Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Jo jag funderade ochså på upperud !
jag känner till platsen rätt väl ...men
är tveksam ? är du säker ?

bodde inte Ahlin i "kanalkontoret" alltså huset precis bredvid kanalen mellan slussarna ?

den höga stora Timmermosan skulle då ligga inne mot bryggan vid Magasinet .....
låter inte troligt ?

"tvättstugan" har jag inte sett på någon av Ahlins många bilder ,den finns väl inte där idag ?
huset ibakom skulle isåfall vara vitt idag .....
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var väldigt fina uppgifter som framkommit här som kommer väl till pass i min fartygshistorik för AGA. Undrar just om Gustav Olsson på Donsö lade namnet, AGA, på henne 1903 när han fick henne. På 20 meters längd måste det väl vara en tvåmastad skonare som han lät bygga. Helt säker är jag dock inte. Någon som vet?
Jonny
Posts: 31
Joined: 03 Aug 2012, 18:06

Re: Skutor

Post by Jonny »

Betr. ditt inlägg Klas så är det naturligtvis så att Herman bodde i kanalkontoret som idag är kanalbolagets säte, men ättlingar med namnet Ahlin bodde senare i huset som syns på bilden om det är nedanför Upperud (vilket jag tror fortfarande).
Det har funnits en tvättstuga där som bilden visar. Jag har inte tänkt på om den finns kvar idag.
På 50- 60talet var huset klätt med gulaktig eternit och jag tror att tvättstugan var röd.
Har du någon historia om bilden?
Var den kommer ifrån mm.
Det är en stor mängd fartyg som ligger där.

Mvh Jonny
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Klas!
Den fylliga rapporten som du visade den 26, vem har skrivit den, och när?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Tvåmastskonaren (den hade aldrig fler master) levererades till Gustaf Olsson med namnet Aga.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Hej !
ja "Rapporten " är sådana jag skrivit för eget bruk en gång i tiden för att hålla ordning på alla vrak och dykningar !.
sista noteringen där är ju 1993 , men jag har nog dykt och filmat där efter det ,
fast det då inte varit något nytt att notera ,

vad det gäller bilden så har jag den i pärmen med datan om Svanefjord .
den har tyvärr ingen text på baksidan .
den är en "hemmakopierad-avfotograferad " kopia .
det kan vara så att jag lånat-fått den av skepparen Wihelm Sahlning.
jag besökte honom ett par gånger , (han bodde mycket vackert uppe på berget i Köpmannebro -på andra sidan kanalen mitt emot bryggan där Dalslandia tidigare brukade ligga ),

ja det är många båtar på bilden !
jag har tidigare trott det varit vinterliggare och att platsen troligen varit mellan Köpmannehamn och nuvarande Järnvägsbron i Köpmannebro
Mvh Klas
Jonny
Posts: 31
Joined: 03 Aug 2012, 18:06

Re: Skutor

Post by Jonny »

Hej!
Vi får se om vi kan svar på var det är, kanske någon kan hjälpa oss.
Före detta Sahlnings stuga ligger fint.
Mvh
Jonny
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Om man ser på kortet som jag lade in och som är taget vintern 1944 (enligt fotografen) och jämför med det som Klas lade in den 26 november så verkar det som styrhytten blev bytt eller tillbyggd under mellantiden. Vet Klas eller någon annan måhända när det kortet är taget.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Aga - tonnage Sv Skl 1943: 61.93 brt 39.98 nrt; 1945 - 1951: 66.88 brt 45.18 nrt. 1 regton = 2.83 kubikmeter.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ombyggnad eller nybyggnad av styrhytten kan därmed dateras till perioden, efter vintern 1944 till någon gång inte alltför sent under 1945.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Här kommer en vacker bild som passar bra nu när det är frost och kallt. Men att någon skulle kunna identifiera skutan håller jag för otroligt. Det verkar ju vara en av de minsta galeaserna. Fast häromdagen träffade jag på en som hette Greta och bara lastade 60 ton. Den här kanske är något större. Och det är Stångehuvud som passeras som framgår av texten. Någon som vågar. Så mycket mer än 60 ton kan det väl inte röra sig om.

God kväll
Attachments
img327.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Den 11 och 12 december 2012 skrev "Trikarn" om två små galeaser, Elin och Karl. Den 11 december nämner han Elin som 4785 och den 12 december finns det foto och historik på Elin 4691. Det nämns också att det skulle vara samma galeas på de två fotona som föreställer Elin och Karl. När jag tittar på fotona så tycker jag också att de är lika. Vad jag kan förstå på texten så var de byggda på olika varv så de borde väl inte vara så lika som på fotona.

Hur ligger det till egentligen? Och vilket nummer skall det vara på Elin? Är det möjligen 2 olika Elin?
:?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Regnr 4785 hade slupen ELIDA - det rättade Trikarn den 12 till 4691. Det är KARL på fotot/fotona - inte ELIN.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag ville förstå det så också men var inte helt säker. Tack till både Torsten och Trikarn.
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: Skutor

Post by TRIKAREN »

Hej!
Är det någon på Fallrepet med tillgång till äldre årgångar av Svensk skeppslista eller liknande, som kan hjälpa mig med måttuppgifter (Brutto, netto, längd, bredd och djup) på följande skutor:
ANNI (Reg.nr: 6746) ex. Kurt.
IDEFJORD (Reg.nr: 8167) ex. Vidar, ex. Petrea.
VERDANDI (Reg.nr: 6405)
KULLAVIK (Reg.nr: 3163) ex. Lars.
AGNETE (Reg.nr: 4899) ex. Pröven.
Tack på förhand.
Pelle
Post Reply