Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Torsten vet att det är Inger men nu vet skepparättlingen det också. Mitt kort är taget på 40-talet då Inger hörde hemma i Skärhamn. Jag tror att det är omkring 1945 då min farbror mönstrade jungman ombord. En annan farbror som var några år äldre och hade försteskepparen var bästeman ombord. Hon såldes några år senare till Härnösand och blev med tiden den sista fyrmastade skonaren i Sverige om jag inte tar fel. Rätta mig i så fall. Så nu, skepparättling kan du nog flytta ditt foto från okända till kända.

Inger var byggd i Köge 1921 och hade från börjaqn en 160 hk 4-cyl motor. Hon bytte ägare några gånger men kom 1939 till ett partrederi i Skärhamn som behöll henne till 1944 då Rederi AB Norrland i Härnösand tog över henne. Hon hörde även hemma i Finland en tid men blev 1966 såld till Grekland där hon i slutet av 70-talet sågs ligga upplagd vid ön Salamis med namnet Myrtidiotissa (efter en grekisk gudinna). Till sist sjönk hon där hon låg och blev vrak. (Båtologen nr 4 2007). Jag har sett en uppgift om att hon lastade över 500 ton och det är nog rätt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fotot på henne med 3 master är taget i Tolkis strax innan avfärden till Grekland. Vacker är hon inte med den riggen.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:.........
Jag lägger in ett foto på en ångbåt, som ligger i en Norrlandshamn. Man kan se ett namn på bogen. Den finns säkerligen med i många registerböcker; fotot har setts av många runt om i världen - det finns f ö med i Länspumpen 2012:1:58 - men hitills har ingen lyckats klura ut vad det är för en, och den är ändå inte så gammal - synpunket om byggnadsår mm motages tacksamt.
På ett av korten i inlägget jag refererar till, det från Mem med bland annat Sveakassen och M Roosvall:Image
Kan man även se en forum medlems bogserbåt som numera heter Björn, fast på kortet är den i sin ungdom döpt till Dux.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Är det någon som har adressen till LL och GG-beteckningarna?
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Skutor

Post by Knut Klinghjert »

Fartygsregistret, Stockholms tingsrätt.
Jag har försökt luska ut var man kan hitta äldre register med LL, GG, VG etc. beteckningar,
men gått bet.
Tydligen fördes registren tidigare av de lokala tullmyndigheterna,
någon som vet var dessa register finns i dag, eller har de gått förlorade?

Varken Fartygsregistret eller Generaltullstyrelsen har kunnat ge besked.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det. Jag har hittat ett MD register som någon har gjort men LL och GG vet jag inte om någon gjort. Kanske någon annan känner till och hör av sig.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hej igen mitt i sommarvärmen,
Nu är jag på jakt efter uppgifter och helst också en bild på ett fartyg hemmahörande i Stockvik på Tjörn som köptes till Skärhamn 1941. Om någon har uppgifter så är jag väldigt tacksam. Jag skulle gissa att det rör sig om en skonare eller galeas i trä men jag är inte säker.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ett fartyg, som 1941 såldes från Stockevik till Skärhamn, passar in på 3-mastskonaren SIGRUN, byggd 1902 i Bergkvara, 175 tdw. Ägare i Stockevik: Karl Isberg, Axel Isberg och Edmund Eriksson, som senare sålde sin del till Karl Isberg. Ägare i Skärhamn var ett partrederi med 3 delägare och fru Julia Bernhardina Berndtsson som huvudredare och Axel Edvard Berndtsson som befälhavare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är rätt Sigrun Torsten. Befälhavarens namn är Axel Evald Berndtsson och han var huvudredarens man som du kanske förstått. Jaså det var en tremastskonare? De var ju inte ovanliga i Skärhamn vid den tiden. Har du möjligen någon bild på henne?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här kommer ett foto på SIGRUN, regnr 4021, från tiden efter WWII. Jag vet inte, om den hade styrhytt under Skärhamnstiden.
Attachments
4021  Sigrun.jpg
4021 Sigrun.jpg (97.33 KiB) Viewed 23853 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, Jag såg aldrig Sigrun men jag skulle tro att de allra flesta hade styrhytt 1941, fast så sent som i slutet av trettiotalet var det vanligt att man inte hade styrhytt ännu.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Hörde ovan Sigrun någonsin hemma i Kalmar?
Sigrun kalmar livboj och herre vid relingen.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

4385 Sigrun hörde hemma i Kalmar mellan maj 1916 och mars 1924.
Attachments
4385  Sigrun c.jpg
4385 Sigrun c.jpg (49.29 KiB) Viewed 23747 times
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Ang. Imars undran om den sista 4-mastaren så lämnade Inger Sverige 1963
Sonja lämnade 1964 och Elna blev den sista hon lämnade Sverige 1966
Sigrun Skärhamn hade styrhytt redan 1934 enligt ett foto som återfinns i
boken Skaftö Sjöhistoria del 1.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Åter igen stort tack till Torsten.

Ryssarna kunde uppenbarligen bygga snygga skutor också..
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply