Forsaviken

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Forsaviken

Post by Almquist »

Motala Tidning 1963-07-22:

Image

Image

M.v.h.
Ola
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Vraken i Forsaviken det ena handlar om 935 Elida. Men vilken den andra är, som också skulle blivit upplagd under "kriget", vet jag inte.
Harry Karlsson räknar upp Galeaserna Simson och Eden som sjunkna i viken också. Vill dock minnas att skeppare Georg Bülow var av en annan åsikt angående en av dem minns dock inte vilken och har inte noterat det någonstans.

Förövrigt en rätt förvillande artikel bilden med Albin "Casper" Pettersson är tagen i Apelviken Bastedalen framför sandsugen 10874 Tord.
Sen handlar det mesta i artikeln om irrfärder med Skonaren 1618 Fredrik. Och väldigt lite om vraken i Forsaviken.

Kul läsning iaf.

Forsaviken bjuder idag på vinterlandskap....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Forsaviken

Post by m/s munter »

ja forsavikens vinter blåser rätt över vättörn ner till mig vid fästningen på andra sidan tur man har vinterpressen på över munter än!
det försegår muddring utanför idasbrygga. den dynghögen som muddrades då rödesundsvarv grävdes ut som då blev liggande ute i strömfåran. det ska bli 2,80m djupt. ett par gubbar stod o tittade och de var nyfikna på om paternosterverket skulle finnas där i djupet.. skulle tydligen finnas ett vrak där??
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Det där med Fredrik och Gengas trodde jag först inte på.
För den enda skuta på Vättern som jag tidigare hört skulle drivits på gengas var Minna av Brandstorp.
Bifogad bild för ni tro på mitt ord när jag säger att den ÄR tagen på Fredrik...Så jag hade glädjande nog fel.
Sk Fredrik m gengasverk.jpg
En fråga till Munter hittade de något vrak när de muddrade. Bifogad är inte tagen där de muddrade men jag undrar vilket skeppsvrak i Bottensjön (för där i tror iaf jag att det är) det var som sprängdes.
Karlsborg sprängning av Vrak före 1906.jpg
Karlsborg sprängning av Vrak före 1906.jpg (48.59 KiB) Viewed 11170 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Forsaviken

Post by m/s munter »

tror inte de fann något i muddermassorna.. flera besvikna stod på kajen o blega.
angående sprängningen så får jag höra runt bland di gamle.. o ja det är i bottensjön med sundet mot forsvik i bakgrunden
Violet Mattsson
Posts: 1
Joined: 09 Jan 2013, 13:37

Re: Forsaviken

Post by Violet Mattsson »

Skepparättling wrote:Det där med Fredrik och Gengas trodde jag först inte på.
För den enda skuta på Vättern som jag tidigare hört skulle drivits på gengas var Minna av Brandstorp.
Bifogad bild för ni tro på mitt ord när jag säger att den ÄR tagen på Fredrik...Så jag hade glädjande nog fel.
Sk Fredrik m gengasverk.jpg
En fråga till Munter hittade de något vrak när de muddrade. Bifogad är inte tagen där de muddrade men jag undrar vilket skeppsvrak i Bottensjön (för där i tror iaf jag att det är) det var som sprängdes.
Karlsborg sprängning av Vrak före 1906.jpg
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Här kommer ett av vraken från forsa viken. Elida Av Dalmark fotograferad av Hans Bûlow september 1962.
Starxt efter eldades hon ner till vattenytan.
Attachments
935 Elida  sep 1962 f H Bülow.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply