Rederiflaggor och skorstensmärken

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

En till skalp! Snarare vinrött väl? ALLA bilder jag sett på Gerd förefaller ha haft samma skorstensmärke, från aktiv ungmö till skrotfärdigt vrak.

Börjar man gräva tycks det trots allt finnas hur mycket som helst att hitta. Än är undrens tid inte förbi!
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Image

Enligt Sjöhistoriska är denna bilden tagen 1944, med Munksjö AB som ägare. Enligt annan uppgift är den tagen tidigare, med fortfarande Westerås - Torshälla Ångfartygs AB som ägare. Under detta rederis ägarskap ska skorstensmärket varit en himmelsblå bård med ett gult W i.

Det känns som om den senare versionen är riktig; när Munksjö övertog ångaren blev den väl samtidigt omdöpt till Munksjö IV?

Å andra sidan tycker jag skorstensbokstaven snarare ser ut som ett M än ett W. Vad står det för ort på bryggskärmen? Återigen, Westerås-Torshällabolaget bildade tillsammans med Ångfartygs AB Göta Kanal Rederi AB Mälaren för kanaltrafiken, så jag får det till att M:et kommer därifrån.
Jag förleds att tro att det snarare står Västerås än Jönköping under namnet på bryggskärmen ...

Sedan kan man väl bara begråta hennes fortsatta öden och äventyr, men det är en annan historia ...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Trollhättan med M och rolig däcks last, del av Johan foto. Av rasteringen att dömma tagen ur tryckt material:
Trollhättan.jpg
Hur länge Trollhättan hette Trollhättan i Munksjös regi över låter jag åt hr Gustafsson:
Trollhättan i trollhättan.jpg
Trollhättan i trollhättan.jpg (73.19 KiB) Viewed 19153 times
Farfar var ombord på henne som Trollhättan i Munksjös regi i alla fall.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Din förstoring av bilden avgör saken; visst står det Västerås under namnet! Då förutsätter jag att Rederi AB Mälaren hade samma typ av skrostensmärke som Westerås-Torshällabolaget; En ganska ljust blå bård, men i det här fallet med ett gult M istället för W.

Bilden du själv publicerat visar ju en Trollhättan med hemmahamn Jönköping och nu av allt att döma en helsvart skorsten.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Torsten H »

Regnr 4859 Trollhättan. Cert = nationalitetscertifikat; motsvarar ungefär lagfartsbevis till lands. Ägare:
1908, maj 6. Cert, varvsägare Petter Larsson, Thorskog. GUSTAF.
1913, sep 2. Cert, Petter Larssons dödsbo, Thorskog. GUSTAF.
1914, mars 4. Cert, pr gårdsägare Alfred Karlsson, Lidköping. GUSTAF.
1915, feb 1. Cert, Ångfartygs AB Örnen (Th Assmundson), Göteborg. GUSTAF.
1917, jan 30. Cert, Rederi AB Örnen (Th Assmundson), Göteborg. GUSTAF.
1924, apr 29. Cert, Wästerås-Torshälla Ångbåts AB (C A Palmén; Gunnar Thorslund), Västerås. TROLLHÄTTAN.
1926, mars 19. Cert, Rederi AB Mälaren-Göteborg (Gunnar Thorslund), Västerås. TROLLHÄTTAN.
1939, sep 5: RAB Mälaren-Göteborg träder i likvidation.
1939, sep 23. Cert, Wästerås-Torshälla Ångbåts AB, Västerås. TROLLHÄTTAN.
1941, apr 29. Cert, Munksjö AB, Jönköping. TROLLHÄTTAN.
1952, juli 28. Cert, motorfartyg, Munksjö AB, Jönköping. MUNKSJÖ IV.
1962, maj 21. Cert, pr Johan Gunnar Sörqvist, Ånimskog. KARL-GÖRAN. ....... osv

Jag tror det stod i skorstenen M-G under Mälaren-Göteborgs-tiden. Mössmärkena visades i Båtologen för inte så länge sedan.
.......................................
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Fast det ser ju onekligen lite trångt ut för både M och G på vardera sidan av skorstenen på bilden!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Trångt eller ej:
Tuna me e och Trollhättan med bla G.jpg
Tuna me e och Trollhättan med bla G.jpg (59.25 KiB) Viewed 19108 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Ai beliv jo!

