Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Några kommentarer till uppgifterna i Tjörns båtar:

1. skonare fram till 1957, sedan galeas.
2. byggd av Joh Ladiges/J H Ladiges i Haseldorf - inte på Hasseldorfs Varv.
3. ägdes av skeppare Hans Heinrich Seebeck, (Schulau), Hamburg, från den 1 mars 1910. Han var alltså inte bara befälhavare, han ÄGDE fartyget. 1923 fick den nytt namn i samband med motorinstallation: MAJA; samme ägare. Den hette aldrig MAJA-LILL, vare sig i Tyskland eller Danmark.
4. första namnet var PRINZ CAROLATH - inte Prins Carolats.
5. den danske ägaren hette Jonsen i efternamn - inte Jonsson. Hon hörde hemma i Svendborg, inte i Ommel, som man kan tro av texten.
6. den officiella förkortningen av hästkraft/hästkrafter är 'hk' - inte 'hkr'.
7. 1938 insattes en 2-cylindrig June Munktell tändkulemotor - det är troligen mer intressant för den här bokens läsare att få veta, än att första motorn var en Callesen.

Tyvärr är det inte den enda historiken i boken/böckerna, som är så hafsigt och slafsigt ihopkommen.

.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag har fått veta av en, som kan skutor, att Sluputens foto förställer Nurtån, regnr 5227, byggd 1911 i Viken, 145 ton dw.
Attachments
5227  Nurtån, Kalmar.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för denna fina tillrättaläggande information om Maja. Nurtån låter lite konstigt som namn på en båt, lika konstigt som Linudden tills jag tog reda på vad det stod för. Och om Linudden har jag inte lyckats få fram något foto. Det måste ju finnas eftersom hon var i Flinchs tjänst såpass länge. Museet gick inte, kanske någon efterlevande släkting kan ha en bild av LINUDDEN som körde folk till dansbanan. Jag skall göra ett försök den vägen.

Jag har varit borta några dagar, därav den sena kommentaren.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Maja igen,
I 1930 års skeppslista där man kallar Haseldolf för Kaseldorf skriver man i sista kolumnen G Jonson Ommel. Ommel står med tjock skrift vilket enligt skeppslistan skulle betyda hemort för fartyget och för redaren om jag läser skeppslistan rätt. Jonsen låter väl mer danskt så kanske är även namnet felskrivet. Skall försöka hitta honom i någon folketelling. G står enligt Svenska seglare för Gudmundur. Det bör väl vara ungefär så i alla fall. Få se om jag hittar honom.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag har nu hittat Gudmundur i folketellinger och annat. Det visade sig att han var född på Island 1881. Han gifte sig i Ommel Danmark med en danska och fick familj där. I Födelse och dopboken på Island står han införd som Gudmundur Jonsson. I vigselboken 27 december 1914 Danmark har han samma namn och det namnet har han även i folketelling 1930 som gjordes den 4-5 november 1929. Där fanns infört att han inte var närvarande. Han befann sig på "Maja i Sverige".

Han hade ju köpt Maja i början av året och behövde nog segla istället för att vara upplagd i Marstal.
Dessa uppgifter ger för mig de fakta jag behöver angående hans namn, Jonsson.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Margit 4354.jpg
Margit 4354.jpg (83.16 KiB) Viewed 15587 times
Bifogad otydliga bild som jag lånat ur Tjörns båtar skulle jag vilja ha hjälp med. Den sägs föreställa Margit 4354, byggd i Halmstad 1905 av Wiggo Frandsen från Danmark för Anders Svensson Halmstad.
Bilden blev tyvärr otydlig när jag kopierade men jag tycker mig kunna se ett däckshus runt förmasten och ett annat däckshus akterut runt mesanmasten. Akter om det aktre däckshuset, längst akterut, ser jag på varje sida av fartyget en kapp med ingång i förkant. Jag ser däremot inget som tyder på att motor ännu installerats. Enligt skeppslistan 1929 hade hon motor på 40 hk.

