Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Man skall inte gå till danska källor, när det gäller inregistrering i det svenska fartygsregistret. Uppgifterna i Skutbibeln är helt korrekta. Det står där, att den köptes av ett partrederi i Skärhamn med Gustaf Edvardsson som huvudredare och hälftenägare och J H Andersson som befälhavare och hälftenägare. Det var inte möjligt att räkna upp alla delägare med deras respektive delar - i Skåneskutorna kunde det vara 20 - 30 delägare med olika andelar.
Inte skriver man väl heller ut vilken mäklare, som förmedlade köpet - tämligen ointressant för utomstående - och det var väl heller inget som alla ville nämna om för andra än de andra ägarna. Affärsrelationer hör inte hemma i en bok av den här typen. H&S står för Handels- & Söfartsmuseet - ligger i Helsingör.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för dina värdefulla synpunkter Torsten. I den upplagan som jag skannat av finns inget nämnt om vem som var befälhavare och den andre delägaren. Detta har framkommit genom andra källor.

Hälsningar
Ingemar
jungman
Posts: 1
Joined: 22 Dec 2014, 15:50

Re: Skutor

Post by jungman »

Gunborg af Bleket, (LL 445)
(3-mastad slättoppad skonare på 200t).
Med två last-luckor lasting och lossning med egna wire-winschar, tändkulemotorer. En st akter om Förmasten
och en st akter om Stormasten. Som jag har tolkat på "fallrepet", så förliste Gunborg år 1965 under Dansk ägare
vid Rasnäs, med en last av sten? "Besteman" var Dansk och i hans hytt var den bordvis fastbyggda kojen byggd med ett dolt utrymme för att kunna smuggla in en flykting från Östra Tyskland, Besteman tog hem sin senare hustru den vägen. Jag mönstrade på Gunborg af Bleket sommaren 1955. Jag kommer väl ihåg den sista vändan till Tyskland före uppläggning det året. För jag vet jag seglade henne delvis helt ensam, som 15-åring, fram till den med prickar väl ut-märkta farleden, och in till Travemunde. Skepparn och Besteman låg i sina hytter! Med motorn på halvfart. Gunborg hade tidigare gått på Islandsfiske. Jag träffade på Gunborg igen I Sundsvall när jag skulle mönstra på MS Murcia En Lloydare (3-Iland Vessel) som gick på Medelhavs-frakt, viket var mycket mera spännande för en ung jungman. Men några förskräckliga upplevelser väntade runt Medelhavet, Dom försökte på alla sätt få mig att mönstra på Gunborg i stället för Murcia?
(Murcia låg några skeppslängder längre ut vid samma kaj! Men jag var helt bestämd på att i stället gå på Medelhavet, Italien, Frankrike, Libyen, Algeriet och Marocko, med en last av 90%-ig, "Ren Sprit"? I Trätunnor till Ättiks-fabriken i Stockholm. En hel del av tunnorna kom faktisk fram? En oförglömlig, spännande och livsfarlig resa, på flera sätt! Att jag kom hem med livet och hälsan i behåll från denna resa, var väl egentligen inte något som jag under vägen kunde vara så säker på alls)?

Finns det någon bild på Gunborg någonstans? Man blir nostalgisk, vi fraktade grovt 4-kants-Timmer under däck. och Koks på hemresan, även som hög, däckslast. Jag hade en form av Skeppare-brev från Navigations-skolan I Göteborg där jag gick på kvällarna och fick undervisning, jag har ju inget av detta kvar! Men jag fick snabbt ett itort förtr-oende av Skepparen och Besteman. Skepparns hustru följde med på ner-resan i alla fall. Minns jag. På tidigare resa hade vi också kock-jungman med. Besteman bodde med sin Tyska fru, på Thisdedvej 37, Nörresundby, i Danmark. Finns det någon tråd jag kan läsa, om Gunborg och hennes frakter, Fisket, Ägare, Besättningar etc? Skepparn hade eget hus, äldre 2-vånings-villa. I Skärhamn, Bleket.
Last edited by jungman on 23 Dec 2014, 21:05, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Gå in på nedanstående adress så kanske du finner ditt fartyg från Bleket.


http://klubbmaritim.com/efterlysningen/gunborg/
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

God Jul.pdf
(145.47 KiB) Downloaded 379 times
God Jul och Gott nytt Båtolog-År från Grekland.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ynes.jpg
Jag kommer här med en bild av en galeas som jag fått nyligen. Jag fick även uppgift om namn, varv och byggår.
Vad heter hon? Det kan bli något att fundera över under jul.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Svaret ger sig lätt, men var är det taget och vem är fotografen?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Om det är Ynez med Z som avses så finns det en bild från Chicago 1971 på länken archives.chicagotribune.com/1971/09/05/page/155/article/schooner-proves-magnetic
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Borttagen dublering
Last edited by imar on 24 Dec 2014, 15:03, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Dido C 2.jpg
Jag hade tänkt att som ledtråd nummer 1 lägga in att hon inte var danskbyggd. Men ni såg detta direkt förstår jag. Ja, det är Ynez byggd på Fridhems varv i Lysekil 1916. Däremot kan jag inte säga fotografens namn eller var bilden är tagen. Jag fick den nyligen när jag sökte en annan galeas som sägs vara byggd på Fridhem 1916, nämligen Dolly 6481. Det står Lysekil 1916 i skeppslistan men jag har egentligen inte hittat några bevis för att hon var byggd på Fridhem.

Eftersom det var så lätt så lägger jag in en bild ytterligare. Jag har avsiktligt tagit bort namnbrädan i aktern som syntes på fotot. Vad kan detta vara? Jag vet vilken båt det är. Kan det möjligen vara lite svårare? Vi får se.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Skutor

Post by båtolog »

YNEZ är fotograferad av C.G.Nyström Hälsingborg platsen bör väl vara Hälsingborg.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

imar - om du ser på texten under ditt foto, så ser du, att namnet på skutan står där. Och det är samma med nästa foto. Det står Dido C. Men det finns ett ändå häftigare foto på den - jag skall leta. Jag hittade det. High and dry.
Och namnet på fotografen och platsen har vi också fått veta.
Attachments
5935  Skandia X som Dido C.jpg
5935 Skandia X som Dido C.jpg (67.72 KiB) Viewed 13652 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Dido C.jpg
Ja,det var ju klantigt. Jag borde ha sett mig för bättre. Din bild var häftig Torsten. För övrigt kan tilläggas att den är byggd på samma varv som Ynez med namnet Skandia 1917. Här kommer i alla fall båten med namnbrädan i aktern synlig.

Som hemort står det Barnstaple och ON numret är 148211.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Nja - hon hette SKANDIA X. Hon hade således nio föregångare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Fylgia besättning.jpg
Den här bilden hittade jag på Sjöhistoriska Museets samlingar och den sägs föreställa galeasen Fylgias besättning. Vad jag tycker är konstigt med det är att det är 6 personers besättning på en liten galeas som är drygt 16 meter lång. Jag misstänker att det blivit fel i rubriksättningen och att det ingår mer än besättningen på bilden. Eller ???

Tre man var det vanliga enligt min mening. Bilden har nr Fo 202746 och det är Fylgia 4869 från Ålabodarne.
Post Reply