Känns som om Eskilstunabåtarna hade sina bokstäver på svart botten. Eller?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Torsten H »

Eskilstunabåtarnas E var troligen av mässing, liksom Wästerås-Torshällas W. Svart botten.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Målningar colurerade vykort får man väl ta med en nypa salt hur är det med Modeller då?? Nedan det enda fartyg i min flotta garanterat under 20 brutto.Image

Sak föreställa 1676 SS Neptun av Forsvik. Men denna hade väl inte master som på bilden. Som är hur de senare sjötorpsbyggena såg ut Hur rätt är då skorstensmärket??

Eller är det för att hon är svensk? Modellen har ju svenska flaggan på sidan, fast stod det inte Sverige på sidorna då?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Ska det vara en nautralitetsflagg så är ju flaggan vänd åt fel håll, den ska inte peka lodrätt!

Utan att ha kollat någonting alls, så skorstensmärket skulle kunna vara detsamma som på Skattkärr. OBS att det fotot (som är ditt, jag knyckte helt fräckt det i början av denna tråd! ) är taget med orotkromatisk film, så möjligheten finns ju att detta är ett faktiskt förekommande skorstensmärke!

Och hur är det med målningar?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Ska det vara en nautralitetsflagg så är ju flaggan vänd åt fel håll, den ska inte peka lodrätt!

Utan att ha kollat någonting alls, så skorstensmärket skulle kunna vara detsamma som på Skattkärr. OBS att det fotot (som är ditt, jag knyckte helt fräckt det i början av denna tråd! ) är taget med orotkromatisk film, så möjligheten finns ju att detta är ett faktiskt förekommande skorstensmärke!

Och hur är det med målningar?
Skattkärr? Menar du 4422 Nya Dansätter så har den en vertikal bård också som svenska flaggan.
Nya Dansätter.jpg
Något som saknas på skorstenen på min modell. Men färgerna kan väl kanske stämma. Det är ju upp till hur mycket lim och färg ångor som andats in och naturligtvis den konstnärliga friheten...
Frågan är vilket bolag det är. Och om den stämmde överens med verkligheten? 1676 Neptun finns det vad jag vet inte drösvis med bilder på. Klubbmaritum i GBG:s bild arkiv har i allafall inte någon annan en den halvtaskiga bild (där man inte kan se skorstensmärket) som redan fanns i min samling. På den kan man se ett räckverk runt båten inte en brädgång och ett överbygge som heller inte stämmer med modellen. Samt masten...
1676 SS Neptun b sjötorp 1884.jpg
Gnällig värre men så är man Närking också. Kanske har hon byggts om till modellens modernare snitt under sin levnad det vet jag inte.
Last edited by Skepparättling on 21 Aug 2012, 20:31, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Ursäkta, Dansätter, givetvis! Ibland flimrar namnen förbi i skallen lite väl snabbt ...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:Målningar colurerade vykort får man väl ta med en nypa salt hur är det med Modeller då?? Nedan det enda fartyg i min flotta garanterat under 20 brutto.Image
På andra forum är de kvicka att kommentera vattenlinjer ingen som har något att kommentera??

Ytterligare en bidragande orsak till att jag ser på modellers riktighet med skepsis...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Ja att den ska följa den verkliga vattenlinjen som näppeligen följde båtens former och språng är kanske för mycket begärt mht att det är ett naivistiskt "konstverk". Men den vita linjen???

Oavsett vad tycker jag du ska vara rädd om din båtmodell, den är säkert unikt på sitt charmiga sätt!
Post Reply