Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Sigrun 4021 finns i 1925 års skeppslista upptagen med motor på 40 hk. En uppgift i Svenska seglare säger att den motorn, av typ 222, blivit ommätt till 65 eff. hk. Det står däremot inget motorfabrikat. Någon som vet?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag återkommer till Sigruns första motor i morgon kväll.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Sigrun var inte klassad i Bureau Veritas, där svensk- och danskbyggen klassades och dessutom under 100 brt, så den uppgiften jag kan få fram om motorn är, att det var en 40 hk Bolinder tändkulemotor, 2 cyl, 2-t, tillverkad 1924 och insatt 1927. Typbeteckningen i 'skutbibeln' verkar dock inte 'Bolindersk'.
1947 installerades en 120 hk Seffle tkm, 2 cyl, 2-t.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, när jag gjorde noteringar ur skeppslistorna så noterade jag att Sigrun hade 40 hk motor 1925 men inte 1923. Kanske var den monterad senast 1925 om jag inte noterat fel. Jag hade 4 skeppslistor öppna samtidigt så det kan ju ha blivit fel.
Henry J
Posts: 12
Joined: 04 Jan 2016, 10:08

Re: Skutor

Post by Henry J »

I boken Skaftö Sjöfartshistoria Del 2 finns en utförlig historik om Sigrun av Kjell Jacobsson där läser jag följande,
Fartyget hade från början ingen motor. Motor installerades första gången vintern 1925/26. Det blev en 40 hk. (2x20) Munktell
som installerades på Vasseröds varv vid Lyrösund (Södra Orust). Motorn ersattes 1943 av en 65 hk.motor (Skandia ?) redan
1948 blev det återigen motorbyte,denna gång till en 120 hk.maskin. Den första motorn (40 hk Munktell) startades med luft.
Motorn såldes till Bleket men hamnade senare i den lilla räktrålaren LL 52 Vency från Grundsund. slut citat.
Skutbibeln nämner att motorn på 40 hk. typ 222 blev ommätt till 65 hk. typ 222 skall nog vara 220 som var typbeteckningen
för Munktells tvåcyl. marinmotor. kanske byttes topplock m.m. för att få 65hk.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Med dina uppgifter Henry så kan inte min notering om 40 hk i 1925 års skeppslista vara rätt. Eller kom skeppslistan 1925 ut 1926?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Uppgiften om att det var en Bolinder finns i Anders Olssons Barkar och skonertskepp från Skaftö och Gåsö, men Munktell låter troligare.
Fast i min Skaftö Sjöhistoria (vad är förresten sjöhistoria?), så finns historiken om Sigrun i Del 1.
Motor på 40 hk finns angiven i 1925 års lista, förd till den 1 juli eller 1 september 1925.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för informationen om Sigruns motorer. Jag tror att man får nog sätta tilltro till Skeppslistan 1925 som säger att det fanns motor på 40 hk. Samtida källor brukar vara bra. När det gäller uppgraderingen 1943 så förstår jag att det kan vara på två olika sätt. Antingen revs den gamla motorn ut eller så gjordes förändringar på den gamla så att den blev på 65 hk. Det låter litet osäkert vilket det är men kanske gjordes det en sådan förändring som Henry antyder.

Den sista motorn verkar vara en Säffle på 120 hk installerad 1947 om jag förstått rätt.

