Maskin problem

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

ja då var det problemt löst eller iaf att man får lära sig och leva med det.antar att man får in lite teknik med det fram back manövern. ja jag kanske glömde nämna var det var för båt men antar att du såg det i något klipp. som jag skrev i 1a inlägget så är det även bytt till högfartsproppar så det lär bidra till det låga varvet . får prova lite mer i sommar när det är lite varmare och man kan ut o köra lite, då har jag nog servat spridarna o gjort kompprov. Annars blir det vinkelkapen och kapa ner en tum eller två. :wink: Men ska nu ägna mig lite med att koppla in pannan så man får lite värme i båten o maskinerna.


båten är nr 205 år -58. alltså en av dom första och skiljer sig då lite från dom nyare. tex maskinerna D816.

tack för backslags informationen.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Maskin problem

Post by Arne Balderud »

Alltid trevligt att kunna hjälpa till :D
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Maskin problem

Post by Klas Andersson »

Röken som syns på din film är helt vit !
enligt min uppfattning är det vattenånga !
gissar på att den försvinner när motorn gått några minuter ?

Jag bilmek i försvaret !
ett av kronans fordon vi har är Scania TGB 30 , den har en 6-cyl D11 motor .
om man startar en sådan en kall vinterdag ,utan ha haft någon värmning på innan !
så ryker en sådan VÄRRE ! än din motor !
Lutzen dimman minst sagt ! man ser inte bilen ! innan den börjat gå jämt och rent !
röken försvinner eftr ca 5 minuter !
och motorn i en sådan bil är absolut inte utsliten ! eller felinställd !
en del är knappt inkörda ! fast dom är från 1975 !

bara det att du fick igång din motor nu utan att ha någon värme på innan !
tyder på att den har bra kompression .

om den ryker svart eller blått när den är genom varm !
kan man däremot tro något är fel enligt min uppfattning .

såg att du har solenoider, alltså elektriska magneter till Stoppen ??eller är den hävarmen kallstarten ?
Men du har ochså ev wire kopplad ?till gasen och stoppar med den ?,
tror inte kärvad stopp kan påverka tomgången .... däremot maxvarvet .

men för att vara säker så skulle jag koppla bort solenoiden från staget och testa att Solenoid -hävarmen rör sig lätt .-
det är en hävarm inne i pumpen som ska trycka tilltillbaka reglerstången när stoppen drar och den kan kärva

alternativt den låter stången gå längre fram (ge mera bränsle) ifall det är kallstarten ?
Mvh Klas
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

god dag

ja som syns på filmklippen så avtar det tills det bara ryker lite. på nått av klippen är det full gas med drift på propellern, och som syns då är det inte så mycket rök då heller, jag har fått för mig att alla fartyg ryker lite svart vid hård/max belastning.

jag vart själv lite paff att jag fick igång motorn utan förvärmning eller glödning, hade dock en värmefläkt som jag riktade mot luftfilterna. så tänkte som du dom kan inte vara i så dålig kondition.

solenoiderna är till stop av maskinerna och wiren/ståltråden är för att kunna ställa upp gasen vid kall motor (starta),
kallstarten har en egen knapp som sitter på motsatt sida av pumpen.

kommer nu koppla in pannan och så jag kan köra den igenom maskinerna, det innebär en motorvärmare på 14kw, jag kan då värma maskinerna till nära drifttemeratur innan start, och det kan inte vara helt fel.
men det är lite kvar, koppla rökrör bränslerör och vattenrör :)
maskinerna verkar ju iaf inte va i så dåligt skick som jag först trodde.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Maskin problem

Post by Fredrik »

Sätt in doppvärmare istället, med timer kan du ta en fika så är de varma och fina när du kommer ner igen. Så slipper du massor av kopplande.
Plus att du slipper oroa dig för läckande rör.

Dessutom räcker värmen från elementen för att slippa den värsta kallstarten. Om man nu vill ha det lite mysigt i maskinrummet... :mrgreen:
marcus_E
Posts: 22
Joined: 07 Dec 2005, 07:38

Re: Maskin problem

Post by marcus_E »

Det är sant men tanken är att dessutom kunna ta värme från maskinerna för uppvärmning och varmvattenberedare, har fått en stor fin plattvärmeväxlare som kommer monteras nära maskinerna.
har även en fristående diesel+motorvärmare på 2kw som också kommer vara inkopplad.
värme kan man aldrig få för mycket av.

dieselpanna
luft/luft värmepump
vattenmantlad vedkamin
motorvärme->radiatorer
2kw elpatron
är det som kommer finnas när jag är klar.
Post Reply