Ryska bogserbåten Leopold

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
GS
Posts: 19
Joined: 08 Dec 2005, 20:29
Location: Västkusten

Ryska bogserbåten Leopold

Post by GS »

Varje år går en segeltävling över Atlanten, ARC, Atlantic Rally for Cruisers. Nyligen fick båten Calisto, en Sweden Yacht's 42, svåra skador på kölinfästningen vilket gjorde att hon tog in så mycket vatten att besättningen valde att överge båten. Calisto hade tidigare reparerats pga en grundstötning. Eventuellt kan brister i reparationsarbetet vara orsaken till haveriet.

Följande finns att läsa på ARC's hemsida:

"ARC 2005 DAY 16

Russian salvage tug Leopard reaches the stricken yacht Caliso and is now towing the yacht to Mindello in the Cape Verdes. "

Är det någon här som känner till Leopold och kanske vet mer om vad som egentligen hänt?

mvh GS
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Leopard

Post by Magnus Wadell »

Jag gissar att det är ex "Caribic", byggd 1977 i Bremerhaven, 12000 hkr, 90 ton bp, 18 knop. Ägd av Black Sea Shipping sedan 1985, grekiska Tsavliris har management. http://www.tsavliris.com/htmls/fleet_eq ... _equip.aspImage
GS
Posts: 19
Joined: 08 Dec 2005, 20:29
Location: Västkusten

Post by GS »

Tack för svaret. Här finns en imponerande kunskap!

En Sweden Yachts 42 betingar ett värde av i runda slängar 4 milj. kr som ny. Besättningen övergav båten och lämnade därvid besittningsrätten till henne. Ersättningen, såvitt jag förstår, hamnar någonstans mellan bärgarlön och hela båtens värde. Det förefaller oklart om vad som egentligen gäller vad avser bärgning av vrak och vad ett vrak egentligen är.

Jag undrar om det verkligen går att räkna hem en sådan här räddningsaktion? Det handlar ju om bogsering i flera hundra sjömil.

mvh GS
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Caribic

Post by Rolle »

Post Reply