Tack för detta.
Henry J
Posts: 12
Joined: 04 Jan 2016, 10:08

Re: Skutor

Post by Henry J »

Visst var det Del 1 av Skaftös sjöhistoria. uppgiften att motorn sattes in 1925/26 kan bero på att uppgiftslämnaren var
osäker på årtalet, vintern 1925 stämmer då bra med uppgiften i skeppslistan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I Svensk skeppslista 1923 står det att Sofia 6611 har motor på 35 hk men i Svenska seglare står att motor på 80 hk anmäldes den 22 februari 1923. 80 hk verkar mycket för den tiden. Man anmälde därefter motor på 120 hk år 1948. Händelseförloppet påminner lite om Sigrun men här rör det sig om tre olika uppgifter vid sammanlagt två tillfällen men Sigrun var det tre olika uppgifter vid tre tillfällen. Att Sofia fick 120 hk som anmäldes 1948 verkar troligt men det är rätt stor skillnad att påstå att det 1923 fanns motor på 35 hk eller att det fanns motor på 80 hk. 80 verkar för mycket vid den tiden men var kommer uppgiften från? En av dessa två uppgifter måste väl vara fel?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Man har blandat ihop lite i 'skutbibeln' angående Sofias motorer:
1923: 35 hk Avance tändkulemotor, 1 cyl, 2-t
1940: 80 hk June Munktell tkm, 2 cyl, 2-t
1948: 120 hk June Munktell tkm, 2 cyl 2-t, tillverkad 1938; den hade tidigare suttit i 3-m/sk Donia, regnr 8267.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten. Det blir mera begripligt så. Det är också begripligt att det blivit ett och annat fel i den tjocka boken.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Skutor

Post by Knut Klinghjert »

När ni diskuterar olika fakta om skutor skulle det vara väldigt roligt om någon ville göra sej besväret att lägga upp en bild om det finns.
Det är väldigt intressant att titta på gamla skutbilder. Även om jag inte känner till dem är de ändå representanter för en epok som jag hört mycket talas om.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Sofia kämpersvik2.jpg
Sofia kämpersvik2.jpg (40.39 KiB) Viewed 11936 times
Håller med dig Knut. Här kommer Sofia. Det som håller tillbaka mig lite är upphovsrätten när det gäller bilder som är tagna av fotografer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Här kommer också min historik om Sofia. Som framgår så särbehandlas Skärhamn på så sätt att jag försöker få med var nämnda Skärhamnare bodde i samhället.

Sofia Registreringsnummer 6611
Sofia byggdes i ek och fur som tremastad skonare av Sven Johannesson på eget varv i Björkenäs som han drev under åren 1916 – 1921. Han var systerson till Carl Johansson som drev Pukaviks varv i Björkenäs fram till 1926 då Albert Svensson tog över. Sofia levererades 1921 och kan därmed ha varit Johannessons sista fartygsbygge. Hon var beställd av fartygsriggaren August Carlsson i Göteborg den 15 januari 1920 till ett belopp av 50.000 kronor. I bilattesten den 6 juni 1921 intygas att Sven Johannesson byggt fartyget efter mottagen beställning. Hon mättes den 27 juni till 98,32 brt och 84,05 nrt och var döpt efter Augusts mor med Donsö som hemort. I registreringscertifikat den 22 juli framgår att Carlsson var ensam ägare.

Frågan om hemort får anses oklar då anmälan om registrering av Donsö gjordes den 12 februari 1927 men mätbrev från den 19 februari 1923 och skeppslista för samma år anger Donsö som hemort. Nils Ossian Fhager från Donsö var befälhavare. Den 10 januari 1929 sålde Carlsson, då sjökapten, hälften i fartyget till befälhavaren och bildade partrederi på Donsö med sig själv som huvudredare. Då August Carlsson avled den 18 juni 1943 övertogs sysslan som huvudredare av Fhager. Dennes söner, Carl Olof, Erik Vilhelm och Nils Thore kom istället att vara befälhavare på Sofia vid olika tillfällen. Efter Fhagers död 1947 blev Carl Olof huvudredare i det nybildade partrederiet med 4 delägare och Carlssons dödsbo som hälftendelägare. Erik Vilhelm Fhager var då befälhavare sedan den 5 mars 1946. Den 1 april 1947 anmäldes att Nils Ossian Fhager överlåtit 1/8 vardera till sönerna Erik Vilhelm Fhager och Nils Thore Fhager för sammanlagt 9.000 kronor.

