Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag förmodar att du menar ångbåten med kryssaraktern och inte Sveabåten för om barkskeppet. Meddetsamma jag slog fram bilden kom jag att tänka på engelska båtar. Vad jag minns så hade de ofta den formen på aktern.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Okänt vitmålat sks.jpg
Okänt vitmålat sks.jpg (78.18 KiB) Viewed 23361 times
kapstans: du får jättegärna komma med idéer om hur den digitala tekniken (i framtiden?) skall kunna identifiera den här ångbåten och det här vitmålade skonertskeppet. Ingen skulle vara mer intresserad än jag och alla båtologer, som funderar på okända båtar. Var skall man nu och i framtiden få alla parametrar ifrån, om ett foto är taget på sådant avstånd, att man inte kan läsa namnet eller se skorstensmärket? För det var ju det, som var fallet med Fride-fotot. För mig är dina tankar - ursäkta! - 'clear as mud' - som engelsmännen säger.
imar: jag tog med M Roosval(l) för att illustrera, att även gamla båtar är lätta att identifiera, om man bara kan läsa namnet. Svea-båten har jag inte gett mig på.
Last edited by Torsten H on 09 Jul 2012, 21:58, edited 1 time in total.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Svartmålad!! 3-luckors Svea-båt med ett namn på 4 bokstäver - det behövdes nästan inget tänkande alls - varken digitalt eller analogt (jo, lite av det senare) för att komma fram till svaret.
LUNA - byggd 1905 i Fredrikstad, 1495 tdw, minsprängd den 6 dec 1914 utanför Mäntyluoto p r därifrån till Sundsvall.
Attachments
4452  Luna  Sveabolaget b.jpg
4452 Luna Sveabolaget b.jpg (59.58 KiB) Viewed 23353 times
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Du kommer genom bildigenkänningsprogram kunna söka andra bilder över webben som matchar din egen bild. Det finns sådana tjänster idag men de är inte fullutvecklade ännu. Att du i framtiden kan söka på en bild som visar en del av ett fartyg och att sökmotorn söker möjliga matchningar.
Här följer en sådan:

http://www.tineye.com/

Kan man dessutom koppla dem vidare till den info som finns om ett specifikt fartyg kan man åtkomma den informationen också i en och samma sökning.
Fredrik Ahlman
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Det här kan vi tjafsa om hur lääänge som helst.
Oavsett ifall det är digitalt eller analogt finns det viss risk att det blir fel identifikationer. Och iom sökbara databaser på nätet får dessa en ofantlig spridning. Ett feltryck och det sprids felaktig information, fort.

Fördelen är väl att om någon lyckas övertyga databas innehavaren om att det är fel information kan den ändras.

Så är inte fallet om det publicerats i analog bokform.
Stötte precis på ett sådant fall när jag letade efter en oidentifierad skonare namngiven som Fride. Tror inte det är trådens Fride utan 2775 Fride byggd södra Garn 1895, jag är dock långt från säker då jag inte har något annat foto att jämföra mot. Förutsatt att det är en Fride på kortet, men det var påskrivet så.

Hur som tänkte att jag skulle kunna hitta 2775 i någon av Vänerbåtar böckerna. Men det gjorde jag inte men på baksidan av del 2 hittade jag ett foto som jag just kommit över. En förstoring av Glava hamn med 4 skutor i förgrunden 3 med röven mot kameran med god vilja kan man läsa 2 av namnen och den tredje namnbrädan står det Primus på. Framför dem en kanalpese och på redden ytterligare 2 skutor.

I Vänerbåtar del 2 står det så här om fotot
"På redden i Bergsviken i Glava ligger Valborg och Lars"
" Vid Bryggan inifrån Eva ( det tyckte jag mig också kunna se Eva av Torsö), Tyko (stäven mot kameran), Elsa ( jo då Elsa av Otterbäcken), Hugo ( Nej där står Primus på mitt kort)" inom parenteser mina noteringar.

