Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 23 Dec 2014, 20:16

Image

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

önskar Johan med alla virtuella sjökaptener runt Hästholmen!
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby kapstans » 23 Dec 2014, 22:02

Vi får lov att önska det samma och låt oss hoppas på ett riktigt aktivt forum 2015.
Fredrik Ahlman
kapstans
 
Posts: 999
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby Jan Schönemann » 22 Feb 2015, 18:42

2301 Aagot lyftes upp på kajen i Horsens 15/12 2014 för att upphuggas.
Jan Schönemann
 
Posts: 274
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 22 Feb 2015, 20:46

Bort gå de, stumma skrida de
en efter en till skuggornas värld ...

som Heidenstam skrev när Fröding hade dött. Men gamla skutor och ångbåtar blir som personligheter, och deras skara decimeras ju ständigt.

Min variant av förnekelse blir att fortsätta grotta ner mig i kanalpassagelistorna som jag sakteliga kommenterar i en annan tråd. Det kommer mera i den framöver ...
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 17 Jun 2015, 09:05

Dokument från 1919, styrelseprotokoll vid Mjölby-Hästholmens Järnväg:

Image

Jag uppfattar denna text som synnerligen intressant, m h t det beskrivna trafikupplägget!

Det hände sig tydligen att lemundaskutorna (WALKYRIAN, FANNY och ELVIRA) fraktade kvarnstenar från Lemunda till Hästholmen för vidare transport vid MHJ till Mjölby och därifrån till Haparande med SJ (och vidare till Finland?)! Ett trafikupplägg jag aldrig har hört talas om innan. Inte heller "skrotsten" från Lemunda till Boxholms bruk.

Återkommer till lemundabolaget i tråden om gamal slusslistor från Göta Kanal framöver.
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 26 Jun 2015, 13:31

Image
Tydligen var kvarnstensexport via Hästholmen inte en engångsföreteelse! Denna skrivelse är från slutet av 1919.
Föregående skrivelse handlade ju om en tvist om hamnavgifter vid transport av kvarnstenar via Hästholmen till Haparanda. Incidenten ägde rum 1916.

Det här börjar bli intressant; finns det någon kunskap alls om att Lemundabolaget seglade kvarnstenar från Lemunda till Hästholmen för vidare transport ut i världen???
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby Torsten H » 27 Jun 2015, 08:53

Vad är orsaken till att man sände via Hästholmen och inte via Motala, som låg närmare till?
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 28 Jun 2015, 11:53

1. "Slip of the mind" (!) — det är ju slipstenar och inte kvarnstenar som omnämns!
2. Behov av kajplats med enkel omlastning till järnväg? På bilder från förra seklets första 2 decennier tycks ju norra hamnkajen mestadels vara upptagen av en mängd ångbåtar och skutorna förvisade till södra hamnkajen i Motala.
Kan detta ha något med saken att göra? Hamnavgifter?
Sannolikt har järnvägsfraktkostnaderna ingenting med saken att göra, då privatbanornas dito tycks vara samordnade med Statsbanornas.
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby Torsten H » 12 Aug 2015, 20:58

Båten heter ROXEN - det är allt jag vet om den. Det finns inget registrerat fartyg med det namnet, som passar in. Är det en pråm?
Attachments
----  ROXEN - TO.jpg
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 13 Aug 2015, 17:53

Jag tror det är AGE 1 som man försökte få omdöpt till just ROXEN i samband med motoriseringen. Namnet godkändes dock inte varför man tvingades byta tillbaka till AGE 1 igen innan hon togs i trafik som lastmotorfartyg. Fotot bör då vara taget vid Hjulsbrovarvet.
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby Torsten H » 13 Aug 2015, 20:09

Tack! Du har säkerligen rätt. Jag förstår, att det lär finnas en anteckning om, att det skulle vara Age I.
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby m/s munter » 17 Mar 2016, 20:55

jag besökte Hästholmen den torra vägen.. och fann till min förtjusning att kajkranen i trä fortfarande finns kvar, om än i risigt skick. mig veterligen så finns det inte många träkranar kvar i landet. om någon vet någon mer så låt mig veta var.
Attachments
DSC_0477 kopia.JPG
DSC_0479 kopia.jpg
User avatar
m/s munter
 
Posts: 624
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby Torsten H » 23 Sep 2016, 09:12

Vad är detta för en? Möjligen har den Göta kanalbolagets sköld i skorstenen.
Attachments
Okänd Göta kanal-ångbåt.jpg
Okänd Göta kanal-ångbåt.jpg (44.1 KiB) Viewed 18213 times
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby johanmmolin » 25 Sep 2016, 17:22

Göta Kanal IV eller Göta Kanal VI, men vilken av dem?

Och bilden hamnade definitivt i rätt tråd såtillvida att båda var mycket flitiga gäster i Hästholmen! 8)
johanmmolin
 
Posts: 279
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Postby Torsten H » 25 Sep 2016, 20:36

Sjöhistoriska har lagt ut ett foto på Fyran stående på slip på Ekensbergs Varv, där man ser en kommandobrygga stående på långa stöttor - det skulle kunna vara den, som finns på mitt foto.
Torsten H
 
Posts: 1121
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

PreviousNext

Return to Fallrepet



Who is online

Users browsing this forum: No registered users