Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Skutor

Post by Åke S »

Mathilda byggdes 1858 på Graveröds varv ovanför Lilla Edet. Källor: dels material från Karlstads Sjömanshus som finns på Värmlandsarkiv i Karlstad. Dels Frits Schéel, Några blad ut trampsjöfartens hävder. Göteborg 1933. Den första boken som beskriver Bröströms.
I allt för många skrifter anges Jäverön utanför Karlstad. Det finns ingen dokumentation som beskriver något som helst skeppsbyggeri på Jäverön. Däremot byggdes en Galeas och ett Skonertskepp på den näraliggande ön Glofsön i början av 1850-talet.
Upphovet till uppfattningen om att hon byggdes på Jäverön är skeppslistor från slutet av 1800-talet. Jag har många gånger påpekat det här i olika sammanhang - bl.a. till Vänermusseet i Lidköping - men har inte lyckats få gehör.
Mellan 1980 och 2008 ägnade jag en stor del av min tid till forskning om Vänersjöfart. Har bl.a. givit ut en bok om Vänerns blockskutor.
Dessutom - om jag inte mins fel - var hon inte en skonare utan en galeas.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Tack! - jag har också fått uppgift om, att hon var byggd i Graveröd. Galeas låter troligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Amandas försäljning till baltiska flyktingar finns på flera ställen angivet till 1949. I Riksarkivets lista över avförda fartyg finns Amanda 3357 som avförd 1947. Hur går det ihop? Jag har även sett en uppgift om att hon avfördes 1951. Det är nåt som inte stämmer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

3357 Amanda ströks den 16 juni 1949 ur det svenska fartygsregistret och avgick den 7 juli 1949 från Göteborg till Canada.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Torsten! Det var nog ungefär så som jag också uppfattat 3357 Amandas avförande från registret. Men så tittar jag i Riksarkivets dossieér rörande avförda fartyg, serie Sjöfartsinspektionen i Göteborgs distrikt och där står "Amanda 3357 år 1947". Jag är ju naturligtvis på det klara med att det sista skrivfelet har vi fortfarande framför oss. Med din uppgift som riktig så borde hon finnas i skeppslistan 1948 och hon gör väl det då. Det är nog någon som stansat fel på nian och stansat en sjua istället. Det finns nog ingen publikation som inte har fel.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Skeppslistorna kom ut udda år vid den är tiden - inte jämna.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

De svenska skutorna kom ibland att hamna på de mest otänkbara ställen. Kan ni tänka er en svensk skuta 160 kilometer upp i Kongofloden? Jag pratar om Amalia 6159 vars sista hemort i Sverige var Degerhamn på Öland. Hon såldes till en engelsman 1963 som inte behöll henne så värst länge. I juli 1965 sågs hon liggande i Ostende, ombyggd till privat yacht. Det var en belgare som ägde henne och som såg till att hon hamnade i Kongofloden.

Belgaren hette Andre Sabbe och verkar ha varit en äventyrare. Han hade tänkt sig Australien men kom via Kanarieöarna och Dakar till, först Boma och sedan Matadi i Kongofloden. Matadi ligger 160 kilometer uppströms och är största hamnen i Kongo-Kinshasa. Där bunkrade han och provianterade inför fortsättningen. Jag vet inte om det är en slump att landet han besökte tidigare hade varit Belgiskt, fram till 1960 om jag inte minns fel.

Sabbe hade tänkt smita från räkningarna och avsegla nattetid utan att betala räkningarna eller hamnavgiften. Han blev dock stoppad av polisen med påföljd att Amalia togs i beslag och Sabbe blev utvisad. Utan att säkert veta så tror jag att detta blev slutstationen för Amalia.

Källa är en som seglade med Sabbe på ett annat fartyg innan han köpte Amalia samt en bekant till min källa som var med Sabbe på Amalia. Om någon vill tillägga något eller har synpunkter på ovanstående så är jag tacksam.

Själv har jag gjort reflektionen att 160 kilometer upp i Kongofloden går man väl inte bara för att bunkra om man är på väg till Australien.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Amelia 1409 strandade den 7 november 1941 vid Samsös västkust i Danmark. Händelsen finns som nummer 13 i Dansk Söulykke-statistik 1941. Där finns ett danskt uttryck som jag inte förstår. Utryckt ur sitt sammanhang lyder det så här:

"Kl ca 0800 tog Ankrene atter Hold ca 1,5 Sm N for Maarups Havn."

Jag gissar att det betyder att ankarna åter fick fäste ca 1,5 Sm N om Maarups hamn??
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Skutor

Post by L-J »

Ja, imar. Du har fattat rätt. Min danska är något rostig, men det är ungefär vad man menar. Ordet "atter" betyder väl åter på vårt tungomål om jag minns rätt.

L-J
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är alltid bra med en second opinion, tack L-J. Men det här då? Kanske lätt för några men inte för mig. Bernhard Gustavsson i Lidköping köpte 1954 motorgaleasen Anna (400) för att använda motorn i en motorskonare som hette Irene. Vilken Irene? Det var ju inte ovanligt med sådana affärer. Uppgiften jag sett om detta uppger att Anna 400 hade en Skandia 251 A på 40 ihk.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det var 7520 Irene, och motorn var en 80 hk Skandia, 2-cylindrig.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det var tydligen sista rycket för Irene 7520 för enligt Riksarkivet avregistrerades hon 1958.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Irene strandade och blev vrak strax norr om Hällekis 1958,
försök gjordes att lyfta-bärga genom att surra henne vid en större båt ,men misslyckades
Motorn bärgades strax efteråt

återkommer med mer data ikväll
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Och motorn hängde man under klyvarbommen på den skutan, som bärgade.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

måste varit efter atthon blev totalt sönderbruten ,
en stor järn bit som slagits av ligger kvar, det är själva "gaffeln" som reglerade hylsan på propelleraxeln för bladomställningen,

finns det bilder?
Mvh Klas
Post Reply