Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Fotot på Fylgia är med all säkerhet taget ombord på 3-mastskonaren Fylgia, regnr 6838, 250 ton last, byggd 1919 i Halmstad. Uppgifterna till fotona hos Sjöhistoriska kan man inte till 100% lita på - där finns många fel - jag brukar mejla dem, när jag ser något, som bör rättas till.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag skrev till museet enligt din modell Torsten.

När Dambert skrev "Kutterepoken" så lyckades han inte identifiera den svenska kuttern "Gamen" 5304 i England. Det står bara att den är byggd i Grimsby utan årtal. Där finns också en uppgift om vem som sålde den till Sverige i maj 1911, Pieter de Raadt. Jag undrar om det är någon som försökt sig på att identifiera den senare. Man skulle ju kunna komma en bit på vägen i alla fall med hjälp av byggplats och mättal. Jag har tittat hastigt på listan men där saknas möjligheter att sortera bort steamers tex. Inte heller kan man välja efter mättalen så det blir ganska många som står som byggda i Grimsby. Jag skall göra ett försök ändå om ingen har någon bättre ide eller lösning.

Nyårspyssel kanske.
Imar
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

CIMG1944.jpg
CIMG1944.jpg (83.74 KiB) Viewed 13846 times
CIMG1931.jpg
CIMG1931.jpg (91.76 KiB) Viewed 13846 times
CIMG1940.jpg
CIMG1936.jpg
CIMG1936.jpg (51.58 KiB) Viewed 13846 times
Nyårshälsningar från Kalamata i Grekland. Bilderna är från idag på morgonen.

Hälsningar Imar
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

CIMG0089.jpg
CIMG0089.jpg (59.34 KiB) Viewed 13788 times
Återigen om kuttern Boy Russel som jag haft uppe här tidigare. Jag lägger in fotot som jag har och ber om hjälp med att lokalisera hamnen. På den vita byggnaden står det Nilsson med stora bokstäver till höger på långsidan och så kan jag räkna till åtminstone 3 ångtrålare. Själv vill jag ha det till fiskhamnen Göteborg. Där fanns ju en träkaj längst in som fylldes igen på 60-talet tror jag. Jag minns kajen och tycker att det liknar.

Bilden är inte särskilt bra för den sitter bakom glas så det blir reflexer men för att bestämma platsen kanske den duger. Vi får se vad ni har att säga.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Att identifiera Gamen är svårare än jag trodde. Jag började på en i samma storlek men det visade sig att den var upphuggen vid den tid då den skulle ha köpts till Sverige. Det får nog läggas åt sidan tills vidare. Boy Russel vid kaj i Fiskhamnen i Göteborg får nog vila ett tag. Jag tycker nog att namnet på den vita byggnaden "Nilsson" skulle vara vägledning nog men jag har inte lyckats hitta några bra bilder från Fiskhamnen ca 1912.

Jag fick av en vänlig själ en fin artikel om varvet i Pukavik med lista över alla (med viss reservation) nybyggen på varvet. Största fartyget som byggdes var Eolus 1948 på 261,63 brt tät följt av Ariel 1947 på 256,35 brt. Båda byggda för A Wingren och senare i livet med Skärhamn som hemort. Jag får kanske reservera mig för Eolus. Hemorten kan ha varit Nordvik men hon låg i Skärhamns hamn när hon besökte hemorten.

Den tredje 3 mastade skonaren i Skärhamn som byggts vid varvet i Björknäs var Falken men hon var ju betydligt mindre på sina 98,45 brt. Några flera av de ca 170 galeaser och skonare av trä som funnits i Skärhamn var det nog inte. Uppgifterna finns i Blekingeboken 1969. Man skulle önska att det funnits något liknande om de andra träbåtsvarven i Sverige, Hagermans i Viken T.ex.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ariel/Lea hade i kronologisk ordning hemort i Oskarshamn resp Kalmar som svensk och Eolus i Oskarshamn, Göteborg resp Nordvik som svensk.
Kustfart ex Amalia, regnr 4168, byggd 1903 i Pukavik, hörde en kort tid hemma i Skärhamn.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja det är riktigt Torsten. Den är med i min förteckning men av någon anledning kom den inte med då jag skrev från minnet. Kustfart köptes i maj 1941 och förliste redan i september samma år. 134,63 brt står det i förteckningen. Det blir sammanlagt 4 Pukaviks-byggen i Skärhamn under skutepoken.
Kanske kommer någon med mer uppgifter men jag tror inte det.

