Karlstad kommun har det inte lätt.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Gud vilken cirkus. Funderar på om det inte vore billigare att ställa fiskebåten på land med en superkran. En kostnad en gång, inget mer.
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Klas Andersson »

fantastiskt !! kunde man inte med Polis hjälp fixat så man kom in och länspumpa aktern redan när man hadde kranarna där !! :shock: :shock: :shock:
och att sedan på nytt lämna dhrenne där som hon kan både sjunka och kantra :shock: :shock:
verkar nästan som komungubbarna vill att hon ska fortsätta att kosta pengar !!

Det finns ju gott om platser i yttre delen av den älvfåran där hon låg från början att sätta henne rejält på "grund" i leran :? :?
Mvh Klas
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Arne Balderud »

Och nu är det så igen.....Natten till lördag så kapades trossarna och sänktes Mainau igen så nu ligger hon där. Och grannfartyget Knoben vandaliserades samtidigt. Min King skonades denna gång och imorgon flyttas hon till förhoppningsvis säkrare plats....Undrar när det här ska sluta
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Arne Balderud »

Och Klas jag håller fullständigt med om att hon skulle förtöjts på grunt vatten från första början så hade det inte varit några problem
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Klas Andersson »

........Fattar jag rätt nu ???? :? har hon sjunkit och kantrat igen !! på samma plats ???

isåfall måste det vara någon ansvarig för bärgningen på Karlstads kommun som är .....?
bäst jag inte skriver tanken ! vore nog grovt ärekränkande :)

men jag har deras lösning !
se till båten flyter med pumphjälp ! köp båten för 1 krona av han medelhavsseglaren ! , sälj den sen till mej för 1 krona :D
OCH betala mej ....50.000 ? för att bogsera iväg den till Hällekis !
mycket gärna med diverse tänkbara sabotörer instängda under däck !!

garanterar då att ingen någonsin mera har några problem med Mainau !!! :D

vore även positivt för fiskbeståndet i Vänern -Lakarna skulle ha mat ett bra tag :)
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Vilka preventiva åtgärder har hamnen vidtagit? Har man satt upp kameror, belysning, vaktbolag, stängsel eller vad? Det kan ju inte enkom vara båtägarens ansvar utan den som hyr ut platser måste väl erbjuda kunderna något som helst skydd?
Karlstad verkar ju helt klart just nu ha stora problem med folk som inte fattar , mitt och ditt!
Fredrik Ahlman
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kentolsson »

Att dom inte lär sig? Det är ju inte första båten dom bärgar och sen låter sjunka igen. Varför inte prata med båtkunniga? Det finns ju en hel del som kan komma med seriösa råd, Arne B. t.e.x.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Du vet kommunalt , "Kan själv......Bäst." :D
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

Vilken DJ...A Kommun man lever i. Hitils har de kastat bort 400.000 kronor
och mer kommer det att bli. Detta är skamligt och jag förstår inte vad de
håller på med. Men det är ju inte deras pengar utan skattebetalarnas.
Här är ett nytt reportage om "Mainau":
http://www.nwt.se/karlstad/article1113683.ece
olof
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Klas Andersson »

Reinkranerade fiskmåsar ?
fd, milärer ?
felaktigt vaggade ?

ja nåt fel är det ju på de personer som inte flyttade vraket till en lämplig plats när hon flöt i slutet av förra veckan ....
även om man hade pumpar igång så kan ju allt hända ! strömavbrott ,mm.
det behöver ju inte vara vandaler igång .....
det handlade ju om en rejält läckande båt !! :shock: :shock:

vad jag inte fattar är varför det är så skitnödigt viktigt att bärga just den här båten ??
Björg ligger ju på precis samma sätt sedan några år ! och den bryr dom sej ju inte om att bärga mera !
även vraket efter den urbrända Dolly ligger väl fortfarande sjunken med fören över ytan ?

400 t är väl ingenting ! "min" kommun -Götene ,har lagt 68 miljoner på ......en grusgrop och några skjul av rivningvirke ! :twisted:
kallades först Medeltidens värld, sen förra året Äventyrslandet , båda totalkatastrof ! ingen ville se skiten .
nu är det igenbommat-kursat , återstår väl bara shakta igen hålan !
tar mycket gärna med hela bunten Götenes ansvariga kommungubbar på en ev, bogsering av Mainau in i evigheten :mrgreen: :mrgreen:
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Jag tror i och för sig att kommunfolk villväl men det blir allt som oftast fel av den anledningen att man gärna tar i allt själv på egen hand utan att konsultera expertisen. Undrar lite vad Aila kostade kommun och stat innan det var över och vad Hamen kommer att kosta innan den sagan är över.
Jag tror det krävs en översyn av regelverken så att myndigheter kan verka enklare än idag sedan behövs en enskild myndighet som har ansvaret. Vore detta inte en bra uppgift för kustbevakningen?
På sätt och vis tangerar detta "miljöräddning".
Fredrik Ahlman
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by tugtrafik »

De gör nog vad de kan, men de kan nog inte vad de gör :roll:
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by Olof H »

MINA TANKAR.
Jag tror så här: En arbetare talar om för sin förman hur de sak göra, det går inte säger
förmannen. Sedan vandrar förmannen till sin bas och säger hur det ska gå till, ja ordagrant
som arbetaren sa som inte gick. Nej säger basen det går inte att göra så. Sedan går basen till
sin chef och lägger fram förslaget om hur de ska göra, ja samma som de andra sa som inte gick.
Nej så kan vi inte göra säger högste chefen det går inte. Sedan går högste chefen till nämnden
och lägger fram förslaget som de andra har kommit med som inte gick. Ja men så kan vi inte göra
säger nämndemannen. På nästa kommunsammanträde tar då nämndemannen upp förslaget som
inte gick att göra som alla andra fick nej på Alla i nämnden tyckte det var ett jättebra förslag och
klappade händerna så måste vi göra.
Det är bara så att det tagit så lång tid att få detta att gå igenom så de hade glömt vad det handlade om.
Detta är Kommunalt tänkande för att göra av med pengar.
olof
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by zoroaster »

Så här händer det där jag bor;
Kommunen har gjort en finfin strandpromenad, helt OK. Mitt på denna finns en gammal ångbåtsbrygga. Den har renoverats. Kommunen har lagt på nytt avvisarvirke, tryck givetvis. Det gamla halvruttna har man kvar under och fäst det nya i. Jodå. Sedan har man tagit bort alla förtöjningsmöjligheter, Stenpollare, 2st, samt ett antal krokar. Vi kallar dom Mälarkrok en sorts dubbelkrok som är fäst på mitten med en bult. Detta gjordes i september. Nu kom den första passagerarbåten. Matrosen slängde glatt trossen runt en av dom nya belysningssolparna som ser ut som en pollare modell större. ca 1 m hög, men vid sakta framåt på springet så fick man med sig inte bara en belysningsstolpe, utan två styck. Elkabeln var fasen så stark. Sedan satte båten stäven i den lokala serveringen.


Nu funderar kommunen på att efter semestern sätta dit några pollare.
Håller er informerade.

Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Karlstad kommun har det inte lätt.

Post by kapstans »

Eftersom frekvensen av sabotage verkar vara i stort sett dagligen så borde ju hamnen sättas under bevakning för att en gång för alla få fast sabotören och få slut på eländet. Han är ju mer aktiv än en hyperaktiv pyroman. :?
Fredrik Ahlman
Post Reply