Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsund

Post by Fredrik »

Både lyckligt slut och roande läsning!

Lite nervöst var det, skutan satt rejält på grund och när vi väl fick loss dem så backade de runt och rände rätt upp på ett annat grund trotts upprepade varningar från oss!

Östran: http://www.östran.se/nyheter/kalmar/91_ ... en_hjaelte
DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/polska ... ndstotning
Barometern: Har inte lagt ut det på webben än, men det kanske är lika bra det! Skribenten verkar ha tittat lite för mycket på smugglarkungen och har missat det där med att ta reda på fakta!

Som tack fick vi en flaska wiskey och en rejäl Polsk frukost, samt en guidning av den gamle damen!

Jäkligt trevligt må jag säga...*=)
Attachments
Sjöscouter på grund!
Sjöscouter på grund!
Johns stolta besättning på Guidning i den räddade skutan!
Johns stolta besättning på Guidning i den räddade skutan!
Last edited by Fredrik on 14 Sep 2011, 14:36, edited 2 times in total.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Husum »

Hej,
Bra att det gick vägen för skutan där, och samtidigt roligt att dom bestämmande i kommun får se att även gamla bogserbåtar som ligger vid kaj, även kan göra nytta för allmänheten.
hälsn.
Håkan Sundström
nordan
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2011, 08:09

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by nordan »

Hej,
Trevligt att få läsa om MoDos fd timmerbogserare i sådana sammanhang.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Fredrik »

Ja kul som tusan att det hela gick bra, stackarna kom ju av grundet men vad som inte står och vi var sjysta att inte nämna för tidningarna. Var att trotts våra varningar på Vhf´en och flaxandes med armarna backade rätt upp på nästa grund!
Som tur var så fastnade de inte på det grundet och jag tror propellern klarade sig --> någorlunda. För de körde in till kaj själva.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by zoroaster »

All heder till dig Fredrik och din besättning som gjorde detta. Tror ju inte att ni krävde någon bärgarlön utan såg det från den genuint hjälpsamma sidan.

mvh

Douglas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Fredrik »

Haha, det beror ju på hur man ser det!
Vi fick en rejäl polsk frukost, och kapten överräckte en mumsig Jameson till min däckhand som pekade på mig och sa he´s the driver! Haha

Men någon bärgarlön var aldrig på fråga från mitt håll! (kanske borde jag tagit det, men det kändes fel!) De var ju ändå sjöscouter..

Lite ironiskt är ju att jag avskyr Wiskey så det lär bli han som får bälga i sig den ändå!.. :mrgreen:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by zoroaster »

Sjutton också kunde ju varit nå´n sorts billig Polsk vodka istället, men en frukost är inte det sämsta. Helt OK.

Kan dra ett minne från min tid i GBG´s Hamn.

En tysk containerbåt ca 2-3000 ton. Hade kolliderat i engelska kanalen och fått bordläggningen akter på bbsida intryckt. Redaren tillika styrman ombord pratade med lastinspektören om stuveriet kunde dra ut "plåtskadan" med en stor gaffeltruck. Jag var lastplanerare och ansvrig för anlöpet så frågan kom till mig. Lastinspektören kom snällt med en arbetsorder. Jag snabbt ner och pratade lite med tysken och vi fick till en lösning. Besättningen riggade lite kätting och wire att dra i , vi skulle dra på lunchrasten för att inte ta tid från lastningen. Förmannen en truckförare och jag pratade ihop oss och komfram till att flytande betalning vore bäst. Förmannen och truckföraren hade en viss förkärlek för Portugisisk Brandy, så´n med många stjärnor och "guldtråd" på. Sagt och gjort 12 flaskor per skalle. Billigt och bra. Arbetet gick utmärkt. Jag hämtade ersättningen och tog hem min del.På kvällen öppnade jag nyfiket en lyxflaska. Fy fasen vad hemskt. Frågade de andra två nästa dag om detta var någon bluff, men ack nej prima vara. En vecka senare kom min far på besök. Han hade ju varit till sjöss och bekant med en del olika fluider. Sa att nu skall du få en bra brandy, och ta mig sjutton han tyckte det var heltt underbar dryck. Han fick hela kartongen.


mvh
Douglas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Fredrik »

Haha, ja se du Zoroaster, vi har det inte lätt.. :mrgreen:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by kapstans »

Tillkallades aldrig transportstyrelsen för att inspektera före fartyget drogs loss?
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Fredrik »

Svar till kapstans.

