåtar.

-----------------------------------

Hej!
Ok, först ska jag erkänna att jag inte är någon sjöfartsexpert vad gäller denna typ av båtar/sjöfart.
Varför är det märkligt att stationera ett av fartygen i Göteborg, de ska väl inte enbart agera bogserbåtar...
Från Göteborg når man hela Sveriges västra kust och farvattnet där alla fartyg som går mot fjärran destinationer passerar, både passagerarfärjor och last-/tankfärjor.
(Båt stationerad i Göteborg behöver knappast tänka på is)
mvh Daniel
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Förstudie kombinationsfartyg typ 001

Post by Magnus Wadell »

Här finns en del info:

http://tinyurl.com/76y2d
Isgång

Fartyget skall ha erforderlig isklassning för operationsområdet. Det bör dessutom prövas om fartygstypen kan fylla Sjöfartsverkets krav för isbrytning i egentliga Östersjön och på Västkus-ten."
Attachments
fullsize_kombinationsfartyg_forstudiex44x2.jpg
fullsize_kombinationsfartyg_forstudiex44x2.jpg (64.63 KiB) Viewed 19102 times
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Kustbevakningens ny

Post by Åke S »



Daniel E skrev:

Hej!
Ok, först ska jag erkänna att jag inte är någon sjöfartsexpert vad gäller denna typ av båtar/sjöfart.
Varför är det märkligt att stationera ett av fartygen i Göteborg, de ska väl inte enbart agera bogserbåtar...
Från Göteborg når man hela Sveriges västra kust och farvattnet där alla fartyg som går mot fjärran destinationer passerar, både passagerarfärjor och last-/tankfärjor.
(Båt stationerad i Göteborg behöver knappast tänka på is)
mvh Daniel




Beställningen av dessa båda fartyg intierades av olyckan norr om Bornholm den 31 maj 2003, då den kinesiska bulkbåten Fu Shan Hai kolliderade med det cypernregistrerade containerfartyget Gdynia.
Kustbevakningen var där med bl a KBV 181 Slite (3862 hk) man försökte bogsera fartyget, men misslyckades och hon sjönk. Ganska snart efter denna händelse kunde man läsa i pressen att kustbevakningen ansåg sig behöva 2 st högsjöbogserare. Bl a med hänvisning till den intesiva trafiken av stora tankbåtar från Ryssland och den stora miljöfaran för Östersjön.

Kustbevakningen är en polisiär myndighet med 45 flytande enheter därav ca 30 övervakningsfartyg, man har också ett s k miljöskyddsansvar (vad det nu betyder).

För bogsering och bärgning som inte är ett myndighetsansvar - finns fortfarande ett antal kompetenta operatörer kvar i Skandinavien.
En del av dessa operatörers tonage - särskilt då Switzers - är inte lämpligt för isbrytning. Det isbrytande bogserbåtstonage som finns kvar i Sverige är i händelse av en isvinter i klass med 80-talsvintrarna i högsta grad otillräckligt och mycket ålderstiget.

Enligt relativt vederhäftiga källor skall isbrytarledningen (sjöfartsverket) ha försökt övertyga kustbevakningen om att dessa fartyg skulle byggas för att kunna agera som isbrytare i händelse av en svår vinter, men fått kalla handen.

Ett 79 m långt fartyg med 8000kw kan säkert klara av att bryta en rak ränna, men det blir synnerligen otympligt om man skall agera i trängre vatten, bryta loss i vallar under ispress och smidigt kunna gå runt fartyget som sitter fast.

Stationering i Göteborg:
1. Det ligger väldigt långt från Östersjön.
2. I Göteborg finns flera potenta bogserbåtar som kan göra jobbet.

Båt i Göteborg behöver inte tänka på is:
Du var uppenbarligen inte med under 80-talets isvintrar.

Tankfärjor???

630 miljoner svenska kronor är oerhört mycket pengar som vi vanliga operatörer bara kan drömma om. Sen skall vi inte gölmma bort drifts- och personalkostnaderna för dessa bjässar (79 m långa, 16 m breda).
Jag kan inte kustbevakningens löner och anställningsavtal - men skall dessa fartyg ständigt vara bemmanade, vilket borde vara en självklarhet om de skall kunna utföra de uppdrag de är avsedda för - kommer det att dra enorma kostnader (skulle vara intressant att se en redovisning från KBV vad man beräknar dessa kostnader till).

Avslutningsvis - jag framhärdar: detta är ett kapitalt vansinne som omgående borde stoppas. Jag betalar skatt och jobbar sedan början av 60-talet inom en svårt sargad svensk sjöfartsnäring - jag blir helt enkel vansinnig när jag ser dessa saker få passera helt opåtalt.
NB
Posts: 13
Joined: 11 Dec 2005, 20:23

Kustbevakningens nya

Post by NB »

Följande är hämtat från Kustbevakningens hemsida:

Nyheter


2005-12-20, kl. 16:35

Avtal klart med Damen Shipyard


Kustbevakningen har skrivit avtal med Damen Shipyard, Holland, för två stora kombinationsfartyg, KBV 001 och KBV 002. Kontraktet tecknas idag den 20 december 2005 på Kustbevaknigens centrala ledning i Karlskrona mellan Damen Shipyard och Kustbevakningen. Fartygen kommer att tillverkas och levereras av Damen Shipyard Galati i Rumänien.

Kombinationsfartygen ska bl.a. kunna klara nödbogsering brandsläckning och miljöräddning samt daglig verksamhet till sjöss. KBV 001 kommer att placeras i Göteborg och KBV 002 i Slite på Gotland.




För mer information kontakta:
Åke Dagnevik, teknisk chef, tel 070 209 44 04
Björn Fagö, projektledare för projekt KBV 001, tel 0708 15 34 26



-----------------------------------------------------------------------

Däremot har jag inte funnit några reaktioner på denna beställning, förutom i detta forum, på nätet eller i massmedia. Är det någon annan som har?
Post Reply