Maskin problem

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Maskin problem

Post by marcus_E »

hej
har vart medlem ett tag men inte så aktiv.

det är så att jag köpte min första båt i sommras och har såklart mycket att göra då.
undrar om någon här kan tänka sig vad det kan va för fel på mina maskiner har fått lite olika svar på tänkbara fel. Maskinerna är 2st scania D816 raka 8or med cav insprutningspumpar, hydraliska backslag.

fel1. maskinerna ryker extremt mycket vid kallstart det är vit tjock rök förmodligen oförbänd diesel då det svider i ögonen o luktar. har fått lite olika förslag på fel: dåliga spridare, slitna kolvar/foder, feljusterad insprutningspump förmodligen förtidig insprutningstid. röken avtar efter ett par minuter.

fel2 maskinerna har en tomgång på ca8-900varv även när arbetstemperatur uppnåtts :-S
har försökt att justera ner tomgången via skruv på gasreglagearmen. den har 2 skruvar en skruv för maxvarv samt en för tomgång. när jag skruvar på tomgångskruven så går inte armen tillbaka mer så tomgången förblir den samma (8-900),
när man sedan lägger i "växel" så dör maskinerna ibland oftast på backen, trotts den förhöjda tomgången.
förslag på fel: feljusterad pump, kärvande varvtalsregulator,
det enda jag vet är att högfartsproppar har monterats av tidigare ägaredock ej förra ägaren. men tycker inte det borde göra att maskinerna dör.

vet inte vad jag missat men någon kanske har en hum.

mvh marcus
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Maskin problem

Post by Donkeyman »

Om du med kallstart verkligen menar helt kall start så är det inte märkligt att motorerna ryker. Det gör alla motorer, speciellt om inte regulatorerna är ordentligt justerade. Många motortyper har ett stopp på länkarmarna just för att de inte skall kunna ge full bränslemängd vid start. Men då får du nackdelen att de blir svårstartade om du inte har värme på dem.

Du skriver att det är högfartspropellrar. Det betyder att de har extra stor stigning, dvs de ger stort motstånd i vattnet när de inte går. Så skriver du att motorerna vissnar när du lägger i backen. Däremot skriver du inte under vilka förhållanden detta sker. Du skall ha klart för dig att om du gör fart genom vattnet framåt och har propellrar med stor stigning så kommer dessa att ge ett enormt motstånd när du "lägger i backen". Detta motstånd vill stoppa motorerna (propellern försöker ju dra dem bakvägen) och med enbart tomgångsvarv så är det helt normalt att de "vissnar". Det är många kommersiella fartyg som har just detta problemet. Skall du backa upp från att gå föröver så måste du följa upp med "gasen" annars dör de.

Jag tycker du skall börja dagen med att ta hjälp av någon som kan hela problematiken runt att ställa in motorer och regulatorer. Börja det hela med att provtrycka bränsleventilerna på någon verkstad så du vet att de går riktigt. Egentligen borde du också låta någon kolla regulatorerna och pumparna men det beror lite grand på hur stor plånbok du har. Du kan börja med att låta din "expert" gå igenom hela systemet genom att kolla tändinställningen, kolla regulatorns inställningar och justera inställningarna på länkar och manöversystem. Då upptäcker han ganska snabbt om det är fel på regulator eller pumpar. Det kommer att kosta en slant men de här tingen måste vara i ordning om man skall få det hela att funka ordentligt och det finns inte några genvägar. Inte ens om man själv är duktig på sådana här ting.

En sak till - det framgår inte om du har turbiner. Men har du det så kan det hända att de är mogna för överhalning. Därför att en skitig turbin hänger inte med i startskedet.

