Zingoskeppet?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Zingoskeppet?

Post by johanmmolin »

Image

Image

Raspiga gamla diabilder, tagna i Laholmsbukten troligen 1966 eller möjligen 1965. Någon som kan fylla på och berätta mer om skutan?
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Zingoskeppet?

Post by zoroaster »

Oj vilka 60 tals minnen. Kommer ihåg att när man kom nära dom så slängde man ut Zingo-flaskor fastsatta i en ballong. Bara fram med båtshaken och plocka upp, När dom la till i hamnar på västkosten så var besättningen utklädda till pirater.

trevliga bilder

Douglas
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Zingoskeppet?

Post by Klas Andersson »

"Fränt bygge" som Mulle Meck ! skulle sagt ! i spelet "Bygg Båtar "

Var kommer röken från ? En bredsida med kanonerna ? :lol: :lol:
Mvh Klas
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Zingoskeppet?

Post by johanmmolin »

Ja, det var en bredsida (när bilderna presenterats på ett annat forum var det dock någon som föreslog att man råkade öppna en överjäst Zingo...).
Kommer ihåg att när man kom nära dom så slängde man ut Zingo-flaskor fastsatta i en ballong.
Oj då! Så nära kom aldrig vi! Det var ju synd att man inte visste om.

Det har hävdats att samma skuta tjänstgjorde som HOPPETOSSA i Pippi Långstrump i Söderhavet. Kan detta tänkas stämma?

Jag minns också att på motsvarande sätt en skuta 1966 riggats upp till amiralsskepp åt Baltzar von Platen vid jubileum i Motala (om jag inte minns fel föddes BvP 1766) (har några bilder någonstans i glömskan). Kan även detta ha rört sig om samma farkost?
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Zingoskeppet?

Post by Fredrik »

Angående Hoppetossa från djurgården så stämmer inte masterna, har för mig att hon bara hade två master.

Hon högs förövrigt upp senare i ryssviken/Svindervik. (Jag med andra höll vid ett tillfälle på att få stormasten rakt ner i våra flytetyg) Hon låg nämligen uppdragen på sidan mot land, för en överhalning som aldrig blev av. Och vajrarna som höll henne började ge vika.
En tysk som fått nys om henne försökte rädda henne då hon tydligen skulle varit en av de sista tyskbyggda träskeppen från just den staden han kom ifrån. Bara tanken på att försöka rädda henne eller ens få henne att flyta i det skicket gjorde att alla grannarna höll för andan och såg hur viken höll på att få sig ännu ett vrak på botten!

Det gick naturligtvis inte, och hon högs senare upp på platsen.

Men vist påminner fartyget på bilden om skeppet i Ryssviken/Svindersvik. Alltså Hoppetossa.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Zingoskeppet?

Post by zoroaster »

Röken kom från någon sorts små kanonliknande saker som small och rykte som sjutton. Säkert någon idag förbjuden kemikalie.
Tror dock ej att det är samma skuta som Hoppetossan.

Häftig reklam på den tiden.

Douglas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Zingoskeppet?

Post by Skepparättling »

HU :shock: att man kan vända till ett danskbygge på det viset.........
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Zingoskeppet?

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:
Jag minns också att på motsvarande sätt en skuta 1966 riggats upp till amiralsskepp åt Baltzar von Platen vid jubileum i Motala (om jag inte minns fel föddes BvP 1766) (har några bilder någonstans i glömskan). Kan även detta ha rört sig om samma farkost?
Var inte det Vitö som fick segla som Amiral v Platen.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Zingoskeppet?

Post by johanmmolin »

HU att man kan vända till ett danskbygge på det viset.........
Jomenvisst – men vem var hon då, den stackars zingobåten?
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Zingoskeppet?

Post by Jan Schönemann »

Zingoskeppet var 7336 Meta af Byxelkrok byggd i Barth, Tyskland 1915. Hon gjorde sedan filmkarriär 1969 i filmen om Pippi Långstrump samt 1971 som Charlotta af Carlshamn i filmen Utvandrarna. Sedan blev hon charterskepp i Medelhavet där hon sjönk i en storm nov. 1977.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Zingoskeppet?

Post by johanmmolin »

Stort tack!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Zingoskeppet?

Post by Skepparättling »

Dansken var en tysk... :oops:
Som botgöring för detta (och för att jag vet att Hr Mohlin gillar Motala) kommer här:
Meta av Byxelkrok framför kanalkontoret i motala.jpg
Inte det bästa av foton........
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Zingoskeppet?

Post by johanmmolin »

Det kan inte vara många barkriggade skepp som besökt Motala genom tiderna ... :shock:
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Zingoskeppet?

Post by johanmmolin »

En urgammal tråd blir plötsligt aktuell igen. Jag sökte en information om Meta af Byxelkrok, och hittade då en bohuslänsk föreningen som hette "Föreningen Stocken". Där hittade jag en pdf-fil om Meta.

Och ser man på – där återfinner jag mitt eget foto ovan, utan någon hänvisning till den då unge fotografen alls.

Personligen tycker jag det är ett oskick att bara knycka andras bilder rakt av, men tycker det kan behöva påtalas då stölden är gjord här på Fallrepet.
Jag kan nog också tycka att man först borde kontakta fotografen (det borde inte varit så svårt i det här fallet) om lov.

Intressant beteende. Sannolikt trodde man väl inte att upphovsmannen skulle hitta sitt eget verk. Men tom grynigheten från den inscannade diabilden finns kvar.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Zingoskeppet?

Post by Torsten H »

Om man googlar på Hoppetossa Meta Stocken så hittar man mycket om skutan.
Den förliste i grekiska farvatten - inte i Stockholm.
Post Reply