Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Jag har ett minne av att Grazia av Torsö hade Z felvänt på namnbrädan.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor

Post by johanmmolin »

Som tidningen Blandaren skrev en gång för längesedan: Felstavad, felstavad, felstavad är Herren Seboat.

Själv har jag länge förundrat mig över vätterslupen Vicktoria. Tills häromdagen, när jag träffade en ung "kund" i min bransch, som hette – just Vicktoria.
Intet nytt under solen således. Och nej, hon kom INTE från Jönköpingstrakten ...
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Felskrivning men av vem och när?

I mitt register har jag skonerten Poseidon noterad ur 1929 års skeppslista som 25,5 lång och ur 1963 års skeppslista som 27,36 lång. Jag satt för några år sedan och gjorde dessa noteringar bland många andra ur diverse skeppslistor. Det verkar för mig inte rimligt att detta är de riktiga måtten. Jag misstänker att ett av dem är felskrivet och jag misstänker mig själv som boven. Tacksam om någon vill kontrollera.

Under tiden som danskt segelfartyg gjorde Poseidon många resor över Atlanten med fisk och salt. Hon var mycket stark i sin konstruktion och sägs ha varit byggd av virke för ett betydligt större fartyg med dimensioner därefter. Hon hade Skärhamn som hemort i många år men såldes tillbaka till Danmark 1963. Hon hade då motor på 150 hk och var galeasriggad sedan länge, kanske sedan 1947.

I Danmark blev hon 1970 uppriggad till tremastskonare och fick då även en lösnäsa så att hon såg ut som en klipperskonare. Då var hon såld till Amerika och sägs ha gjort sin sista resa över Atlanten med början från Köpenhamn i november 1970. Enligt Los Angeles Times den 30 november 1985 förliste hon dagen innan utanför en pir vid Dana Point San Clemente då hon slogs i spillror sedan hon lagts för ankar av en klantig besättning.

Jag har inte lyckats få tag på något foto som tremastare.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Dimensioner i listan för 1929: 25.50 x 6.45 x 2.71 m.
Dimensioner i listan för 1960: 27.36 x 6.66 x 2.76 m.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då var i alla fall min avskrivning rätt. Tre olika alternativ till skillnaden ser jag då. 1. Att man mätt fel. 2. Att någon skrivit fel. 3. Att man gjort något med båten så att hon blivit 1,86 meter längre. Om man jämför bruttot 1933 med 1963 så var ökningen 9 registerton samtidigt som hon blev 1,86 längre och 0,21 bredare. Brt kan kanske förklaras med ny styrhytt och nya lastluckor till viss del eller till stor del men det bör också kunna vara ett resultat av att längd och bredd ökat. 1915 var brt 100 vilket är svårt att förklara eftersom det var ungefär samma tal 1945 och däremellan blev styrhytt byggd. Sanningen skulle kunna ligga i samma fenomen som med mesanmasten. Man har gjort något utan att anmäla. Kanske samtidigt med att hon fick mesanmast. Det är bara gissningar men något måste det ju bero på såvida det inte är något av alternativ 1 eller 2.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Alternativ 4: att mätpunkterna, varifrån dimensionerna mäts, har ändrats.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Kloka svar från Torsten som vanligt. Du har säkert rätt. Tack Torsten.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ja
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Olika mätmetoder. Jag misstänker man hade fått ytterligare nya mått om man gjorde en ommätning idag med laser.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

... och det skulle vara intressant att veta, hur måtten skiljer sig på t ex en stor tankbåt, som byggts i Kina/Korea i + 30/35 gr och kommer till Primorsk längst in i Finska viken en vinterdag, när det är - 10/15/20 grader. Hur många mätpliktiga ton hade man sparat då?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Vi får se om någon törs försöka räkna på detta Torsten. Jag har aldrig stött på frågan förut. Vad jag minns från skolan var att metall utvidgas vid värme och krymper vid kyla och så hade vi en liten mässingkula som gick lätt igenom en ring när kulan var kall men vid uppvärmning så fastnade den.

En helt annan sak: Kuttern Rolf 3697 har jag svårt att få grepp om. Den fanns i Haugesund i Norge innan den år 1900 köptes till Skärhamn. Redan året därpå förliste den utanför Pater Noster den 21februari. I en norsk uppsats om makrildorgefisket 1884 - 1914 framgår att den ägdes av H J Kyvik 1889 och att den var byggd i Skotland utan angivande av årtal samt att den såldes till Sverige 1900.

I Kutterepoken nämns ? Skotland som byggnadsort och årtal.

I Tjörns båtar står att kuttern var byggd i Wiwenhoe Skotland 1884 samt att den inköptes till Skärhamn för 3.800 kronor. Där framgår också att Gerhard Olofssons farfar, August Johansson, var en av dem som gått i borgen vid inköpet (Han var Gerhards morfar). Gerhard uppges som sagesman till uppgifterna. Han var född 1911 och kunde därför inte ha eget minne av kuttern. Hans morfar, August Johansson avled 1925 och då var Gerhard 14 år. Hans mor, Augusta Johansson, var född 1879 och således vuxen när kuttern köptes och när den förliste. Hon kan ha fått dessa uppgifter från sin far vilka senare gått vidare till Gerhard.

Vad jag kan förstå så är uppgiften om Wivenhoe 1884, i den mån uppgifterna finns i andra källor, hämtade från Tjörns båtar. Med hänsyn till sagesmannens ålder är jag tveksam till om det kan vara rätt uppgifter. Otaliga uppgifter utan ordentliga belägg visar sig ofta vara fel, både inom släktforskning och annan forskning. Här finns ju dessutom felet att August Johansson var Gerhards morfar istället för farfar.

Jag har försökt finna någon plats Wivenhoe i Skotland utan att lyckas. Däremot finns en plats i Essex England där man byggde båtar. Om Wivenhoe är rätt så skulle det kunna vara där som Rolf byggdes. Den gamla uppgiften från Norge säger däremot Skotland och då kan inte Wivenhoe vara rätt.

Jag vore tacksam för synpunkter på ovanstående. Kanske kan det finnas någon vinkling som jag inte kunnat se.

God eftermiddag.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Man har blandat samman 3697 Rolf med 7962 Rolf ex Queen, Björholmen 1901-1937. Det var den senare, som var byggd 1884 i Wivenhoe.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten för detta klarläggande om förväxling. Jag kan väl förstå hur förväxlingen kan ha gått till. Det fanns många Queen byggda i England men denna hittar jag inte i British shipslist. Har du ON-numret. Jag har inte tillgång till Kutterepoken.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Queen hade nr 89057.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten.
Post Reply