Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Då hade jag fel - jag gissade på JASON.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Örnfjord ex Hildur ex Aegir var på väg från Degerhamn till Västervik med last av cement. Man kom aldrig fram utan man förliste på vägen. I den tyska boken står att man förliste vid Stora Örskär den 13 maj 1960. Jag har tittat var Stora Örskär ligger och funnit platsen NO om Västervik ett stycke.

Där borde man inte vara så jag hittade en annan plats som finns angiven i Tjörns båtar. Där står Stora Örnskär (Bussgrund söder om Västervik). En titt på Google maps visar att denna plats ligger SO om Västervik vilket är en rimligare plats om man är på väg till Västervik från syd. Bussgrund är en fyr och Stora Örnskär ligger en bit söder om fyren.

Om jag gjort någon tankevurpa så får ni säga till. Jag har haft fel tidigare. Lite märkligt är det att Örnfjord förliste vid Örnskär men vad jag kan förstå så kommer Örnfjord från Bohuslän ungefär där hon hört hemma tidigare.

Det kan finnas andra fel i den tyska bokens text men jag behövde kontrollera i första hand Stora Örskär.

God Natt
PerraStåhl
Posts: 7
Joined: 19 Apr 2013, 11:35

Re: Skutor

Post by PerraStåhl »

Syd om Bussgrund ligger ett litet skär intill leden som heter St, Örskär i dagens kort.
Det kan man träffa om man antingen kommer in från havet över Hökhallen eller följer
inomskärsleden från Kråkelund.
Det finns till och med ett vraktecken bland stenarna på norrsidan om skäret.
Perra.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Då kanske det är rätt i alla fall i den tyska boken, den är tryckt 2004. Kanske har dom haft tillgång till det kort som du kallar dagens kort. Tack för din upplysning. Finns det någon plats på nätet där man kan titta på sjökort?
PerraStåhl
Posts: 7
Joined: 19 Apr 2013, 11:35

Re: Skutor

Post by PerraStåhl »

På Eniro finns sjökort att söka på.
Perra
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Perra

imar
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Öxenbjergs skibsvaerft i Svenborg.

Marcussen har på sin hemsida en skrift som han kallar Svendborg skibsbyggerier og skibsbyggere.

I den skriver han om alla varven i Svendborg. Beträffande Öxenbjergs skibsvaerft skriver han följande

Skibsbygmester Anders Jensen - Øxenbjerg
Peter Troensegaard solgte Øxenbjergværftet til skibsbygmester Anders Jensen i 1893, og han byggede skibe på det til efter 1920. I slutningen af 1800-tallet blev en serie tremastede skonnerter søsat fra værftet, og lige efter WW1 byggede værftet flere firemastede skonnerter: KAJ HVILSOM (ID=7585), SIGRID (ID=7995) og RICHARD (ID=7992).

Av den texten och texten i övrigt i hans skrift drar jag slutsatsen att det fanns 1 varv i Öxenbjerg vilket skulle vara det som Troensegaard sålde till Anders Jensen 1893. I de danska skeppslistorna står det oftast bara Öxenbjerg. Det verkar på så sätt att det är självklart vilket varv det är.

Bland mina skutor har jag några stycken som är byggda under den perioden som anges ovan (1893 - 1920) varav 1 där Anders Jensen är nämnd och de andra bara Öxenbjerg eller Öxenbjergs vaerft.

Vad säger ni om detta? Är Marcussens uppgifter riktiga? Eller fanns det fler som byggde båtar där under den tiden?

Nedanstående text skriver Marcussen om Öxenbjerg skibsbyggeriet

Niels & Peter Troensegaard - Øxenbjerg skibsbyggeriet
Niels Troensegaard drev skibsbygning i Thurøbund, og i 1869 overtog sønnen, Peter Troensegaard, værftet, som han i 1875 flyttede til Øxenbjerg på Svendborgs østside. Han byggede ret store skibe som skonnertbriggen HARRIET på 185 BRT samme år, som værftet flyttede. I løbet af de følgende år blev der på værftet bygget barkentiner godt og vel 200 BRT og endog et dampskib i træskrog, HECTOR fra 1889 (ID=5315), og som Peter Troensegaard selv blev korresponderende reder for. Værftet blev i 1893 afhændet til skibsbygmester Anders Jensen.

