Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Osheim
Posts: 1
Joined: 31 Oct 2015, 16:27

Re: Skutor

Post by Osheim »

M/S SPECER, LLCA
Bygget i Raa, Sverige i 1928 ??????
Innreg. i Norsk register 1955
Siste eier i Norge: Tore Mortensen, Gibostad, Senja.
13.10.-94 kollidert med malmskipet PIONEER ved Tranøy i Vestfjorden, Sank senere under slep mot Lødingen.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här kommer lite om början.
Attachments
7423  Spes  text 1987 i Barometern.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

SPESER.jpg
Det fick till en norrman till att lösa detta till synes omöjliga problem. Jag hade avsiktligt tagit bort namnet från framsidan på styrhytten där det står Speser. Med hjälp av Lokalhistoriewiki.no har jag fått fram uppgifter och bilder på fartyget före, under och efter ombyggnad. Sammanfattningen av tiden i Norge som jag infört i min historik lyder:

Spes såldes under 1954 för 50.000 kronor till Malvin Eriksen i Melbu Vesterålen. Platsen ligger väster om Narvik. Vid den norska registreringen befanns namnet på fartyget redan vara upptaget i Norge varför man gjorde tillägg på namnet med bokstäverna e och r på slutet så att det norska namnet blev Speser. Malvin Eriksen använde Speser för sandfrakt och som fraktare på norsk kustfart. Det var också han som 1960 lät bygga om fartyget vid Vik Båtbyggeri i Höydalen Volda i Romsedal fylke. Man tog bort däcket och den gamla bordläggningen till under vatten-linjen och höjde bordläggningen med tre bord innan man lade nytt däck med ny större last-lucka. Man byggde om förstäven till en rak fallande stäv och akterstäven till kryssarakter, ny däcksöverbyggnad med styrhytt och bestickshytt samt alla hytter och kajuta ovan däck.
Man tog ut den gamla motorn och monterade en begagnad motor från Volda Motorfabrikk på 130 hk. Efter ombyggnaden mätte fartyget ca 90 fot.

1973 är Roald Jensen i Kabelvåg ägare till Speser. Platsen ligger på Lofoten i Nordaland fylke. Han använde fartyget för sandfrakt på sommaren och fiske på vintern. Speser ägdes därefter av L Bergs Sönner i Svolvaer. Platsen är centralort i Vågans kommun på Lofoten. Företaget sysslar med fiskförädling och Speser torde mest ha använts för fiskfrakt. Dessa monterade ca 1984 in ny motor av märket General Motors Detroit Diesel på 365 hk. Den 4 april 1986 köptes hon av Ove Flessen AS Havnetransport i Kristiansund. De använde henne för fiskfrakt samt frakt av styckegods. Sista ägaren var Tore Mortensen Gibostad i Lenvik kommun Troms fylke som drev rederirörelse. Fartyget förliste på resa till Narvik den 13 januari 1994, ca 25 distansminuter innan Narvik, efter kollission med det Vanuatu-flaggade fartyget Pioneer på 37.000 ton. Efter att Speser tagits under bogsering mot hamn sjönk hon efter ca två timmar.

Adressen till den norska hemsidan där det hela står att läsa är:
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/ ... eser%C2%BB

Osheim, jag trodde registreringen i Norge skedde 1954 eftersom uppgiften om försäljningen till Norge har upplysts mig ha skett 1954.

Torsten, jag har inte hunnit gå igenom artikeln noggrant ännu men den är välkommen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Spes 7423.jpg
Spes 7423.jpg (93.63 KiB) Viewed 13357 times
Skonert eller galeas.

Det framgår i artikeln som Erik Holmberg skrivit att han är osäker på om Spes var skonert eller galeas. På bilden i artikeln uppfattar han den främre masten som högre eftersom han kallar henne galeasriggad. Jag tycker det är svårt att bedöma med den vinkeln. Han upplyser även att det i Skeppslistan står skonert.

I Svenska seglare skrivs det också om Spes rigg. Där skriver man att:

"Spes torde hela tiden ha varit skonertriggad. Visserligen kallas hon i mätbrev från november 1941 och i skrivelse april 1942 för galeas; detta synes ha varit en felskrivning, ty någon anmälan om förändringen har inte ingivits till Fartygsregistret".

Om man tittar på bifogat foto som jag inte vet dateringen av så förefaller hon åtminstone där vara galeasriggad. Bilden kommer från Tjörns båtar och är före försäljningen till Norge och före Svenska seglare och motorseglare skrevs (tror jag).
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor

Post by johanmmolin »