När jag summerade min lista förut till ca 170 så var det fraktare. Det fanns några av dem som börjat som fiskebåtar i Skärhamn med övergått till fraktfart. En sådan är t.ex kuttern Erato som blev levererad från Eckerna 1894 men som inte blev registrerad som fraktare förän 1903. Hon förliste sedan vid Yttre Tistlarna den 3 april 1904. Hon var väldigt liten, 33,62 brt men galeasriggad. Besättningen blev bärgad.
TRIKAREN
Posts: 31
Joined: 05 Aug 2012, 11:38
Location: KÄMPERSVIK

Re: Skutor

Post by TRIKAREN »

Pukavik byggda SOFIA (Reg. nr: 6611) var en riktig ”globetrotter”. Hon förliste utanför North Cape strax norr om Nya Zeeland den 23 februari 1982, när hon var ute på sin andra jorden runt seglats. De sista 13 åren seglade SOFIA jorden runt som ett flyttande hippiekooperativ. Lars Hässler och Pamela Sisman Bitterman har beskrivit den tiden på SOFIA i boken ”Mot Söderhavet. Segelfartyget Sofia´s seglats och tragiska undergång”. När SOFIA var registrerat i Sverige hade hon bl.a. Göteborg, Donsö, Skärhamn, Kämpersvik och Kalmar som hemmahamn. SOFIA byggdes 1921 på Pukaviks varv av skeppsbyggmästare Sven Johansson. Är det någon annan som har något att berätta om denna fantastiska skuta som jag har tillbringat många sommarlov i under min barndom.


mot_soderhavet_fixad.jpg
MS Sofia påväg ut från Kielkanalen.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nu har jag gått igenom min lista riktigt och hittar då också Sofia 6611 som byggdes 1921 i Pukavik av skeppsbyggmästaren Sven Johannesson för August Karlsson i Göteborg. Detta var också en 3 msk. Den mätte 98,32 brt och var den enda som levererades det året. Den var alltså ganska lika i storleken som Falken.

Då blir det fortfarande 4 i Skärhamn eftersom Eolus hade Nordvik som hemort. Nordvik har inte jag med i mina förteckningar men eftersom den var i släkten så har jag varit intresserad ändå. Jag får alltså reservera mig för att det kan ha funnits någon mera i Nordvik eller i närområdet.

Sven Johannesson som byggde Sofia lade ner sin varvsverksamhet samtidigt som Albert Svensson övertog Karl Johanssons varv. Albert Svensson köpte då Sven Johannessons maskiner. Sven Johannessons byggnation av båtar blev bara ett par år står det i Blekingeboken 1969. Så Sofia kanske var det enda fartyg han byggde i Pukavik.

Falken levererades 1920 men av Karl Johansson och så fanns det en till som levererades 1920 men som har så otydligt namn i fotokopian så jag inte kan läsa det. Den är ungefär samma storlek som Falken och Sofia och den levererades också till August Karlsson. Kanske var det Sven Johannessons bygge.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Trikarn, du han före min komplettering. Intressant att höra att du varit ombord på henne under så många år. Sven Johannesson hade tidigare jobbat på Landskrona Nya Varv. Det lär ha varit där han skaffat sig kunskaper. Det var meningen att han skulle överta Karl Johanssons varv men när han kommit dit för att sätta sig in i förhållandena blev det misshälligheter mellan de båda och Sven startade då eget varv i Pukavik som bara varade "ett par år". (Blekingeboken 1969)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Trikarn, du han före min komplettering. Intressant att höra att du varit ombord på henne under så många år. Sven Johannesson hade tidigare jobbat på Landskrona Nya Varv. Det lär ha varit där han skaffat sig kunskaper. Det var meningen att han skulle överta Karl Johanssons varv men när han kommit dit för att sätta sig in i förhållandena blev det misshälligheter mellan de båda och Sven startade då eget varv i Pukavik som bara varade "ett par år". (Blekingeboken 1969)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Om 3-msk Georg 4684 står det i Svenska seglare och motorseglare att hon fick ny motor på 80 hk 1936. Motor på 60 hk la Val hade installerats 1930. I Lloyds register står om den första motorn men det står inget senare om motorbyte fram till 1945. Det verkar väldigt lite ökning av motorstyrkan. Kan det vara så att motorn blev uppgraderad till 80 hk?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Gladiator 3976 var en mycket liten skuta som var byggd på Söbben Orust. Enligt skeppslistan 1908 var hon riggad som galeas. Hennes längd var enligt samma skeppslista endast 13,37. Jag tror att det är den minsta galeas jag sett. Kanske hon var byggd som jakt men av någon anledning fick en mesanmast senare. I alla fall var hon mycket liten för att vara galeasriggad.

Kan det ha funnits någon ännu mindre?

Hon sägs ha förlist 1927 och enligt skeppslistorna var hon då utan motor om jag inte noterat fel.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Folke Patrikssons fritidsgaleas Anna är 12,76 m !?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag misstänker att det är en förminskad kopia av någon dansk galeas. Men annars är det säkert rätt. Det byggdes ytterligare en galeas på Söbben samma år som Gladiator. Det var Glimit, men hon var 13,59 lång enligt 1908 års skeppslista.

13,37 blir nog svårslaget. Anledningen till att hon var så kort kanske var att hon var byggd för fiske. De bukade vara små vid den här tiden.
Post Reply