Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Historik från Sjömanshusmuseet i Uddevalla har rubriken Reg nr 221 Skonaren Svan.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Mig veterligt har museet inte givit ut några historiker, utan de, som man har, kommer från Tore Olsson i Mörrum, och jag har svårt att tro, att han skulle ha skrivit fel. Jag har också hans historik, och där är det riktigt. Alltnog - glöm Svan - och rätta till Svanen!
Men det fanns samtidigt mellan1892 och 1894 en Svan på Köpstadsö - en slup med regnr 949, byggd 1861 i Västervik. Den såldes i juli 1894 från ön.
Det var två skeppare på Kössö, som beställde var sin skonare på Södra Garn och fick dem levererade 1892 - den andra hette Falken, regnr 231.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Svan är redan glömd.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Anna 7062 av Donsö byggdes i Svendborg 1923 med bilbrev den 8 februari 1924. Efter det så seglades hon, enligt Länspumpen 3-1980, till Lysekil för motorinstallation. Man kan nästan säga att hon hade motor från början. När jag för en tid sedan skrev av information ur skeppslistor, noterade jag att Annas motor nämns första gången 1929. Då står det 40 hk. Det finns andra källor som skriver 80 eff. hk. Undrar vilket som är rätt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

7062 Anna: 1924: 40 hk Skandia, 1 cyl; 1934 80 hk Skandia, 2 cyl; 1942 130 hk Skandia, 2 cyl.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det Torsten. Jag antar att det var förberett från varvet med propellerhylsa, anpassning av rodret och kanske även färdig motorbädd.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag vet inte vem, som gjorde vad, men Skandiaverken/Fridhems varv hade mycket duktiga timmermän. Jag vet, att vid en motorinsättning på 1930-talet, så använde de träfilar, när de passade in motorbädden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag antar att måtten på motorerna är exakt preciserade på ritning över motorn men jag är osäker på hur det rent praktiskt skulle gå till att installera så att propellerhylsans läge kommer att stämma precis med motorbädden. Har jag fel om jag gissar att man gör hylsan först och därefter bädden i förhållande till hylsan. Eller är det tvärtom? För den som kan detta är det nog självklart men jag är inte ens novis på detta.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Vilken var egentligen den sista träskutan som byggdes i Sverige för fraktfart. Var det Pukaviksbyggena eller fanns det andra. Ulla 8539 som byggdes 1942 var också ganska sen. Orion 8723 från 1945 var sen men jag undrar om inte Eolus från 1948 var den sista. Och bland de danska? Hade de redan slutat eller fortsatte de ännu senare?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

9085 Astrid byggdes 1949 i Djursvik. 9085 Peter byggd 1949 i Sjötorp var kanske inte renodlad träskuta.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Peters regnr. skall vara 9069.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

9069 Peter - cert utfärdat den 14 maj 1949
9098 Bardia - cert utfärdat den 15 september 1949
9085 Astrid - cert utfärdat den 21 september 1949
och så finns det en 'svarte petter'
Det sista danska skutbygget av trä torde vara Chr Bach - provtusfoto bifogas
Attachments
Chr Bach  OYRA provtur 1953.jpg
Chr Bach OYRA provtur 1953.jpg (33.4 KiB) Viewed 13802 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

På Astrid får jag bara fram bilden där hon är under byggnad med spanten resta men det står att det är en tremastare.

Dansken ser konstig ut men det var nog inte så viktigt det var ju maskin som gällde.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Bardia får jag fram på Digitalt museum och hon liknar mycket de sista byggena från Pukavik tycker jag. Att Orion/Tullan levde än misstänkte jag men att hon var ombyggd till bark viste jag inte. Det finns massor av bilder under namnet Earl of Pembroke. MMSI 234999080. Känner ni säkert till.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

'Svarte Petter' var det ingen, som kommenterade - här kommer den. Vilken skuta?
Attachments
Sista svenskbyggda fraktskutan.jpg
Post Reply