Han skriver ju inte uttryckligen att det inte fanns andra men jag tolkar hans redovisning som ett försök till en komplett redovisning av varven i området.

Någon som har synpunkter?
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Vänersborg 1953.
Jag har flygfotot på väggen hemma, och det skulle vara kul att veta vilken skuta som ligger i hamnen.
Har ni någon kandidat?
Attachments
skuta_vbg1953.jpg
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Jag gissar på engelska kuttern 6959 Fenby av Hamburgsund. Var i alla fall uppe i Vänern 1954.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

På det kortet som finns av Fenby i Svenska seglare är den utrustad med 3 röstjärn på stormasten. På Mickes foto är det 4. Styrhuset ser även smalare ut men det kan ha byggts om.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fyra stormaströstjärn på en engelsk kutter var ovanligt. Man kan se, att mesanmasten är förlängd med ett stålrör. Det var för att radiotelefonantennen skulle gå klar av storsegelgaffeln. De, som hade radiotelefon ombord vid den här tiden, fiskade vid Island. Det här är Ragnar från Resö, regnr 5941, 110 ton last, byggd 1885 i Cobholm/Gt Yarmouth som Elizabeth Phillis, distriktsnr YH 1018. 1897 såld till kyrkoherden i Gorleston för räkning North Sea Church Mission och fick namnet S:t Andrew The Fisherman. 1901 såldes den till C P van der Knaap i Vlaardingen och fick namnet Onderneming I (Företag I), distriktsnr VL 68. 1904 såld till Stansvik på Tjörn och omnamnades till Svea. I svenska skeppslistan står, att den var byggd i Holland. Det stämmer inte - den köptes därifrån.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Fyra stormaströstjärn på en engelsk kutter var ovanligt. Man kan se, att mesanmasten är förlängd med ett stålrör. Det var för att radiotelefonantennen skulle gå klar av storsegelgaffeln. De, som hade radiotelefon ombord vid den här tiden, fiskade vid Island. Det här är Ragnar från Resö, regnr 5941, 110 ton last, byggd 1885 i Cobholm/Gt Yarmouth som Elizabeth Phillis, distriktsnr YH 1018. 1897 såld till kyrkoherden i Gorleston för räkning North Sea Church Mission och fick namnet S:t Andrew The Fisherman. 1901 såldes den till C P van der Knaap i Vlaardingen och fick namnet Onderneming I (Företag I), distriktsnr VL 68. 1904 såld till Stansvik på Tjörn och omnamnades till Svea. I svenska skeppslistan står, att den var byggd i Holland. Det stämmer inte - den köptes därifrån.
Tack för det Torsten!
Ingen verkar säga emot dig, så vi kan väl hålla för troligt att du kan ha rätt.
Hette den Ragnar vid tiden, 1953?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ja, den hette RAGNAR från den 16 februari 1927 tills den skrotades 1956.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

Om RAGNAR står att läsa i Kutterboken del 2. 1953 14 aug. klockan 13 är exekutiv auktion utlyst att hållas å
stadsfogdekontoret i Vänersborg varvid kutter Ragnar skall försäljas till högstbjudande Myrens Mek.Verkstad Strömstad
avgav högsta budet 6500:- kronor. hemort Strömstad. Fartyget ligger upplagt för reparation. framgår inte om hon
ligger upplagd i Vänersborg. Ragnar var på Islandsfiske 1946- 47 och -48 med fiskenummer SD 259.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I början på 1950-talet eller möjligen i slutet på 1940-talet insattes en 100 hk June Munktell tändkulemotor, 1-cylindrig!, och det blev troligen för mycket påfrestning för det ca 65 år gamla skrovet.
Post Reply