Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

6308 Anni var enligt Handbuch für die Deutsche Handelsflotte byggd 1857 på okänd ort, förbyggd 1875, från 1876 till 1918 hemmahörande i Apenrade/Åbenrå, som då var tyskt. Från början riggad som jakt, från 1878 som galeas. Vad fick hon för motorfabrikat - 20 hk var den på?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då kan man nog utesluta Holzerland för Anni. Carl Holzerland lär ju ha börjat sin varvsrörelse 1867. Vad det var för fabrikat på motorn blir nog svårt att hitta.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skutor

Post by m/s munter »

Njorden som ligger i Sjötorp har väl haft hemma hamn i Karlstad tidigare? Vart är den byggd? Har lite speciella linjer.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skutor

Post by m/s munter »

Njorden
Attachments
image.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tore Holms Yacht Yard i Gamleby 1947

http://www.djurgardsvarvet.se/sv/compon ... orden-3187
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skutor

Post by m/s munter »

Ex. Shell.. Har det varit ett bunkerbåt?
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Skutor

Post by zoroaster »

Fanns i Båtologen rederisammanfattning över Shell´s båtar , detta dock för några år sedan. Kan fasen inte hitta nr´n.
Men när jag ser linjerrna så påminner hon väldigt mycket om ett par av bunkerbåtarna Sheell hade och Timmerling brukar ju inte ha fel.
Det fanns några byggda hos Bröderna Larsson också.

D
Henry J
Posts: 12
Joined: 04 Jan 2016, 10:08

Re: Skutor

Post by Henry J »

Shell S 17 reg.nr. 8843. Shell-historiken finns i Länspumpen 1995:4
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Undrar om inte den gick som bunkerbåt i Skärhamn i slutet av 40-talet. Lars Johansson hade en bunkerbåt för Shell som hette Shell 17 vill jag minnas. Han började efteråt med små järnare som bunkerbåtar men Shell 17 kommer jag ihåg. Den var gråmålad då och så satt styrhytten inte så långt fram. Tyvärr har jag ingen bild.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tremastskonaren Georg 4684 finns med i en handling som Bertil Hägerhäll gjort. I denna nämns att Georg i februari 1935 hade Skärhamn som hemort med Gustav Karlsson som ägare men att hon redan i samma månad såldes till partrederiet K N Fridlund med Gyön som hemort. Uppgiften om att hon varit hemma i Skärhamn finns inte i Svenska seglare eller i andra källor som jag sökt. Kan det vara så att man transporterat köpet direkt och att man av den anledningen hoppat över detta ägande i Svenska seglare. Eller, är uppgiften fel. Den verkar ju vara alldeles för exakt för att vara helt fel tycker jag. Någon som känner till detta. Det står i Hägerhälls handling att Georg hade Skärhamn som hemort.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

4684 Georg har inte hört hemma i Skärhamn. Jag tror, att han har förväxlat den 7966 Georg.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Så kan det ju ha varit men vad var då Georg 7966 för fartyg?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

7966 Georg var en trälogger, byggd 1903 i Glückstadt, 170 ton last, köpt 1934 av Axel Ivar Berndtsson, Bleket. 1942 såld till Norge.
S/S Petimeter
Posts: 29
Joined: 21 Jun 2005, 10:10

Re: Skutor

Post by S/S Petimeter »

Georg 4684 hade ju en tid som hemmahamn Gyön, Bräkne-hoby, Blekinge och detta kanske man kan finna mer om. Mina föräldrar förvärvade 1968 den fastighet, som familjen Fridlund tidigare bott i och på ägorna finns ännu från Georg (tror vi) en nergångskapp samt lastluckor som golv i ett uthus kvar. Lite info här, klicka på 16 Olivas Kaleb : http://www.nojesdans.se/marika/familj/g ... frame.html
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Skutor

Post by zoroaster »

Shell 17 IMAR , nu tar jag det ur minnet.
Shell ägde båten och Lars och hans bror Vilgot , körde ofta båten. Det var deras far Mandus som var "återförsäljare" till Shell som även ägde båten. Att sönerna körde och skötte ruljansen på ett bra sätt berodde på att Mandus hade en fallenhet att ta en och annan liten sup, gärna för mycket. Men Shell 17 försvann vart kommer jag inte ihåg och bröderna köpte en båt från Norge i bedrövligt skick som hette Tell. Sist jag såg Tell fanns den i Stockholm, runt mitten 90 talet. Efter det köpte dom en lite större som jag tror hette Hero. Den använde man även som bogserbåt i Wllhamn.
Ängö köpte dom ju också och rustade upp, Ängö säldes till Malmö stad och döptes till Aerob, försågs med öppningsbara luckor i botten och så kunde man dumpa avloppsediment i Östersjön. Aerob kom senare till Slamsugningsbolaget i Göteborg, Hela tiden med samma skeppare Ture "Lången"xxxxxxx. Man köpte tillbaka Ängö när OT började gå dåligt av sentimentala skäl eftersom det var den som gett dom lycka till att bygga upp OT-rederierna.

D
Post Reply