Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Både Lloyd's Register, Bureau Veritas, som klassade både Skandia och Toftö, Norske Veritas register och 'skutbibeln' och den stora boken om J Ring Andersens byggen anger J Ring Andersen (firman hette så) som byggnadsvarv för de här två.
Vessel Finder är ingen tillförlitlig källa, när det gäller gamla träskutor!
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag hittade senare en uppgift om varvet på en hemsida där Svendborgs kommun, Svendborgs museum och Svendborgs Bibliotek är inblandade. De säger på hemsidan att varvet hette J Ring Andersen Traeskibsvaerft. Jag utgår ifrån att J står för Jörgen. Men det var även så att denne Jörgen hade en son som hette Johannes som tog över varvet och fortsatte verksamheten. Det kan således bli rätt ändå om man långt efter Jörgens död 1901 påstår att ett fartyg byggts av J Ring Andersen. Men varvet, påstår hemsidan, hette J Ring Andersen Traeskibsvaerft.

"Hemsidan anger som källor J Ring-Andersen Traeskibsvaerft, Traebyggeri i Svendborg sedan 1867"
av Herbert Karting och Thorsten Tietjen.

och flera andra.
Här kommer adressen, det är enklare än att skriva ner allt:

http://www.svendborghistorie.dk/index.p ... &Itemid=54


Det verkar som att träbåtsvarvet levde vidare och producerade båtar samtidigt som en ny varvsrörelse startades av familjen för att bygga järnare. Detta var 1907 och det nya varvet fick namnet "Ring Andersen Staalskibsvaerft". Detta varv gick upp i ett aktiebolag 1916 som samtidigt bytte namn till "A/S Svendborg Skibsvaerft & Maskinbyggeri". I detta varv har ägandet varierat och tillvaron har varit turbulent med dålig lönsamhet och konkurser.

Man kan läsa vidare på en hemsida av Kulturstyrelsen som kallas "Svendborg Skibsvaerft". Adressen är:

http://www.kulturstyrelsen.dk/kulturarv ... ibsvaerft/

Genom att läsa båda hemsidorna får man en klar bild av hur fårhållandena var inom skeppsbyggnad i Svendborg. Efter att ha läst dem vill jag tro att alla träfartyg byggdes på "J Ring Andersen Traeskibsvaerft" av Jörgen Ring Andersen fram till hans död 1901 och därefter av hans son Johannes Ring Andersen fram till hans död 1964. Det fanns även en tredje och fjärde generation som förde varvet vidare efter Johannes och det var först Jörgen Ring Andersen och därefter Peter Ring Andersen.

Det känns bra att få detta klarlagt så att man kan parera alla felaktiga uppgifter som finns på många hemsidor. Ett stort tack också till Vessel Finder som upplyst mig om att Skandia existerade i juni 2015.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Vessel Finders uppgift om Ditmari skall tas med skovlar salt!!!!!!!!
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag sitter just och tittar på den och också på Marine Traffice. Vessel Finders lägesbestämning och fart verkar inte riktig. På Marine Traffice finns inte motsvarande uppgifter men en uppgift om info 2015-03-18. Vessel Finders info var från 2015-06-29. Jag hittar inget just nu som visar att det är riktiga uppgifter. Jag vet inte hur det går till att få in dessa uppgifter om de inte är riktiga. Jag ser härifrån mitt fönster dagligen fartyg som lämnar riktiga spår på AIS. Jag är nyfiken på hur sånt kan gå till. Någon som vet? (Och jag som trodde jag hittat nåt)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