Men du skall också ha klart för dig att i allra värsta fall kan det dessutom ske att du upptäcker att propellrarna har för stor stigning för att du skall få en båt som är bra att manöverera. Även om allt är optimaliserat.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Maskin problem

Post by Klas Andersson »

Jag har ochså en sådan motor som jag räddat från ett vrak ! se länken nedan !
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2052

sjunker inte tomgången om du skruvar ned stoppskruven vid hävarmen så betyder det att reglerstången inne i pumpen inte går tillbaka mera , beror då troligen på att vaccumregulatorn är feljusterad , (helt annat system om du har Turbo ?)
alltså "dosan" i bak på pumpen , locket sitter med 4 skruvar och i mitten så har du en skruv-hatt med en låsmutter på
(som jag minns det ! för kallt gå ut och kolla ikväll !!)
skruvar man den utåt så sjunker varvet ända tills den börjar "rulla" alltså gå upp och ned i varv , då skruvar man in skruven tills motorn går jämt igen , då har man lägsta tomgångsvarvet !
MEN det kan ju ochså vara så att reglerstången kärvar ! mycket vanligt när dom stått länge ! (min satt fast !)

lossa då dom 4 skruvarna ,ta bort locket och fjädern , innanför sitter sedan ett membran av läder !!
var förrsiktig med det ! säkert svåra hitta nya !.....

vrider man membranet försiktigt ett kvarts varv så krokar det loss ur reglerstången !och du kan ta bort det

sedan kan man kolla att dra stången fram och tillbaka , den skall gå lätt !

Har nog en del extra delar till en sådan där motor !
HPIM1468.JPG
HPIM1358.JPG
Mvh Klas
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

hej

visst ryker alla maskiner lite vid kalstart men mina ryker extremt mycket lägger hela marinan i en dimma.
det står en pelare med vit rök.

angående propellrarna så är detta från helt stillastående, vet inget mer om dom hittade bara i loggboken att det var bytt till just högfartsproppelrar. men tycker inte det borde vara så stor stigning så att maskinerna inte orkar dra runt dom med en tomgång på 8-900rpm.

att sedan bränslesystemet behövs sesöver förstår jag, och det är det jag söker hjälp med.
att prova sig fram brukar inte va den billigaste felsökningmetoden på en maskin o jag har 2,
så ska försöka göra grunläggande felsökning samt justeringar själv. ¨på såsett spara den mekanikern massa timmar som jag kanske måste anlita i slutänden. båten är privat och det finns inte ett stortbankkonto så uppskattar all hjälp på vad som kan va fel

Mina maskiner har turbo och då är det centrifugalkoppling, har fått råd om det du säger och har bytt olja i dom.
har inte kunnat provköra efter därför håller på att bygga om värmesystemet och har då ingen motorvärmare till maskinerna.
ska göra kompprov när tillfälle ges.
Attachments
pump3.png
pump3.png (28.22 KiB) Viewed 16330 times
pump2.png
pump2.png (27.39 KiB) Viewed 16330 times
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Maskin problem

Post by Klas Andersson »

Hej !
Ja har du Turbo så glöm vad jag skrev om Vaccumregulatorn !
Du har då inte "centrifugalkoppling " däremot Centrifugalregulator !
en helt mekanisk historia med vikter som rör sig utåt och reglerar varvet ,

om båda maskinerna går på lika högt varv ? så är det troligen ett justeringsfel i regulatorn ,
som är medvetet gjort ?

kan ju även vara att stången kärvar .....,
lossar man den långa luckan på sidan ser man stången och pumpelementen ,
går då att dra i stången och känna att den går lätt tillbaka till tomgångsläget ,

är nog en bra början att provtrycka spridarna när dom är ur för kompprov
+kolla att insprutningsläget står rätt
Det ser man på markeringar på svänghjulet mot markeringar på pumpdrivningen

det är det billiga -enkla man kan göra först !
Mvh Klas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Maskin problem

Post by Fredrik »

Okej, goda råd är dyra så jag bjuder väll på mina erfarenheter.

Om du vet att maskinerna har några år på nacken och gått en del så är sannolikheten överhängande stor att först och främst spridarna läcker.
Det samlas då lite diesel rester och avlagringar som inte riktigt vill förbrännas vid start.
Och är dessutom turbon lite sliten (inte ovanligt) och därmed inte riktigt hänger med i uppstarten. Kan förbränningen bli väldigt smutsig.
Detta blir speciellt påtagligt om du aldrig varmkör motorerna så turbon får ladda ur ordentligt. Ex brukar man se hur det kommer små gnistor och flagor fladrandes ur skorsten i all rök på gamla maskiner som inte riktigt fått gå varma.

