Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Intressant, Fin bild på Fortuna.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Reg. nr. 9363.
M/S PATER NOSTER. Signal SFTU.
Byggd av stål på klink 1924 i Krimpen a.d. Leck av Schps. Bakkerskil med obekant namn.

För mig är texten på tredje raden svår att få någon ordning på.
Krimpen aan de Lek har jag hittat på en karta. Lek är en biflod till Rhen i Holland. Schps. verkar vara en förkortning av något. Jag har sett det förekomma när jag googlat runt. Bakkerskil är också en flod i Holland. Om nu Schps är namnet på varvet så låter det konstigt.

Någon som kan detta?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

9363 Pater Noster sedan Anne hos Rederi AB Falkborg, Hälsingborg byggdes av N.V. Scheepsbouw Mij. Bakkerskil i Krimpen a.d Lek. Schps är förkortning av Scheepsbouw och Mij. är förkortning an Maatschappij.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för detta Jan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Britt 7675 Bengt Pettersson Facebook.jpg
Bilden föreställer motorgaleasen Britt 7675 som var byggd i Sliedrecdht som Henderika Y.M. 270 för holländsk räkning. 1929 finns hon som fiskefartyg och jag gissar att hon var byggd för det ändamålet. Men förutom byggnadsorten saknar jag uppgift på vem som byggde henne och vad slags bygge det var. Efter att hon blev motoriserad 1930 finns hon som motorgaleas så innan var hon väl då galeas. På bilder av holländska liknande fartyg skriver man dem ofta som logger. Vad är skillnaden?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Byggnadsvarvet var A Baars & Zonen. Loggrarna fiskade sill - som blev matjessill - med drivgarn.
Kuttrarna liksom loggrarna var galeasriggade enligt svenskt språkbruk.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Toftö 9473.jpg

Tack Torsten.

Bilden på Toftö ser ut som hon blivit förlängd men jag har ingen sådan uppgift. Hon var byggd i Gouda NL enligt uppgift, men också här saknas uppgift om vem som byggde henne. Jag antar att man kan kalla henne logger. Hon var byggd 1918 som Roselyne och fick motor 1925. Frågetecknet är varvet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Kentse, Ingö, Toftö, byggdes 1918 i Gouda av F:a H van Vlaardingen - Scheepsbouw en Reparatiewerf 'Kromhout' i Gouderak vid Hollandsche IJssel. Rak är en 'raksträcka' mellan två flodkrökar jmf Skagerak.
Sedan vet man inget om ägare förrän LR 1925 har den som ROSELYNE, 141 brt, redare: G Tocqué, Fecamp, FR.
I LR 1930 anges den ägd av Charles T Dines (Grays, Essex), London. Motorn tillverkad av NV Steijwal, Rotterdam, vilket tyder på, att den kan ha haft motor som nederländsk.
I december 1946 köptes den, liggande i Southampton, av kapten Asker Nielsen Kure, Nexö. Han flyttade i januari 1948 till Svendborg, och där blev den ombyggd, förlängd och en 180 hk B&W Alpha diesel, 3 cyl, insattes.
Förmodligen har den från början registrerats som fiskefartyg, och då har den inte tagits med i LR.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skutor

Post by m/s munter »

Bilden på toftö ser ut Att vara i Lidköpings hamn?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Violett 7249 Henry Jansson Facebook.jpg
Tack för uppgifterna angående Toftö.

Jag går vidare till Violett som var byggd av stål på klink 1903 i Dordrecht NL, möjligen med namnet General De La Rey. Hon förblev holländsk till 1929 då hon såldes med det namnet till Gravarne av P.H. van Abshoven i Vlaardingen för 4500 holländska gulden. Det enda varv i Dordrecht som jag har noterat är Gebr. Kooiman i Swijndrecht Dordrecht. De byggde SS Saga 9989 år 1923. Kan det möjligen vara de som också byggde loggern Violett år 1903?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

7249!!! Violett var byggd av M van der Kuijl, Slikkerveer. General de la Rey var en sydafrikansk boerkrigare. Föregångaren - 4888 Violett köpte f ö Verner Hansson från Ryssland.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag har sett en uppgift om att Ann Britt 8800 skulle ha haft Skärhamn som hemort en kort tid. Kan det verkligen stämma? En annan källa (vanligen välunderrättad) skriver Bleket under hela tiden på Tjörn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ann-Britt hade hela tiden Bleket som hemort, men en av delägarna bodde i Skärhamn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här kommer ett utsnitt av ett vykort från hamnen i Vadstena enligt uppgift från 1952.
De två skutorna är svåra att identifiera, men vilket är motorfartyget?
Attachments
Vadstena hamn med 3 ftg ca 1952.jpg
Vadstena hamn med 3 ftg ca 1952.jpg (39.25 KiB) Viewed 8203 times
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor

Post by johanmmolin »

Från början torde det här problemet vara mitt fel, så jag får väl försöka bidra med något, om än i blygsamt format.

Akterut kan jag se minst 3 dävertar och sannolikt två livbåtar.
För mig känns det som lastrummet har väldigt höga sidor till lastluckorna (?) för att vara ett vanligt lastrum. Kan det vara någon av de gamla kanalpesarna som byggts om till tankfartyg? Tankbåtar trafikerade Vadstena också på 50-talet och lade tydligtvis till just här.

Just my 5 ¢ ...
Post Reply