Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.

Re: Skutor

Postby imar » 19 Oct 2018, 19:21

Barnekovs Mejerikalender föreslår en omräkning på 2 - 2,5 från nhk till ihk säger du i ett inlägg men att det inte direkt går att översätta. Vilken är din källa till 200 hk för Krossfjord Torsten? Jag tror på vad du säger men tycker om att känna till källor.
Last edited by imar on 22 Oct 2018, 17:56, edited 1 time in total.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby Torsten H » 19 Oct 2018, 20:22

Källa: Gert Uwe Detlefsen - Hans Jürgen Abert Die Chronik der deutschen Küstensmotorschiffe 1945-1995 - Band 1. Absolut zuverlässig.
Titta i en skeppslista - men angav inte hästkrafterna ner till entalet, när det rörde sig om hundratals hk!!!!!!!!!
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Postby imar » 19 Oct 2018, 20:32

Jag ser nu att i DSL 1949 - 1951 står 198 hk. Tack för hjälpen.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby imar » 22 Oct 2018, 17:55

Kustvåg 9295 byggdes som logger för fiske 1908 i Holland och fick då ångmaskin på 120 hk. Vid ombyggnad till fraktare 1935 fick hon en 6-cyl motor på 150 hk från Linke-Hofmanwerke i Breslau Polen. Den tredje motorn verkar det vara tveksamhet kring. SL 1964 säger 300 hk men andra uppgifter säger att hon 1960 fick en 5-cyl JM på 150 hk. Hon blev förlängd 1956. Är någon av uppgifterna fel eller bytte man en nyligen en bytt motor för att den var för svag. Om uppgiften från skeppslistan 1964 är korrekt så antar jag att det var sista motorn eftersom hon antas ha blivit skrotad i Piraeus 1986.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby imar » 01 Nov 2018, 23:40

Nordanvik 8383 var en liten järnskuta med ett förflutet inom det militära som Ångkranpråm nr 1, byggd på Kockums 1875, och sedan Mul 1 från 1920. Hon blev så småningom civilt lastfartyg efter lite omvägar. Från 1968 var hon i Finland och där slutade hennes dagar med namnet Gniggaren enligt Tore Olsson i Mörrum. Han nämner att det har stått i Båtologen sidan 340 år 1981 att hon låg halvsjunken i Gonböleviken Dragsfjärd. (Det skall nog vara Genböleviken).
Idag stötte jag på en hemsida där det hävdas att hon ligger som dykobjekt vid Gotland sedan 1958. Det måste väl vara fel. Hon köptes som fraktfartyg till Skärhamn slutet av 1957 och jag kommer väl ihåg henne.
Jag lägger med adressen till dyksidan så kan ni se bilder på objektet under vattnet, den stäv man kan se stämmer inte med Nordanvik. Bild kommer separat om det alls går.
https://www.dykarna.nu/dykplatser/ytter ... n-347.html
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby imar » 01 Nov 2018, 23:45

Nordanvik 8383.jpg
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby Klas Andersson » 02 Nov 2018, 12:37

Jag har dykt där !! :lol: och även videofilmat vraket ! stämmer nog bra med Bilden på MUL 5 ?

Och ! vraket har ångmaskinen kvar nere i maskinrummet ! (jävlar vad trångt pressa sig ner där med tuber på ryggen ! :roll: )
hela maskinrummet fullt med lera ända upp till toppen på maskinen !

Antar att NORDANVIK på din bild från Skärhamn inte hade Ångmaskinen kvar ?
så troligen är det då en annan MUL som ligger vid Gotland ?
Mvh Klas
User avatar
Klas Andersson
 
Posts: 453
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Postby imar » 02 Nov 2018, 14:14

Tack Klas, jag misstänkte att det var fel nummer. Nr 5 är ett bra tips. Jag skall kolla upp vad det finns för uppgifter om henne.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby LarsErik » 05 Nov 2018, 13:09

Vilka Thorskogare, ev även andra skutor, med järnspant och träskrov, seglar fortfarande i Sverige? Jag har sett uppgiften att alla sådana skutor har somnat in på skeppskyrkogårdarna. Men Vänervik, ex Havden, som enligt uppgift har kompositskrov av järn/trä flyter ju fortfarande på vattnets yta. Vilka, utöver Vänervik, med den här skrovkonstruktionen, finns bevarade?
LarsErik
 
Posts: 1
Joined: 10 Oct 2018, 20:43

Re: Skutor

Postby Torsten H » 06 Nov 2018, 17:40

När Kustvåg ex Wotan kom till Skärhamn hade den en 150 hk Linke-Hofmann-Busch diesel, 6 cyl, 4-t, 210 x 330 mm, tillverkad i Breslau i Tyskland!! Idag heter staden Wroclaw och ligger i Polen, men det är en helt annan historia. Fabriken finns f ö fortfarande - googla! 1960 fick den en 300 hk June Munktell diesel, 5 cyl, 4-t, 255 x 400 mm.
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Postby imar » 06 Nov 2018, 20:56

Tack för det Torsten. Hemsidan är ändrad. Kan du även lösa gåtan med Ångkranpråmarna så blir det många extra poäng.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby imar » 14 Nov 2018, 18:11

Poseidon 8910
Förliste vid Läggningsbådarna väster om Landsort den 27 oktober 1973. Hon ägdes då av Rederi AB Erik Olausson & Son i Skärhamn. De hade köpt henne i ett partrederi i oktober 1947 från Per Erik Santesson i Ystad.
Däremot vet jag inte när Santesson hade köpt henne. Hon var byggd på Götaverken 1905 som fiskeriinspektionsfartyget Skagerak och blev senare kustbevalnings s/s Poseidon. När Santesson köpte henne eller vem som gjorde ombyggnaderna är oklart men eftersom Santesson sålde för 32000 kronor till Olaussons partrederi och detta sålde vidare fyra år senare till ett eget AB för 171000 kronor så kan man kanske gissa att ombyggnaderna gjordes under mellantiden i partrederiet. Att hon är upptagen i SL 1949 till 227,2/153,69/300 med 240 hk motor talar för detta. Anmälan i november 1948 anger att hon ändrats till motorfartyg.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby Klas Andersson » 14 Nov 2018, 21:05

Hittade det här !
men inget i vrakregister .mm som jag hittat än så länge !?

här anges 1953 som förlisningsårtal ?

https://digitaltmuseum.se/011014310626/ ... -hamn-1948
Mvh Klas
User avatar
Klas Andersson
 
Posts: 453
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Postby imar » 14 Nov 2018, 21:18

Jag slant på tangenten så 5 blev 7, 1953 alltså.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Postby imar » 14 Nov 2018, 22:31

Det verkar som Santesson aldrig ägde fartyget eftersom det låg i Uddevalla i januari 1948 med den gamla beteckningen. Han kanske förmedlade affären? På bilden hos Digitalmuseum har hon fortfarande ångmaskin. Anmälan om att hon var motorfartyg gjordes i november 1948. Hon ser ut som hon är under ombyggnad? Kanske ångmaskinen är borttagen, det syns ingen skorsten.
imar
 
Posts: 1669
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

PreviousNext

Return to Fallrepet



Who is online

Users browsing this forum: No registered users