För ca tio år sedan hjälpte jag en granne med en Scania tror det var en 96 el dyl. Och den rök något så in i f´an! Och det visade sig efter provtryckning att samtliga läckte.

Efter bytet, så skar turbon. Men motorn gick hur fint som helst, och rök bara något vid uppstart. (kanske smörjde spridarna turbon) vad vet jag... ?

Diselns vägar äro outgrundliga!... :mrgreen:
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

halloj

var nere vid båten idag och monterade ett nytt ´bränslerör från pumpen till filtret som rostat sönder. även tillvärkat o bytt en packning till backslagets oljekylare. när det var luftat o klart provade jag vrida om nyckeln och efter inte alls lång tid hoppade den igång -6 och ingen glödning på maskinerna :)
provade ställa ner tomgången på reglagearmen o märkte att jag kunnde dra tillbaka armen så tomgången sjönk men väldigt kännslig o maskinen dog vid lite gas och sedan dra tillbaka gasarmen,vandrade även lite på tomgången då. (driftvarm maskin) provade även lägga drift framåt o sedan dra tillbaka gasen då gick den snällt fint och jämt på ca 6-700varv men så fort man släpper armen så går den tillbaka till ca 800varv. Vill påpeka att det sitter en fjäder som drar tillbaka armen så det är inte det som är felet.
provade även på backen och maskinen "dör" det känns som det går trögt på backen i backslaget eller axel. jag drar då bara reglaget så backen går i dvs ingen gas. gasar man därimot till så kan man sedan släppa av gasen utan att den dör.
Men man kan ju kanske lurats av vinande ljudet som uppstår på backen.

Då jag ligger vid en liten brygga så kan jag inte prova att belasta så mycket då bryggan far iväg :)
maskinerna känns inte orklösa när jag drar lite på gasen

glömde säga att det är samma fel på båda maskinernai alla punkter och det är även kardan med 2 knutar på ca 1meter mellan backslag och axel om det kan ha med saken att göra.

känner någon till någon som provtrycker spridare till välgörenhets pris :)
det är 16 spridare så tror jag att jag har 8 i reserv från urmonterad maskin. om man kan hitta fungerande bland dom.
vad ligger ca priset på för spridarrenovering och provtryckning?

tack på förhand marcus
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Maskin problem

Post by Fredrik »

Lantmännen och entreprenad verkstäder gör sånt dagligen. bara deala på vetja... :mrgreen:

Nåja, skämt åsido.
En verkstad jag använde för ca tio år sedan hette EL&diesel AB de var absolut inte billiga men noggranna och punktliga!
När jag hämtade ut dem fick jag kvitto och ett service spec på varje spridare exakt vad de gjort och vad som varit fel och vad som bytts eller justerats!
Har för mig att adressen var Selaövägen 8 (men är osäker det är ändå typ femton år sen)

Då renoverade jag en Bolinder munktell 1114 med fyra spridare, har för mig att det kostade ca 3500kr ink moms Men då var alla spridarna slut/dåliga och fick helrenoveras
Och med tanke på att du har 16 st så behöver nog inte alla renovera alla. Plus att du säkerligen kan få det till ett hyggligt pris när det är så många!

Sen har jag väll ett tips till, om du känner någon på Waxholmsbolaget eller försvaret så har de i alla fall haft både verkstäder och förbannat duktiga verkmästare. (oftast till väldigt fina niceprice)
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Maskin problem

Post by Arne Balderud »

Kan komma med ett litet tips angående att maskinerna stannar när du lägger i backen. Beroende på vad du har för backslag , en del backslag t.ex SCG har en såkallad friläges broms som ska stoppa proppaxeln vid friläge, prova att på tomgång lägga i framväxel och sen gå direkt till back och se om motorerna stannar. Jag har själv SCG mrf 700 i min bogserbåt och på tomgång så vill den gärna stanna när jag går direkt till back, frilägesbromsen hinner förmodligen inte med att släppa alla gånger.
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