Det är gott om röstjärn på skutan och jag ser åtminstone 5 vitmålade på fockmasten och ev ytterligare 1 i akterkant som inte längre är vitmålat. På stormasten ser jag också 5 vitmålade röstjärn och därtill, akter om dessa, ytterligare 2 antydningar till röstjärn eller liknande som också de är vitmålade. De är dock konstigt vinklade och kan vara något annat. På mesanmasten ser jag 4 röstjärn och strax akter om det akterska, skutans oläsliga namnbräda. Jag ser att stormasten har en lastbom som verkar vara i gång. Jag ser däremot ingen som sköter en ev motorwinch.

Utöver detta och annat ser jag på babordssidan om det förliga däckshuset en person med 3 små barn som tittar mot kameran. Jag ser även på kajen en person som är vänd mot skutan. Dessutom ser jag på babordssidan, för om det aktre däckshuset, en person som verkar vara på väg akterut.

Någon som ser mer än vad jag ser?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag har skrivit fel - han hette givetvis Jonson. Det är Herbert Karting, som skriver, att Maja hade hemort i Svendborg - jag undersöker. Men Ommel hade hamn, så orten kan ha varit hemort, även om de flesta var hemmahörande i Marstal, om redaren bodde i Ommel. Danska fartyg får bara ha hemort på en ort med hamn.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Torsten, i böckerna på Island och Danmark som jag tittat i skriver man hans namn med 2 s, alltså Jonsson. Bagatell i sammanhanget, det viktiga är att det är rätt person och det är det eftersom det på något ställe stod att han inte var närvarande på grund av att han var på "Maja i Sverige".

Bra att få reda på sådana små detaljer som reglerna om hemort som du beskriver. Det kan man ha nytta av. Jag minns en gång i Göteborgs hamn som mycket ung vi mötte en stor tanker som hette Stora och var från Falun. Jag minns att jag var förundrad men har sedan sett fenomenet på annat håll också. Danskarna är kanske ganska ensamma om sitt synsätt på hemort.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Margit digitalt museumT010411.jpg
Skutan på bifogad bild hittade jag på Digitalt museum. Bilden har rubriken "Margit" och finns på Hallands konstmuseum. Jag tänker på den Margit som byggdes av Viggo Frandsen i Halmstad 1905 som har nummer 4354. Jag tycker de liknar varandra för mycket för att inte vara samma skuta.

En uppgift som jag har säger att hon förliste i närheten av Trelleborg den 10 oktober 1935 men bärgades och infördes till Trelleborg. Någon som vet mera? Var detta slutet?

Margit 4354 från Tjörns båtar finns i ett tidigare inlägg här. Jämför med den nya bilden som måste vara äldre.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Vilken är Sveriges till tonnaget största träbyggda skuta/handelsfartyg?
Jag har tills vidare hittat barken Svea, regr 5591, 1303 brt, byggd 1869.
Både Svea- och Örnen-bolagen hade stora skutor.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

5-mastade skonertskeppet 7487 Forest Dream av Strömstad 1605 br. byggd 1919 brann hemorten 1933.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Den borde jag ha tänkt på, för här är en liknande, men ännu större; 5-m sks FENIX, regnr 6171, 2376 brt, byggd 1900.
Men om vi bortser från de här två, var hamnar vi då?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag har fått tips om ett tidigt stort skepp/fullriggare: HUDIKSVALL ex FRANCOIS I, signal HRNT, byggd 1967 i Honfleur 1363 nrt, bruttotonnaget har jag inte funnit; redare C Almgren, Hudiksvall; omändrad 1885 från att ha varit ångfartyg, finns med i Sv Skl 1889. Det är allt, som jag hittills hittat om den.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är väl svenska igenkänningsmärket som Martig har på styrbords låring och i så fall är bilden från första världskriget? tror jag. Men flaggspelet förstår jag inte.

Forest Dream finns som modell på nätet men jag har inte lyckats hitta någon riktig bild annat än när hon brinner (tror jag). Fenix hittar jag ingen bild alls på. Stora var dom i alla fall.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Margit hade signalbokstäverna JPBV.
Post Reply