Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Hej,

Någon som har koll på skutan närmast i bild?
Fotot taget nedströms slusstrappan i Trollhättan.

Image
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, jag misstänkte att det var så men ville vara säker.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skonaren har pålmaster och långt namn och hemort. Ingen styrhytt vare sig på den eller järnaren som passerar tyder väl på 20-talet eller senast möjligen 30-talet. Men jag kan tyvärr inte se vilken det är. Jag kan inte se något avgasrör. Om det är riktigt så är det väl snarare 20-talet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Den är inte lätt at identifiera - den kan också vara dansk. Kan du urskilja någon/några bokstäver i namnet eller hemorten?
Bergendorffs Saturnus är på väg ner - Ahlmarks tog över på våren 1937 - här har den RAB Stjärnans skorstensmärke.
Men så ligger det en märklig ångdriven farkost på utsidan av en av skutorna. Vad för en?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Torsten! Motorn som insattes i Alpha kan ha varit en Säffle för det var det som sattes in av slipen i Skärhamn. Om det gjordes där? Slipen anlades 1915 och det var nog många som fick sin första motor där.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

imar wrote:Skonaren har pålmaster och långt namn och hemort. Ingen styrhytt vare sig på den eller järnaren som passerar tyder väl på 20-talet eller senast möjligen 30-talet. Men jag kan tyvärr inte se vilken det är. Jag kan inte se något avgasrör. Om det är riktigt så är det väl snarare 20-talet.
Det är väl S/S Saturnus som passerar. Tillhörde Rederi Stjärnan, vilket enligt uppgift uppgick i Ahlmarks 1937.
Skulle också gissa på 20-talet, men...

Känner igen den ångdrivan farkosten Torsten, från en bild jag har någonstans som jag inte kan finna nu.
Jag får kolla bättre imorgon.
Hade varit kul att få ett ungefärligt årtal på denna bild :-)

Edit: Torsten hann svara medans jag skrev.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Saturnus levererades i november 1917, men på fotot är den utan neutralitetsmärkning, så det bör vara någon gång efter november 1918. Riggarna är förvånansvärt lika på alla 4 skutorna - kan foton i 'Båtar på Vänern' vara till någon hjälp?
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Saturnus levererades i november 1917, men på fotot är den utan neutralitetsmärkning, så det bör vara någon gång efter november 1918. Riggarna är förvånansvärt lika på alla 4 skutorna - kan foton i 'Båtar på Vänern' vara till någon hjälp?
Jag frestas att föreslå Reg:nr 4547 Favorit, men det är säkert fel.
Har en bild på henne i vbg, där är det lite krussiduller före o efter namnet, därav ser det längre ut på akterspegeln.
Hemort Vänersborg 1921 - 1927.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Nej - inte Favorit. Det här är ett dansk- eller svenskbygge - inte norskt. Kan du lägga ut fotot på Favorit här?
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Nej - inte Favorit. Det här är ett dansk- eller svenskbygge - inte norskt. Kan du lägga ut fotot på Favorit här?
Ser att det är mycket som felar här...
Attachments
Regnr4547_favorit.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det är inte Favorit; den var galeas ända från början som svensk.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

En av likheterna med Favorit är det korta peket som jag tycker mig märka på bilden från Trollhättan. I varje fall tycker jag att det verkar som hon bara har plats för två klyvare liggande på bomen. Jag har tittat på mina foton och hittar där några sådana och de verkar till stor del vara byggda i Danmark.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

De två halkiparna som Favorit har på akterspegeln saknas på bilden från Trollhättan.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Axel Broström köpte 1865 skonaren MATHILDA, men när och var var den byggd?
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Axel Broström köpte 1865 skonaren MATHILDA, men när och var var den byggd?
Enligt flertaliga uppgifter jag hört var hon byggd här.
http://www.varfshistoriska.se/graferods-varv/
Post Reply