Ok då har jag lite att se över

1. kolla tändpunkten (30grader F.Ö.D) prova +/- någon grad )
2. seöver spridare (öppningstryck, spridarbild, läckage)
3. kompprov
4. ta reda på om det finns en frilägesbroms som möjligen inte kopplar ur vid back.

kommer dock vänta på lite varmare väder eller tills jag har fått igång förvärmningen. för att slippa upprepade onödiga kallstarter, ryker så mycket

En tanke. om jag drar direkt från framväxel till back kommer inte det bli ett "ryck'' när propellern ska byta håll innan först stanna. tänkte så man inte skadar något.
men låter annars troligt då den går fint framåt

bifogar 2 filmklipp: när jag säger RÖk menar jag rök, även filmat i maskirummet på ett av klippen
http://www.youtube.com/watch?v=sgX_rrRAF_k
http://www.youtube.com/watch?v=H5aOp6gh3Go
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

var nere vid båten nu på morgonen och provkörde igen. isen ligger så det går nu gasa lite mer. provade nu lite mer mellan fram o back och märkte att den aldrig dör när man lägger i framväxel men alltid när man lägger i backen, FÖRUTOM om man gör som arne sa att dra från framväxel direkt över till backväxel då gick det dom flesta gångerna, utan stop.
provade även ändra tändpunkten +/- ett par grader kanske slutade ryka något men inte märkvärt. svårt o säga då den mest ryker kall och maskinen blev ju varmare ju mer jag provade.
Provade även full kraft(full gas) den orkade då varva till ca 1300v/min, (är detta normalt vid körning vid brygga?) tittade då ut och röken var vit/grå kanske lite blå,Inte alls lika mycket som vid start, borde det inte ryka svart vid detta tillfälle.
la även märke till att när man drog på med reglaget med drift så var det 1300varv vid ca 2/3-3/4dels gas den sissta 1/3-1/4 biten så blev det ingen skillnad på varvet. provade då att trycka på kallstarts knappen då ökade varvet något.
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

hittade 2st skyltar på backslaget se bilder
men vet inte vad det är för sort någon som vet något om det samt vad som är ändrat
även nya filmlipp
https://www.youtube.com/watch?v=aEiEqhWnNns
https://www.youtube.com/watch?v=P9ZpVDTTod0
https://www.youtube.com/watch?v=KwfH7JzfUlE

ber ursäkt för den fladdriga kameran hade lite svårt att göra flera saker samtidigt
Attachments
här är nog id skylten
här är nog id skylten
426601_10150586412702855_525377854_8992738_2130582229_n.jpg (69.45 KiB) Viewed 15902 times
En av skyltarna på backslaget
En av skyltarna på backslaget
418238_10150586413447855_525377854_8992742_776875242_n.jpg (69.18 KiB) Viewed 15902 times
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

hehe tittade inte så noga på bilden men vi har tydligen likadana backslag då.
Vad står 700 för mitt är tydligen ombyggt från MRF 10/3 B.
googlade lite och hittade då en lika båt som jag har men den hadde MRF 350

kan man justera frilägesbromsen i dom? eller är det ett stort ingrepp.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Maskin problem

Post by Arne Balderud »

Ja du har i princip samma backslag som jag SCG mrf 700 som det heter.Mitt är modifierat, isförstärkt planetväxel mm. Det går nog tyvärr inte att justera frilägesbromsen. Jag har renoverat ett par st SCG och har aldrig hittat nått till det lamellpacketet som går att justera. Så det är bara att leva med det lilla problemet, en snabb frammanöver o direkt till back. Du behöver inte ha framväxel i så länge att båten börjar dra framåt utan bara en snabb iläggning fram för att frigöra frilägesbromsen frän tryck så att säga.
Sen tycker jag utan att veta vad för typ av båt du har att det verkar som du har lite för stora propellrar. Hon borde nog orka varva mer fast vid kaj än 1300 varv.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Maskin problem

Post by Arne Balderud »

Aha du har en 200 båt, ja då ska hon nog inte orka högre varv eftersom hon är gjord för fart och inte styrka.
Post Reply