Sofia fick sin första hjälpmotor på 35 hk 1923. Det var en 1-cyl 2-takt Avance tändkulemotor. I det årets skeppslista finns motorn upptagen tillsammans med mättal och dimensioner på 98,32 brt, 93,62 brt under däck, 78,44 nrt, 25,74 längd, 7,03 bredd, 2,62 djup och 3,1 meters djupgående. Den 9 september 1934 anmälde rederiet att Sofia kolliderat med en okänd ångare när hon var på resa från Nordmaling till Landskrona. Skadorna begränsades till ovanför vattenlinjen och på livbåten. 1940 byttes den första motorn ut mot en 2-cyl 2-takt June Munktell tändkulemotor på 80 hk. Den 7 april 1948 anmäldes att en motor från June Munktell på 120 hk, som förut suttit i motorseglaren Donia i 10 år, blivit inmonterad. Nils Thore Fhager, bosatt i Brantevik, blev Sofias befälhavare den 26 mars 1954.

Hon såldes 1955 till ett partrederi i Skärhamn med Karl Bernhard Pettersson som huvudredare och hälftendelägare. Han var född i Bö Dampegård den 7 juni 1895 och hans föräldrar var Petter Berntsson och Hilda Eliasdotter. De var födda i Bö Dampegård 1863 och i Utäng 1862. Karl var gift med Helvina Pettersson som var född i Skärhamn den 6 oktober 1897. De bosatte sig på Kroksdalsliden 4. Den andra hälften ägdes av hans son, Elis Berthold Karlsson, som också var fartygets befälhavare. Elis var född i Skärhamn den 2 oktober 1921 och gifte sig med Ally Görentina från Klövedal som var född den 13 augusti 1925. De antog släktnamnet Inberg och bosatte sig i Grinneröd utanför Skärhamn.

Den 19 mars 1960 såldes Sofia för 42.000 kronor till Gustav Ivan Jansson i Kämpersvik Tanum. Hon blev då omriggad till tvåmastad skonare. I 1963 års skeppslista redovisas 105,69 brt, 27,3 längd, 2,68 djup och ett djupgående på 3,2 meter. skeppslistan upptar även 60 std, 7 grain och 165 tdw. Kämpersvik var då hennes hemort.Ivan sålde Sofia i början av 1969 till Barbro Johansson i Kalmar för 32.500 kronor. Redan under hösten samma år blev det ny försäljning till Sten Gustav Blomberg i Kalmar för 10.000 kronor. I november samma år såldes hon för sista gången i Sverige. Ett gäng ungdomar från amerikanskt college köpte då Sofia i Kalmar för 35.000 kronor. Som ägare stod James L Wortham från Fullerton Kalifornien. Hon döptes om till Blue Wind och låg den 30 april 1970 i Fredriksholms kanal i Köpenhamn för reparation och ombyggnad.

På sommaren samma år gick hon vidare till Spanien för ombyggnad till segelfartyg. Våren 1972 såldes hon till Eric Thiel från Gloucester Massachussets som återgav henne sitt ursprungliga namn Sofia. Hon fick vid ombyggnaden bl.a. tre nya master med två rår på fockmasten, ny rigg, nya segel, stor salong och bibliotek samt dykkompressor. Hon kom att fungera som kooperativ för ett gäng hippies seglande jorden runt ända tills hon i en storm förliste utanför Nya Zeeland 1982 med 16 mans besättning. 1 kvinna omkom vid förlisningen. De övriga 15 blev räddade av det ryska fartyget Visility Perov, efter att i fem dygn ha drivit omkring i två gummiflottar.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Skutepoken i Kämpersvik, Mot Söderhavet, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Text till bilden: Bilden föreställer tremastskonaren Sofia som hon såg ut när hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1955 och 1960. Bilden kommer från Skutepoken i Kämpersvik.

Och som vanligt tar jag gärna emot synpunkter och förslag till rättelser.
Post Reply