Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Sjöhistoriska har nu gått med på att ändra uppgiften om besättningsbilden på Fylgia med nr FO 202746. Det har stått att det är Fylgia 4869 men det är alltså fel. Det skall vara Fylgia 6838. Det kommer att ta tid innan ändringen slår igenom men i Digitalmuseum.se har man hunnit få in en tilläggsuppgift med informationen om man slår in objektets nr, FO 202746.

Museet uttryckte sin tacksamhet för påpekandet så tacket får gå vidare till Torsten som hjälpte till med en annan Fylgia än den påstådda. Jag lägger in bilderna som museet skickade mig.
(kommer separat)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Här kommer bilderna: Det är väl ganska klart att det är samma fartyg när man jämför detaljerna längst akterut. Skickar även med Fylgia i helformat. Museet var lite undrande till den vita klossen till vänster om besättningen med ett fäste som likna fäste för "skalkjärn" på luckan. Den syns inte på samma sätt på de andra bilderna. Om det är luckkarmen så verkar den hög.
Attachments
Fo68885A FYLGIA 6838.jpg
Fo68885A FYLGIA 6838 beskuren.jpg
Fylgia besättning.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Galeasen Gundel har jag haft uppe tidigare här på tråden men inte det som jag nu kommer att nämna.

Hon byggdes i Köge 1893 enligt "Svenska seglare och motorseglare" som Harkon och det är under det namnet man hittar henne i den danska skibslistan 1895. Tyvärr står det ingenting om vem som byggde henne men i den nämnda boken står det att det var FWL Flindt i Köge. Köge står också i skibslistan. När jag började leta efter denne Flindt så var det ju ett lätt namn att leta i men någon FWL hittade jag inte på något ställe där släktforskare kan leta.

Däremot så hittade jag en John Victor Louis Flindt som hade haft varv i Köge innerhamn mellan åren 1872 och 1896. Då sålde han varvet och blev hamnkapten i Köge istället. Förutom i folketaellinger så har jag fått uppgiften från Köge Arkiverne som finns på nätet.

Flindt är där nämnd under Skibsvaerft 1912 och under Köge havn 1900. Hans son är också nämnd under Skibsvaerft 1912.

Jag tar för givet att det är såhär men dyker det upp någon med initialerna FWL med rätt efternamn,yrke och tid så får jag ändra mig. Som med alla andra böcker så hittar man även fel i Svenska seglare (tror jag)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Och när de gäller Fylgia så kommer allt på plats om man tittar på var bb mellersta vantskruv på mesanmasten är fäst. Det stämmer precis med besättningsbilden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag stötte på en sak som jag inte räknat med idag. I Lloyds register hittade jag inte skonaren Gurli 3978 fastän den har mättal på över 100 brt. Det finns olika uppgifter om detta mättal för henne men i 1908 års skeppslista står 112,37. I Norska förlisningar 1949 anges hennes brt till 116 så hon hade i varje fall över 100.

Det kan vara så att jag missat något. Jag har förstått att alla över 100 skall vara med men så är det detta med förlisningen. Kan det vara därför hon inte är med. Jag tror mig dock ha sett andra förlista fartyg i listan. Hon hade samma namn hela tiden verkar det som. Vad kan det bero på?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I "Svenska seglare och motorseglare" finns med början på sidan 742 en berättelse om Rååwalls rederier som är benämnd "Ett rederi". Det är 27 st små notiser om rederiets olika fartyg. Om nr 13, Erna ex Nanna, står det att hon byggdes i Bandholm 1902 och att hon såldes till Skärhamn 1942. Befälhavare var kapten Joel R Andersson.

I samma berättelse finns som nr 5 en tidigare Erna som var byggd i Assens 1870. På sista raden i den notisen är Joel R Andersson nämnd igen men här skulle han ha varit befälhavare 1915 - 1916.

Om man går till historiken för Erna på sidan 167 i boken (avser Bandholmsbygget) så står det inget nämnt om Skärhamn. Där står att rederiet (Råwall) utbjöd fartyget på auktion den 21 februari 1944.

Någon som vet hur det ligger till? Det verkar nästan som det är felskrivet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Erna, regnr 6227, hörde aldrig hemma i Skärhamn. Det är historiken på sid 167, som är riktig.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Har genom Schiffshistorisches Arkiv i Flensburg erfarit att 7495 Nellbritt byggd Råå 1929 numera sedan 2010 ligger på land i staden Lovosice vid Elbe i Tjeckien i bedrövligt skick.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, Det låter riktigt.

Beträffande Gundel så kommer det inte att dyka upp någon FWL Flindt. Ett barnbarn till John Victor Louis Flindt har varit i kontakt med mig och bekräftat att det inte fanns någon FWL Flindt i släkten. Det är en felskrivning. Det var hennes morfar som byggde Gundel och han hette John Victor Louis.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Känner ni igen den här. Kanske inte så vanlig på bild. Jag har svaret.
Attachments
kopiajpg.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

ja...
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Torsten känner igen henne. Få se om någon annan också vet vilken det är. Styrhytten kanske ger vägledning ?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor

Post by johanmmolin »

Ur mitt minnes gömmor grävde jag fram en kandidat. Skrovform och proportioner stämmer, och jag kan inte hitta någon annan motsvarande kandidat. Dock har jag har inte sett henne med det "fönster-arrangemanget" på styrhytten, vilket förvirrar, så jag kan vara helt fel ute (eller så byggde man om styrhytten på henne någon gång på 50-talet (?)). Så man kanske ska ge någon annan äran av att svara rätt?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Lite trögt går det. Jag släpper namnet i morgon kväll ifall inte någon annan gör det. Under tiden kommer det en annan bild på ett fartyg med mindre "fönster-arrangemang". Vad heter hon?
Attachments
kopia3.jpg
kopia3.jpg (78.98 KiB) Viewed 11401 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är Hildur 5778 som finns på båda bilderna. Bilderna är hämtade ur Deutsche Sconer Band IV av Herbert Karting. Jag försöker få med sidorna med Hildur. Där finns en tveksamhet som blir nästa klurighet att hitta. I varje fall har jag funnit en av uppgifterna märklig.

Hon var byggd som Aegir och blev till sist Örnfjord.
Attachments
Hildur 5778.2.JPG
Hildur 5778.1..JPG
Post Reply