Att det skulle röra sig om 2 nästan identiska foton där den yttre skutan gått och en ny kommit, är för osannorligt. Foton på skutor slösades det inte på. Båda fotona är märkta Bröderna Källqvist,Glava.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Angående Imars skuta Fride har jag fått information från en kunnig båtolog
att skutan var svart 1954 och att ny styrhytt byggdes på Gundersviken
den platsen känner Imar till det var 1957-58 samtidigt togs en mast bort.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Hej igen, Jo Gundersviken känner jag till. Jag var där och tittade när de byggde ny styrhytt. Jag tror att jag fått klart för mig hur det hänger ihop nu. Ungefär såhär blir det.

När Fride ägdes i Härnösand och var vitmålad så hade hon de sista åren åtminstone, ingen mesanmast. När hon köptes till Skärhamn så saknades masten och det gjorde det också 1953 på vintern då Fride var fotograferad vid Skeppsbron med nedisning. 1953 gick man på Island och behövde mesanmasten för stagtsegel så då sattes den på igen. Kanske inte samma mast och bom. Kortet som jag började tråden med är troligen taget 1954 i norra Bohuslän av en av delägarna som hoppat av för att läsa sjökapten istället. På det kortet finns tre master. Tidningen Båtologen har tyvärr skrivit fel när man presenterat Fride i nummer 4 2007. Där står att Frides stormast plockades bort när hon såldes till Skärhamn. Detta måste vara fel och ställer till mycket elände precis som skepparättlingen nyss skrivit i ett inlägg. Signaturen Båtologen skriver idag att stormasten plockades bort när styrhytten byggdes ny. Detta tror jag inte är rätt. Det finns en hel del foton som visar Fride med den nya styhytten och tre master. Jag tror därför att stormasten plockades bort senare, troligen efter ägarbytet. Och på Fride utan mittersta masten finns det också foton men det är efter tiden i Skärhamn.

Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ett foto på Fride, regnr 2775. Hittat utan annat bildsökningsprogram än det, som finns inuti hövvet
Till kapstans: kan man hitta andra foton på fartyget - då är det väl ingen konst att identifiera! Men var hittar du de fotona på det vitmålade skonertskeppet och ångbåten med kryssarakter?
Attachments
2775  Fride.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Helt övertygad är jag inte...:
ev 2775 Fride för fulla segel.jpg
ev 2775 Fride för fulla segel.jpg (74.68 KiB) Viewed 23280 times
"Sjöhysteriska" har inte en enda Fride i sin sökbara databas.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Så här såg Fride ut som bornholmsk mellan 1911 och 1934, så den såldes tillbaka till Sverige.
Attachments
Fride  NRMP OXEI ex 2775 Fride.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Och så var det detta med färgen på skrovet på Skärhamnsfride. Få fotona som jag har från nedisning och då liggande vid Skeppsbron i Göteborg så är Fride vit. Detta var vintern 1953. På fotot som jag inledde den här tråden med vilket jag menar är från 1954 så är Fride svart. Däremellan har ommålningen skett och kanske i samband med att man rustade för Islandsfiske sommaren 1953. och om inte då så under vinteruppläggningen 1953-1954.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag har en annan bild på en vacker skuta som också en gång hört hemma i Skärhamn och i Härnösand. Hon behöver knappast presenteras för det fanns inte så många av den sorten. Bilden satt i mina föräldrars fotoalbum och det finns anknytning till skutan.
Attachments
CIMG0803.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

När facit kommer kan jag stryka okänd på denna.
Okänd 4 msk.jpg
Okänd 4 msk.jpg (68.17 KiB) Viewed 23239 times
Skutor med 2 max 3 master funkar, men däröver än det är jag helt borta.....
Last edited by Skepparättling on 10 Jul 2012, 20:39, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här kommer en bild på henne som 3-mastare, om den skulle göra dig gladare.
Attachments
7387  Inger som Ingela c.jpg
7387 Inger som Ingela c.jpg (59.89 KiB) Viewed 23233 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Det gör den speciellt filnamnet...

Det betyder att vi nosat på henne tidigare i Borgholmstråden...
Och om man söker på forumet efter Inger kan man även få se hemska vrakbilder :(
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply