Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

1938 byggde skepparen Albert Shepard skonaren Endeavor på Little Deer Isle i Maine, USA, som ren seglare - utan motor - och seglade mest massaved fram till ca 1939, då han sålde den. Tyvärr finns det inga uppgifter om storleken, men den ser ut att kunna lasta ca 100 ton. Här har han dock en skeppsbåt till hjälp som bogserare, och jag tror att Förlig Wind också hade en sådan på 3-5 hk för att komma i och ut ur hamn.
Attachments
Endeavor b 1938 Deer Isle, ME.jpg
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Skeppsholmens Folkhögskola i Sthlm bygger nu en kopia av FÖRLIG WIND. På "Johans fotoblogg" kan man se FÖRLIG WINDS historia med många bilder. 1951/1952 var jag i Pataholm och tog mitt livs första fartygsfoto.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

5119 Gunnar var byggd på Varaldsöy i Hardanger 1903 som en ren segelkutter för fiske. Den köptes till Sverige 1910 och såldes tillbaka till Tromsö Norge 1915. Den första motorn installerades i Norge 1915. Min undran om Gunnar är om man kan dra slutsatsen att den användes även för fraktfart i Sverige eftersom den var registrerad?

Jag har inte lyckats hitta någon bild varken i Sverige eller Norge. Någon som har?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Gunnar var en förhållandevis stor kutter - 84 brt, 63 nrt, - så troligen var man på makrilldörje i Nordsjön på sommaren och i fraktfart resten av seglationsåret.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var väl ungefär så det var när fiskarna började använda sina fartyg till annat än fiske. När det gäller Gustav 3971 har jag en uppgift att de var 9 delägare från början fram till 1902 då en August Johansson blev ensam ägare och själv befälhavare. Jag skulle gissa att det var då som Gustav övergick till fraktfart. Det står på flera ställen Adolf Johansson men med hänsyn till att han 1912 överlät fartyget till sina två söner så stämmer det bättre med August. Sönerna var Karl Rickard och Bernhard. Det kan ha varit en otydlig text som blivit feltolkad.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag såg på en webbsida försök till förklaring av skillnaden mellan motorseglare och motorfartyg. Det blev inte så mycket av förklaringen men istället så ville man påstå att ms inte står för motorseglare utan för motorship. Det kan man ju tänka sig eftersom bokstaven s i detta sammanhang passar för både seglare och ship. Ordet motorship skulle väl närmast kunna översättas till motorfartyg. I mina egna funderingar tänker jag att motorseglare är mindre motordrivet än motorfartyg och är fartyget ännu mindre motordrivet så tänker jag på segelfartyg med hjälpmotor som bör vara steget efter segelfartyg. Min tabell blir då: Segelfartyg, Segelfartyg med hjälpmotor, Motorseglare och motorfartyg. Gränserna emellan dem verkar svåra att förstå. Jag har försökt att leta på nätet utan att finna några definitioner. Någon som vet var jag kan finna dem? Tacksam om någon vill kommentera mitt resonemang. Där finns säkert fel.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ordet 'motorseglare' skall strykas. Det är ett 'hemmagjort' ord, som inte finns i officiellt språk. Fast glöm inte ångfartyg!
Skillnaden mellan segelfartyg med hjälpmaskin och motorfartyg hade INGET med fartygens storlek att göra - det var utrustningen det kom an på.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för detta klarläggande Torsten. Och steamship finns redan i minnet. Ha en bra dag.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Lite off topic på en sida om skutor, men hur många ångbåtar mer än 8770 Tanus ex Ahlmarks Unden har haft hemort på Tjörn?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Några enstaka kan det ha varit men så här på rak arm har jag bara Viking 2806 som var byggd på Orust. 14,85 lång. Den ägdes i Skärhamn från 1911 och anmäldes upphuggen 1913 sägs det. Ryvarden bör väl ha haft ångmaskin någon gång för den hade varit ångtrålare en gång i tiden och likaså bevakningsfartyget Triton som blev Instön 9109. Den var ångtrålare tidigare. Sedan minns jag Tonsund som byggdes om på 50-talet. Den kan ha haft ångmaskin när den köptes. Fast säker är jag inte.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Men ingen av dem var i fart som ångfartyg med hemort på Tjörn - f d forskningsfartyget Skagerack var ytterligare en - jag förstår, att du menar Bremsund - pennor slinker ibland nu i solen och värmen.
Jag tänkte också på Viking - den lär ha varit något slags bärgningsfartyg.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Viking 2806.jpg
Den här bilden finns i Segla för Tjörn - Maritimt nr 3- 1987. Enligt texten till bilden så är den från 1890-talet. Det ryker ur panna och så ser jag även ett försegel.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja det var ju naturligtvis Bremsund jag menade. Jag kommer väl ihåg när den byggdes om Liggande i Skärhamns hamn. Den nya runda aktern kanske gjordes på varv men poppen i övrigt, styrhytten och nya luckor gjordes till största delen i Skärhamn. En lejdare invändigt från huvuddäck ledde upp till styrhytten. Den var betydligt högre än motsvarande på skutorna som vi barn var vana vid.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Den norskbyggda Ingeborg Kristine med svenskt nummer 4590 finns hos Riksarkivet som avförd 1975 men i Båtologen sidan 37 år 1978 står det enligt en annan källa att hon avfördes som förlist i juli 1977. Någon av uppgifterna måste väl vara fel eller kan det vara så att hon avfördes 1975 men fick liv igen för att slutligen avföras som förlist i juli 1977. Hon verkar ju ha varit rätt så illa åtgången före 1975.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ingeborg Kristina: låg i augusti 1976 i Verkebäck. Sjönk någon gång 1977 på internationellt vatten utanför Blekinge.
Viking: enligt auktionsprotokoll av den 29 april 1913 såld till Alfred Nilsson, Skärhamn. Den 26 juni 1913 skrevs intyg om att fartyget var skrotat av skrothandlare G A Gustafsson, Gävle. Maskin och panna togs ur, och båten blev pråm, så den kvalar enligt min mening inte in som ångbåt i trafik från Tjörn.
Post Reply