Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Viking står som byggd 1920 i Plimsoll Shipdata och det är fel, men söker man på den, så finns den och står som byggd 1907.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Inte konstigt att den inte gick att hitta. Tack Torsten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Försvunnen dansk skuta.

Galeasen Ane Kirstine av Vejle finns i 1933 års skibsliste men inte i 1934. Hon ägdes av Karl Zola Dreyfus Sörensen Schou i Vejle. Hans namn nämns även som Skov. Hon var ursprungligen byggd i Skåpesund Sverige 1895 med namnet Viking 3974. Men vad som hände henne i Danmark ca 1933 är för mig en gåta.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ane Kirstine kan ha strukits pga upphuggning eller försäljning till utlandet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det låter troligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det här bör väl ha varit en av de sista som byggdes på Holms Varv i Råå.

http://tallshipzebu.org.uk/

Och lever fortfarande fast illa tilltygad efter att ha legat på botten i 6 veckor i höstas.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

C.O. Christianssons varv i Strömstad, C.O. Christiansson &Co och AB C.O. Christianssons varv borde vara samma varv. De byggde en del mindre fartyg och fiskebåtar från 1906. Det har varit svårt att hitta vem som står bakom initialerna C.O. Just nu har jag som kandidat en Carl Otto Christiansson som verkar ha sysslat med mycket. Bl.a. var han brandchef i Strömstad. Han var född 1970 och avled 1937. Han var även kommunalpolitiker i Strömstad, Ångbåtskomisionär mm. Jag hittar däremot inget som binder honom vid varvsrörelse.

Någon som vet något om detta varv?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jo, varvsägaren hette Carl Otto i förnamn. Han och G A Hultman startade 1906 varvsrörelse på det f d Holkedalska varvet. 1917 ombildades det till Strömstads Mek Verkstad AB, och man planerade att bygga stålfartyg på upp till 1800 ton dw, men 1925 blev det konkurs, och området såldes till Strömstad Canning AB, som bl a tillverkade 'Kung Gustaf - Lättrökta sardiner'. I andra länder brukar kungar ge namn åt whisky-märken och cigarrer och sånt, men inte så i Sverige.
Boken Fiskebåtarna & varven av Blom/Bornmalm/Bång rekommenderas för vidare studier.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det Torsten. Man kan nog utgå från att det är den Carl Otto som jag hittat. En riktig mångsysslare men tydligen till viss del framgångsrik. Den första uppgiften jag såg om honom var han maskinist så han hade anknytning till sjön. Varvet fick hans namn men kanske var det Hultman som visste mer om träbåtsbyggen? Min fråga är i varje fall löst.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Amelia Sölvesborgs varv.jpg
Amelia Sölvesborgs varv.jpg (56.65 KiB) Viewed 11035 times
Av en händelse fick jag se bifogad bild när jag letade efter skeppsbyggmästare C A Johansson. Enligt texten till bilden skall det vara Amelia, en av de tre första som byggdes på varvet (Concordia, Jakob och Amelia). Hon färdigställdes 1894 och räknas (enligt webbsidan) som den första efter varvsstarten 1891. Att bilden föreställer en tremastskonare framgår tydligt men i alla andra sammanhang då det skrivits om Amelia har hon beskrivits som skonare med två master. I varje fall har jag aldrig sett henne benämnd som tremastskonare. Även i skeppslistorna står skonare och där brukar stå tremastskonare om det är en sådan. Det står även i texten att de tre fartygen byggdes efter samma ritning vilket skulle betyda att även de andra två var tremastskonare.

Rätt eller fel?

Dessutom undrar jag vad C A Johanssons förnamn var.

Mvh
Ingemar
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fotot föreställer INTE Amelia. Alla tre - Amelia, Jacob och Concordia var 2-mastskonare.
3-mastskonaren på fotot skulle kunna vara dansk. Med ortokromatisk film brukar svenska flaggan bli ljus med mörkt kors, men jag tror, att den danska behåller sina originalfärger.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

3-mastaren - kan det vara 6753 Sylva från Ven, som byggdes 1922 i Sölvesborg? Fast hur förklarar man det med flaggans färger?
Attachments
6753  Sylva som segelfartyg.jpg
6753 Sylva som segelfartyg.jpg (17.68 KiB) Viewed 10993 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Att det var Sölvesborgs Varv det handlade om glömde jag nämna och här är adressen till den felaktiga uppgiften:
/www.geocaching.com/geocache/GC2VHA2_sol ... 2d28497151

Det ligger nära till hands att tro att bilden istället föreställer 6753 Sylva som också byggdes på varvet fast mycket senare. Troligen har det blivit en förväxling vid införandet. Fast jag undrar om de har någon liknande bild av Amelia eller de andra två nämnda.

Det fanns en Carl August Johansson som var född i Karlshamn 1857 och bodde i Karlshamn. Han fick familj där med många barn som föddes i Karlshamn tom 1891. Därefter föddes ett barn i Sölvesborg 1893 dit han flyttade med familjen. Detta skulle kunna stämma väl på skeppsbyggmästare C A Johansson som först verkade i Karlshamn och sedan i Sölvesborg. Den sista skutan han byggde i Karlshamn verkar ha varit Pissen (kanske) som levererades 1891. År 1900 nämns denne man i folkräkningen som byggmästare och går man tillbaka 20 år så benämns han "arbetskarl" och gift. Detta gör mig tveksam till om det verkligen är skeppsbyggmästaren. Carl Augusts första barn i Karlshamn föddes 1880 så det är mycket som talar för att det är han. I så fall har det blivit otydligt. Just nu hittade jag lösningen i 1890 års folkräkning där Carl August är benämnd Quartersman och bodde på Skeppsvarfvet i Karlshamn. Saken är klar.

Och efter denna alldeles onödiga utläggning har det blivit dags att säga god morgon till en ny dag. Jag fick i alla fall löst skeppsbyggmästarens namn.

Hej så länge
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hej igen,

Skonaren Astor 3686 har jag fått en uppgift om att hon fick en motor på 80 hk 1919 och en annan uppgift om att hennes motor i 1943 års skeppslista var på 25 hk. Det verkar som att något är fel här. Om hon någonsin fick 80 hk motor så måste väl det ha varit efter 1943. Hon skrotades 1945. Det kan ju också vara så att uppgifter från 1943 anger fel hk. Någon som vet?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det fanns en annan skonare Astor - regnr 6297 - 160 brt - byggd 1917 i Marstal av stål, som hade en motor på 80 hk. 3686 Astor fick motor 1922 - 25 hk; om den någon gång byttes till en större, vet jag inte.
Post Reply