De hade suttit på grund i tre timmar innan jag kom dit, det borde vara svar på din fråga! (och de hade kallat på hjälp!)
Det är nog mer önsketänkande att verkets kvarnjul ska få mala sin lilla gång innan de hunnit dit för att ta sig ut och "titta" och sedan "bedöma" läget, för att sedan godkänna en insatts!
Vem vet kanske hade de haft en möjlighet att öva med sina miljardbyggen!

Men okej! Om vi väljer ett annat scenario så kunde jag lämnat haveristen där.

Med tanke på hur förrädiskt strömt som Kalmarsund är så kunde vi idag ha tittat på en helt annan utgång. Exempelvis kunde strömmen och vinden ha tilltagit (vilket den ofta gör i sundet) med följd att fartyget kunde ha sprungit läck! och därigenom kunde en bärgning blivit betydligt svårare och farligare för exempelvis miljön om man nu helt struntar i att fartyget var full med passagerare och barn!

Och då undrar jag vad folk hade tyckt och tänkt om mig!
Jag var där, jag kunde ha gjort något men sket i det och ringde verket istället?

Det är nog en god tanke men verkligheten är en annan, om det sunda förnuftet får råda så är ett fartyg vid kaj hundra gånger bättre än ett fartyg på grund.

Det du borde fråga dig är istället är -> varför ingen tillsyn gjordes på skepparen efter att de tagit sig till kaj? Jag såg varken till kustbevakningen, hamnens personal eller sjöräddningen. (tidningarna var på plats bara trettio minuter efter händelsen)
Jag varken vill eller har begärt ersättning, men vist kunde kustbevakning ha gjort en tillsyn av mitt fartyg eller rent av anmält mig, och jag hade välkomnat den inspektionen. Men så har inte skett!

Men jag går alla gånger hellre till handling och blir bedömd för det jag gjort än blir rannsakad för det jag kunde gjort men inte gjorde!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by kapstans »

Jag skulle ha via 112 larmat kustbevakning. Transportstyrelsen har beredskapsinspektörer 24h per dygn. Det är myndighetens beslut som gäller här. KBV har ju dessutom stationering i Kalmar.
Men men tur att det gick vägen trots allt.
Konstigt också att fartyget ej kallat upp MRCC. Men en del öststatare har ju kommunikationsproblem på engelska.
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Fredrik »

Jodå jag ligger precis bredvid kustbevakningen, så jag vet precis vart dom finns. Och jag kan 112 också, men kustbevakningen var inte där och jag såg inte till dem heller. Förutom lite folk på kajen var det inte ett liv i hamnen.

Sen påtalade jag just problemen med språket. Och det var som sagt en hel del svårigheter i början dels på grund av oordningen ombord och dels för att de inte förstod vad vi sa över Vhf`en.
Sen tog det en stund innan vi förstod att de envisades med att inte bli evakuerade när vi väl kom ut till platsen. :?:

Jag tyckte själv att det var en väldigt underlig situation. Speciellt när ingen annan uppmärksammat deras anrop, och de åkte omkring i en roddbåt och försökte påkalla hjälp.
En möjlighet kanske är att de inte hade koll på 112 och svenska telefonnummer?
Vad vet jag så här i efterhand kanske jag skulle ha ringt själv men jag begick nog ett misstag när jag utgick ifrån att det hade gjorts efter att jag hörde dem på radion!
Men Mrcc borde de deffentivt ha koll på ombord och ett mayday är ju som sagt ett mayday oavsett vart man befinner sig. Men det kanske var fel på deras antenn, för det var en del konstiga klipp och störningar när vi försökte tala med dem???

Nåja, det blev som det blev och det var väll tur att det gick bra.. 8)

Sjöräddningen hade ändå inte kunnat göra så mycket med tanke på deras ovilja att evakuera. Men kanske lite synd egentligen, för Kustis hade nog garanterat behövt lite bra reklam för sina fina nya skutor.
Eller övning, vad man nu tycker passar bäst.. :mrgreen:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Polska sjöscouter räddade av BB John Jennings i Kalmarsu

Post by Fredrik »

Hej hopp, här kommer en bild från hela händelsen!

Kul som tusan.
Attachments
8a04032b21d16fd2d55ddf6d331996b1.jpg
Post Reply