På resa Hamina-Kolding med trä sprang motorns mellanaxel av den 18 augusti 1962, och hon blev bogserad. Motorn reparerades troligen inte, utan hon låg, omregistrerad till lustfartyg, till 1968, då hon såldes till Bahamas Sea Trading Co (W Dahl), Nassau, Bahamas och fick namnet NEPTUNE V. Lloyd's strök henne 1969/1970. Den siste danske ägaren, jag och några fler försökte för flera år sedan att få reda på vad som hände med henne, men lyckades inte. Jag vill minnas, att hon bogserades iväg från Marstal och söderöver.
Vessel Finder kan nog vara bra till mycket, men inte till såna här fartyg!
Last edited by Torsten H on 04 Oct 2015, 08:44, edited 1 time in total.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Torstens 3-mastskonare i Stocka kan vara FORTUNA reg.nr. 7900.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fortuna är ett utmärkt förslag!
Attachments
7900  Fortuna galjonsbild.jpg
7900 Fortuna galjonsbild.jpg (35.72 KiB) Viewed 18892 times
7900  Fortuna.jpg
7900 Fortuna.jpg (44.98 KiB) Viewed 18892 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skandia är tillbaka på ruta 1 igen verkar det som. Det måste vara en hacker som gjort intrång i Vessel Finder. Svårt att förstå varför. Willy Dahl finns senare som ägare till en annan lite större skuta på Bahamas. Det kanske kan tyda på att Skandia då blivit skrotad (eller också hade han den samtidigt).
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Man ägde ett stålfartyg, Bahama Sun, som 1969 gick på grund och totalförliste på Floridakusten. Det finns inte under det namnet i LR.
Sedan ägde man två passagerarbåtar, Rolf Viking, ex Stade, ex Frisches Haff och Bahama Viking, ex Ofelia, ex Gay Viking mm.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Bahama Sun´s förlisning nämns i en artikel den 24 januari 1969 i Palm Beach Daily News och i Palm Beach Post den 30 januari 1969. Det framgår dock inte där att det var ett stålfartyg men det beskrivs vara på 300 ton och 120 fot. Man var på resa från Martinique till Fort Lauderdale enligt tidningen och fick motorstopp varvid fartyget strandade vid "Palm Beach shoreline" den 13 januari 1969. Willy Dahl nämns i båda artiklarna.

Sedan dyker Willy Dahl upp i en rättegång 1975 och där nämns ett fartyg Sea Explorer II. Där nämns också att Dahl var dansk medborgare. Vad som egentligen föranledde rättegången var otydligt i all juridiken men det framgick att Dahl var "the defendent" så han har väl blivit stämd för något. Det framgår även att Sea Explorer II aldrig var hemma i Bahamas.

Det verkar vara svårt att få tag på Neptune V men någonstans finns uppgifter om henne.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Olycksfel i arbetet?

Skonaren Skeldervik 4224 ägdes efter tiden i Skärhamn av Petter Emanuel Andersson i Stockevik. I 1929 års skeppslista står fartyget med Stockevik som hemort och Petter Emanuel som ägare. 1931 - 1935 står det samma. I Lloyds register 1930 står Petter Emanuel som befälhavare och som ägare. 1931 står han fortfarande som befälhavare hos Lloyd men som ägare står en K Andersson och som hemort anges Blidö. 1932 har man tagit bort uppgiften om befälhavare men anger fortfarande K Andersson i Blidö som ägare. 1933 är åter Petter Emanuel tillbaka som ägare och samma står det 1934 - 1936. 1937 står Nils Adolf Malm som owner. Han var i själva verket hälftendelägare tillsammans med Sven Erik Agaton Jansson i Blidö som ägde den andra hälften och också var fartygets befälhavare.

Som synes dyker Blidö upp igen och jag undrar då om det är en ren felskrivning i Lloyd eftersom inte skeppslistan skriver samma. Det är väl i alla fall den som är mest riktig. Annars tänkte jag att det kanske skall vara K E Andersson (Karl Emil Andersson) född på Tjörn men gift och bosatt i Alsvik Blidö. Han hade genom åren flera skutor och bland dem sådana som varit hemmahörande på Tjörn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det är en felskrivning, och Karl i Aröd var inte inblandad.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ditt svar är inte överraskande precis. Ren felskrivning alltså.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Sonja  Philadelphia.jpg
Den 4-mastade skonaren Sonja 8181 kom så småningom till Philadelphia i USA. Den bifogade bilden föreställer skonaren liggande vid en anläggning som de kallade Philadelphia 1700. Såvitt jag kan förstå så bytte Sonja aldrig namn i USA. Låt vara att man kallade henne för The Sonja men det verkar inte som hon bytte det svenska namnet. Det finns en uppgift om att hon skulle slutligen ha försvunnit 1972 men läser man bifogade textutdrag från hemsidan med nedanstående adress så framgår där att hon försvann 1975.

https://phillyflashbacks.wordpress.com/ ... rals-club/


To complete the old timey atmosphere, a four-masted early 20th century Swedish schooner, “The Sonja,” above, was docked on the north side of the pier. The Sonja served as a floating cocktail lounge. It sat in the dock for a few years after the 1700 complex closed, forlorn and abandoned. In 1975 it was damaged by fire and later that year was struck by a freighter and heavily damaged to the point where it could no longer be restored.

The Philadelphia “1700” complex lasted about 6 years, closing down some time in 1971.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Fartyg.jpg
Den här skutan borde ni få besvär med att identifiera men som vanligt blir jag inte förvånad om någon gör det. Bara för att det skall bli svårt så ger jag till en början inga ledtrådar.
Post Reply