Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det låter troligt att man förväxlat träfartyget Astor med järnbåten. Det var kanske inte alldeles vanligt att man hade en så svag motor långt in på 40-talet. Tack Torsten.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I skeppslistan från 1943 och framåt anges dödviktstonnaget, så den intresserade kan roa sig med att dividera hästkraftsantalet med ton dödvikt och begrunda resultatet. Det gjordes förbättringar på motorerna under årens lopp. På bryggorna i Bohuslän pratade man t ex om en 25:a Skandia - den växte med åren och med nya topplock, spridare, ökad kompression mm till 50 hk.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Man kanske kan gissa att det är vad som hände med Augusta 5004. Hon fick en Säffle först på 20 hk anmäld 1919. Därefter har jag overifierad information om 50 hk efter att hon blivit nedriggad till galeas för att i 1961 års skeppslista redovisas med 80 hk. För mig som inte är kunnig i ämnet med motorer så låter 20 till 50 mycket om man inte har bytt motorn men jag tror på vad du säger. Jag minns ju själv hur vi trimmade mopederna för att få dem att gå fortare.

Angående dagens lastbilsmotorer så är det bara en programmeringsfråga att få motorn ökad med 50 eller 100 hk har jag hört. Alla motorerna är lika dana. Men det är en helt annan sak och tid.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

1951 fick Augusta en 80 hk Seffle tändkulemotor, 2-cylindrig.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Elin 4691 har fel bild i Svenska seglare har jag förstått. Det är istället en liknande galeas bild som förts in. Karl skulle hon heta. Man undrar då om även Karl var byggd i Svineviken av samma byggare, John Harald Johansson? Skall leta själv men någon kanske vet på rak arm. Bild på Elin finns kanske inte.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det finns inget foto på 4691 i Svenska seglare och motorseglare - 'Skutbibeln'.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag angav fel bok. Det vari Tjörns båtar jag sett bilden av Karl (felinförd som Elin) men frågan står kvar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Karl 7677 var byggd i Kungsviken 1930 medan Elin 4691 var byggd i Svineviken 1907. Det är samma område på Orust men 23 år emellan. Kan de ändå haft liknande utseende? Enligt min mening kan de ha haft det men om det var så vet jag inte. Någon som vet?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

De var ganska lika i formen. Karls 4? översta bordgångar var byggda i kravell, medan Elin var byggd helt i klink. Elin lastade 70 ton, och Karl lastade 100 ton.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då skilde det säkert någon meter i längd kan jag tro. Men bild finns inte verkar det som. Rätt så ovanligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

En annan liten galeas som byggdes på Svineviken något senare än Elin var Petter 5511. Den var byggd 1913 medan Elin 4691 var byggd 1907. Elin byggdes av John Harald Johansson och jag misstänker i nuläget att han även byggde Petter. Fast på Petter står det i många källor Hilmer Johansson. Hilmers namn står även nämnt när det gäller Elin men det verkar vara fel. Jag skall undersöka detta bättre senare. Under tiden är jag tacksam för kommentarer.

Men det som jag menar med detta är att i avsaknad av bild på Elin så kan man kanske anta att hon liknade Petter som var byggd några år senare. Det skiljer mycket litet i längden, Elin 14,27 och Petter 14,57.

För övrigt kan man nog anta att alla dessa små orustbyggda galeaser och jakter liknade varandra. De var med få undantag helt klinkbyggda och hade rodret på ryggen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tremastskonaren Ellen 7680 låg i Otterbäcken den 27 maj 1966 och lastade sprängämnen för Chile. Hur sant är detta och genomfördes resan? Hittar inget om detta på Google.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då hade hon redan året innan gjort en resa till Röda Havet med last av ammunition. Sant? Lastat i Sverige? Inte otroligt. Sverige är ju numera Europas ledande vapenexportör i förhållande till befolkningens storlek. Detta började tydligen redan på 60-talet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Såvitt jag minns, så lastade man nitroglycerinbaserade sprängämnen för civilt bruk från fabriken i Gyttorp via Otterbäcken. Det var laster, som inte kunde gå med vanliga linjefartyg pga av riskerna för brand etc
Det var många danska coasters, som utförde de här transporterna, till någon kom på, att det var farligt att passera t ex Göteborg, och då skeppade man ut via Varberg i stället. Varför det var mindre farligt att frakta godset med lastbil från Gyttorp till Varberg - det vet jag inte.
Det gick f ö en brittisk tankbåt - Silvermerlin??? - i flera år med koldisulfid/kolsvavla genom Göta älv upp till viskosfabriken i Älvenäs, innan man kom på, att det kanske inte var så lämpligt - och det hade man nog alldeles rätt i. Bl a farligheter, så självtänder den vid +90 grader C, har jag läst mig till.
Nu är fabrikerna både i Gyttorp och Älvenäs nedlagda.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det där med självantändning vid 90 grader låter ju inte så bra. Förmodar att de hade ganska bra fraktrater för detta. Jag jobbade en tid i början av 60-talet på ett skeppsmäkleri och man kan säga att träskutorna kunde inte försörja sig på ersättningen de fick för lasterna.
Post Reply