Nya attentat i Karlstad.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Nya attentat i Karlstad.

Post by Olof H »

Någon i Karlstad tycker troligen inte om att det ska vara
båtar i hamnen.
http://www.nwt.se/karlstad/article1110900.ece
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by kapstans »

Ja jag lade in artikeln tidigare under Karlstads kommun har det inte lätt, men du har rätt kanske förtjänar detta egen rubrik. Sådana här vandaler borde låsas in. Är det ungdom ? För ingen vuxen är väl så urbota dum?
Det är synd om ägarna som drabbas av sådana här nidingsverk. Kätting med lås?
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by Fredrik »

Helt enkelt fruktansvärt.
Vist måste det nu bortom alla rimliga tvivel helt klart handla om mycket grova och kriminella försök till sabotage.

Tycker vi även kan börja diskutera och bidra med ideer hur man kan förebygga sabotagen.
Uppenbarligen krävs en del uppfinningsrikedom för att minska möjligheterna för att man ska lyckas.

En eller hellre två rejäla tolv volts pumpar med tillhörande flotörer med tillhörande laddare. Samt en dold mindre kätting/ankare på botten på utsidan bör hindra king från att driva långt.
Även ett enklare batteriladdat larm (finns att köpa för en billig penning) som tjuter högt om någon lucka/dörr skulle öppnas.

Jag hade problem i början med John. Försök till inbrott, lossade förtöjningar och krosade rutor.

Som svar på det började jag ha däcks belysningen på dygnet runt. Två lampor böts och fick skymnings relä. Sen installerade jag en halogen strålkastare som tändes om man gick för nära på kajen.
Det räckte långt vill jag lova, men sen fortsatte jag med att börja hyra ut kajutan som korttids och övernattnings boende för att ytterligare råda bot på dumhetern och då lyckades mina dåvarande hyresgäster och jag själv faktiskt ertappa förövarna på plats ombord! (Jag har aldrig sett röken av dem mer!) Och betvivlar starkt att jag kommer se dem i närheten av John igen!

Hoppas mina tankar och lösningar kan vara till hjälp för dig, det är oerhört betungande att bli utsatt för sabotage
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by Husum »

kapstans wrote:Ja jag lade in artikeln tidigare under Karlstads kommun har det inte lätt, men du har rätt kanske förtjänar detta egen rubrik. Sådana här vandaler borde låsas in. Är det ungdom ? För ingen vuxen är väl så urbota dum?
Det är synd om ägarna som drabbas av sådana här nidingsverk. Kätting med lås?
Nej, ingen ungdom har varit framme
Håkan Sundström
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by Arne Balderud »

Jag har nu fått tillstånd att ha bevakningskamera ombord och har även skaffat larm kopplat till mobilnäten så jag får ett sms om vilken typ av larm det gäller (kölnivå, temperatur och rörelsevakt) Och satt fast King med grov vajer så att man kanske kan sova lite lugnare om nätterna.
Första tanken när polisen ringer o frågar om jag äger bogserbåten King är har dom lyckats sänka henne nu :/
Det är fan att man ska behöva lägga en massa pengar för att hålla slödder borta från båten men så är det. Så det är bara att vänta på första bilden i mobilen sen jävlar..
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by kapstans »

Vi lider med dig! Inte skall du behöva gå runt och vara orolig jämt för att någon vandal ständigt lurar i busken. Fattar inte vad som driver folk till sådana vansinneshandlingar. Du skall se att din senaste lösning ger resultat och att den som nu varit framme håller sig borta.
Fredrik Ahlman
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by C-G Nilsson »

Ingen rolig läsning. Tyvärr är det ungefär lika illa överallt. I Motala är vi sex skutor som ligger på en relativt skyddad brygga. Men en grind vid bryggfoten säkrar ju bara mot gående landvägen och har förövarna båt eller om isen lagt sig är det ju fritt fram. I vintras blev jag av med en svabb som jag hade liggande på däck (klantigt, jag vet.... :oops: ). Det gjorde mig inte så mycket att bli av med den men ägaren grannbåten som hittade den i sin styrhytt blev mindre glad :evil: . Jag är kanske naiv men jag trodde inte sådant förekom men har sedan i höstas min båt fastlåst med grov kätting och lås.
Dessbättre är det inte lika illa som i Karlstad där förövarna verkar vara mycket mer målmedvetna och man inte bara kan klassa det som busstreck.
Jag blir lite nyfiken på vilka tekniska lösningar du kommer att använda som skydd Arne - rent preventivt kanske jag borde göra liknande lösningar för att hålla Björn ovan ytan och helst kvar på samma ställe :idea: . Berätta gärna!
Image
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by Olof H »

Jag lider med de drabbade och tycker det är olikt allt annat.
Nu kanske jag är ute och "flyter"ordentlig när jag skriver detta. Undertecknad tvivlar på att det
är ungdomsstreck, tycker det verkar mer planerat. OK. ungdomar är ju inte helt bakom flötet men
jag tvivlar på att deras nöje är att kapa trossar och sänka fartyg.
Däremot har jag en väldigt långsökt teori om sabotagen, märkväl en väldigt långsökt teori.
Eftersom jag bor i Karlstad och läser dagligen om alla husbyggnationer som ska vara så nära
vattnet som det går och även på vattnet. Kanske något sådant som kan få fartygen att både sjunka och driva
iväg. De kanske vill att det ska vara helt rent utefter hamnområdet.
Kanske är det någon som vill driva bort fartygen för framtida byggande.Det blir ju mycket lättare att bygga om
alla har tröttnat på att vänta på telefonsamtal om att båten är på drift eller ligger på botten.
Sedan kanske det inte passar hyresgästerna som blir lovade sjöutsikt att titta på båtar.
OBS! Dessa rader är bara en långsökt fundering som ramlade in i min skalle.
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by kapstans »

Det som vi varitt med om är regelrätt inbrott, aatt man slagit in en ruta och stulit kartplotter, kompass, tv och liknande. Däremot aldrig att man släppt förtöjningar. Dock har vi legat inne på ISPS-område men det området hindrar ju ingen från att komma förbi och göra snabbt inbrott.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by m/s munter »

Jag tror att det är dataspelströtta mopedligister som vart framme. i Lidköping hade Yrsa påhälsningar med inbrott, stulen dinge och släppta förtöjningar. dessa fall var det "ungdommar".
jag själv tror att större orter har större problem. i en liten stad som karlsborg har nog de flesta ungdommar någon relation och respekt till att äga en båt och därmed förstånd till att inte släppa loss förtöjningarna = dödsstraff..

de som lossat king mm tyckte väl att det var ett kreativt bus, oförstående om vad konsekvänserna är för ägarna!
när jag växte upp hade jag skolkamrater som var buskriminella och hade helt klart kunnat utföra dess dåd.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Nya attentat i Karlstad.

Post by kapstans »

Jag har väldigt svårt att se meningen med dessa brottshandlingar, vad får de ut av sådant här handlande? Det föder ju intet gott.
Fredrik Ahlman
Post Reply