Jag hittar två nedslag i mina listor: Ned- respektive uppfart med passage av Norsholm 1944 respektive 1952. Båda gångerna, behändigt nog, benämnd "motorskuta".
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Bra sätt att komma runt det hela. Kanske det tyder på att det var osäkert vad det var för fartyg. Motorgaleas ser man ju ofta använt annars tex.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Uppgifterna om tackling/rigg, dödviktstonnage, trälastförmåga i standards, klassifikationssällskap och djupgående var uppgifter från redaren - det var inget som lagen krävde, utan var mera en tjänst till befraktare, skeppsmäklare m fl. Hur rätta och ärliga uppgifterna var, varierade nog.
Segelfartyg med hjälpmaskin skulle visserligen ha en viss segelyta för att få räknas som sådana, och motorstyrkan bestämde också vilken behörighet som krävdes, men det fanns inget krav på hur segelarean åstadkoms, om fartyget var skonare, galeas, brigg etc, brydde sig fartygsinspektören inte om, bara den fanns, och jag har en känsla av att från 1940-talet och framåt, så brydde man sig mindre och mindre om de formella kraven. Hur många 3-mastskonare och galeaser kunde på senare år får upp ett mesansegel utan att demolera radiopejlantennen, diverse rör från spisar, kaminer mm?
Och inte var de här skepparna några skrivbordsmänniskor, som i onödan belastade Fartygsregistret med skrivelser. Om man nu meddelade, att man ändrat riggen från skonare till galeas - kunde man kanske riskera att väcka den björn som sov - t ex fartygsinspektören i xxxmar - så att han fick för sig att inspektera, hur man nu klarade av lagenlig segelarea?
Det man som myndighetspersoner vakade som hökar över var behörigheten. I många år seglade t ex en stor engelskbyggd kutter med aktre skotten på styrhytten fastsatt till sidorna med vanliga haspar - typ fönsterhakar - för annars hade bruttot kommit över 100 ton, eftersom de hade gjort en större lastlucka.
Dödvikten ändrades också, i synnerhet i furubyggen - t ex ett Sjötorpsbygge lastade som ny ca 290 ton, men kunde på slutet inte ta mera än 225 ton. Visserligen hade en motor på ca 12 ton tillkommit, men mycket rigg hade också försvunnit.
Och vi har ju bokstavligt svart på vitt, att Spes var galeas - Erik Holmberg var ingen sjöman - han råkar röra till det. Fast han var en jättebra fotograf, så någon liten miss är honom förlåten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för den fina utläggningen Torsten. Vi får nog dras med den här osäkerheten om ingen lyckas hitta handlingar från varvet. Där borde det väl i alla fall vara rätt uppgifter. Om man jämför bilden från 1928 med den från Tjörns båtar så tycker nog jag att den första bilden har mindre avstånd mellan masterna än avståndet från den aktre masten till akterstäven.

medan den senare bilden är det tvärtom.

Om detta är riktigt så tyder det på att den aktre masten flyttats längre akterut vid något tillfälle (tycker jag). Det skulle i så fall kunna vara så att hon byggts som skonert men senare blivit omtacklad till galeas.

Är det så du menar också Torsten?

Men man kan nog bedra sig på den första bilden för vinkelns skull. Den andra bilden är ju solklar.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Vad menar du för osäkerhet? Det var ju mängder med skonare, som riggades om till galeaser, när motorerna och framförallt styrhytterna kom till. Spes var först skonare och blev sedan galeas - det finns väl ingen osäkerhet i det. Att det sedan inte blev anmält har ju alls ingen betydelse - riggen var som den var ändå.
Det är mycket troligt, att stormasten, som sedan blev mesanmast har flyttats akteröver en bit; större lastlucka/luckor gjorde det behövligt. När motorn sattes in, så kunde kanske inte masten stå på kölen, utan fick stå i en fot på däck och ibland flyttas för att få plats med maskinkappen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Vi är helt överens om detta Torsten. Jag uttryckte mig fel. Man kan nog utgå från att uppgiften i mätbrevet från november 1941 där hon anges som galeas och skrivelsen i april 1942 där hon också nämns som galeas (Svenska seglare) är helt rätt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

En galeas på ca 100 ton dödvikt på Bovallstrands varvs slip ca 1952 - men vilken är det?
Attachments
Bovallstrands Varv 1952 m okänd galeas.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag tycker inte att hon ser dansk ut.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det verkar inte bli så lätt detta Torsten om inte de som verkligen kan om båtar har hört av sig nu. Om bilden är från 1952 så kan hon ha många år på nacken vilket kan ha medfört att hon tappat en del av sitt spring. När jag gått igenom några av mina bilder så kan jag inte se någon som riktigt liknar. Jag tycker att hon har likheter med Aga 4214 som var byggd på Södra Garn men det är inget förslag.

En annan sak som jag skulle vilja ta upp är Svanen 221. I en skrift om båtar från Donsö står nämnt som namn Svanen och senare Tora. I källhänvisningarna står nämnt Svenskt Nationalitets- och Registreringscertifikat nr 221 av den 11 juni 1892. Det är året som hon blev klar på varvet i Södra Garn. Om de som skrev boken tagit del av nämnt certifikat så borde de veta vilket namn hon hade från början. En del andra källor nämner att hon skulle ha hetat Svan i början men det står inget om det i Donsöboken.

Jag ser tre möjligheter till förklaring. 1. Att hon aldrig hetat Svan. 2. Att hon var tänkt att heta Svan men blev registrerad som Svanen. 3. Att bokens författare inte sett det nämnda dokumentet utan fått uppgiften i andra hand.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tora 221.2.jpg
Tora 221.2.jpg (82.35 KiB) Viewed 13025 times
Och så här såg skonaren Tora ex Svanen ex??? Svan ut:
Bilden kommer från bokverket "Tjörns båtar".
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Var står det, att Svanen skulle ha hetat Svan? Det finns inget ex-namn angivet i certet - varför spekulera om det?
Post Reply