Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 23 apr 2018, 19:10



Svara på tråd  [ 217 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
 Hästholmen vid Vättern 
Författare Meddelande

Blev medlem: 18 jan 2006, 15:18
Inlägg: 1046
Inlägg Re: Hästholmen vid Vättern
Apropå krösonabåtar - galeasen Viggo gick flera höstar på 1950-talet med lingon i lådor från Polen till Skåne.


Bilagor:
1006  Viggo.jpg
1006 Viggo.jpg [ 45.17 KiB | Visad 1658 gånger ]
27 jun 2017, 13:41
Profil

Blev medlem: 21 aug 2007, 09:07
Inlägg: 871
Ort: Trollhättan
Inlägg Re: Hästholmen vid Vättern
Lingontraden den var intressant, kul tråd.

_________________
Fredrik Ahlman


28 jun 2017, 10:25
Profil

Blev medlem: 15 nov 2011, 18:15
Inlägg: 268
Ort: Moth Virgin; exil-östgöte
Inlägg AB Lemunda Sandstensbrott och "Världskriget"
Åren 1914 – 1919 ställde som bekant till det för svensk sjöfart med minspärrar och ubåtar.

Lemundabolaget tycks ha hittat sina egna vägar för att få ut sina produkter av sandsten, slipstenar, skrotsten mm, genom att låta Fanny, Elivra och Valkyrian anlöpa Hästholmen för omlastning till tåg, vilket framgår av några skrivelser från Mjölby – Hästholmens Järnvägs trafikchef Adolf Norrby:

Först en avskrift.

Citat:
24 juli 1916 styrelsemöte MHJ:

§1. På grund af M Hj påförd debitering af hamn - och kranafgiften i Hästholmen för en sändning slipstenar till Haparanda och sedermera F S skrotsten till Boxholm från Lemunda Kalkstensbrott i närheten af Motala beslöt styrelsen, då af trafikchefen under hänvisning till §5 i det mellan Mjölbybanan och Hamnbolaget gällande kontraktet, som stipulerade fria hamnafgifter för gods till stationer på mer än 16 km afstånd från hamnen, gjorda protester mot debiteringen lämnats utan afseende, begärs kompriss enligt kontraktets § 10.
Till M Hj komprissarie utsågs kaptenen i Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen Hans Nilson i Södertelje.


Även efter första världskriget var man försiktig:
Bild

Det verkar som om man framförallt under de sista krigsåren var påtagligt försiktig. Att man lossade i Hästholmen misstänker jag kan bero på att hamnvavgifterna var lägre än i Motala.

Som jämföerlse, antal passager av Sjötorp respektive Norsholm under olika år, juni – augusti:

1913 11 + 6
1914 12 + 8
1915 12 + 12
1916 15 + 0
1917 17 + 7
1918 9 + 4
1919 9 + 11
1920 20 + 5
1921 7 + 16
1922 26 + 5

F ö kan väl konstateras att titeln "komprissarie" känns relativt fräsch och oanvänd under senare år ...


26 jan 2018, 21:19
Profil

Blev medlem: 18 jan 2006, 15:18
Inlägg: 1046
Inlägg Re: Hästholmen vid Vättern
Vilket Klampenborg? Knappast det norr om Köpenhamn. Troligare sågverksön Klampenborg vid Essvik i Sundsvallsområdet. Gick slipstenarna med järnväg hela vägen dit? Eller med en Svea-båt till Sundsvall fvb?
Beträffande passagerna hänger jag inte riktigt med - vilka fartyg passerade? - var det totala antalet fartyg? - åt 1916 0 passager vid Norsholm???


26 jan 2018, 22:11
Profil

Blev medlem: 15 nov 2011, 18:15
Inlägg: 268
Ort: Moth Virgin; exil-östgöte
Inlägg Re: Hästholmen vid Vättern
Jag har ju ingen annan uppgift än att stenarna lastades om i Hästholmen från båt till tåg. Och jag kan inte se någon annan förklaring än att man ville minska utsattheten för sina skutor pga det rådande krigsläget (det skulle i så fall möjligen vara att det rörde sig om transporter som var alltför brådskande för att ske med båt hela vägen, men det känns väl kanske mindre troligt).

Jag har faktiskt förutsatt att det var det danska Klampenborg eftersom för samma år står det om att viss "internationell" trafik bedrevs på Mjölby-Hästholmens Järnväg till just Danmark bland trafikchefens handlingar. Men visst, 2 +2 kan bli 3 ibland när man försöker lägga ihop saker ...
Norrbys båda skrivelser är de enda referenser jag har till att Hästholmen utnyttjades för omlastning av lemundabåtarna.

Det rör sig om det totala antalet passager (upp och ner) som Lemundas tre skutor gjorde under sommarmånaderna för respektive år. År 1916 finns inga passager i Norsholm noterade för vare sig Valkyrian, Fanny eller Elvira.


26 jan 2018, 23:36
Profil

Blev medlem: 18 jan 2006, 15:18
Inlägg: 1046
Inlägg Re: Hästholmen vid Vättern
Noterat - jag har bara så svårt att koppla ihop danska Klampenborg med slipstenar - lite överklasstadsdel med Arne Jacobsens Bellevue-hus och trav?/galopp?-bana. Vad skulle man med slipstenar där?
Sågverks-Klampenborg verkar mera logiskt - bifogar ett foto från Digitalt Museum.


Bilagor:
Klampenborgs sågverk.jpg
Klampenborgs sågverk.jpg [ 120.72 KiB | Visad 934 gånger ]
27 jan 2018, 12:37
Profil

Blev medlem: 15 nov 2011, 18:15
Inlägg: 268
Ort: Moth Virgin; exil-östgöte
Inlägg Re: Hästholmen vid Vättern
Sannolikheten ter sig väl större att det var det norrländska Klampenborg som avsågs, i varje fall om det hade järnvägsförbindelse. Det var måhända just Ålands Hav man drog sig för att befara under denna tid.


28 jan 2018, 11:04
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 217 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot]


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011
[ Time : 0.095s | 14 Queries | GZIP : On | Load : 0.1 ]