Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Jag förmodar, att Hinnarevet är detsamma som Hindens rev.
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by kentolsson »

I Anders Möllers bok "När stormens rytande har tystnat" kan man läsa: 2 december 1906,Ångfartyget Nora Bergslag med reg nr. 187 på resa mellan Göteborg och Otterbäcken lastad med stenkol, cement och fotogen grundstötte på Hindens rev och blev efter fyra dygn totalt vrak. Vraket och lasten såldes för 90:- till sjökapten C F Larsson i Göteborg. Vrakrester som lanternglas, räckverk m m har vid dykningar sommaren 2002 hittats på 4-6 meter4s djup utspritt runt N58.34,740 - E12.53,729 (WGS84).
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Detta har egentligen inte så mycket med Hästholmen att göra, men det passar nog in i denna tråd i alla fall. Se även Länspumpen 1996:3 sidan 21, där det finns en bild på Gunhild i Vadstena.

Motala Tidning 1944-06-05:
Image

Motala Tidning 1944-06-19:
Image

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

I mina anteckningar har jag en stolpar från diverse samtal om båttrafik på Vättern och kanalen som jag som yngling hade med gamle distriktsöverläraren (sic!) Einar Sjöö i Motala. När det gäller GUNHILD berättar han att det aldrig blev någon riktig ordning med hennes trafik mellan Karlsborg och Motala.

1944 hyrde han henne för skolresa till Askersund. GUNHILD var ganska rank, och skepparen ombord kom från Västkusten, var inte van vid resvägen och troligen inte vid Vättern heller. Vid Erkerna "körde han hårt" – och därmed var den skolresan över, eftersom den gamla båten sprang läck.

Visserligen utvikning från Hästholmen som sagt, men intressant ändå, ur vätterperspektiv.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by zoroaster »

När du ändå gör utvikning så var hustrun och jag på hemväg från småland till norra storstaden igår, låg bakom en långtradare, kommer inte ihåg åkeriets namn men dom var från hästholmen så jag satt i mina fallrepsdrömmar länge

ha det
Douglas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by m/s munter »

vore ju mysigt med lite reguljärtrafik äver diket.. man får väl spränga RV49 norrut för att få till det..
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Det finns mycket mer att komplettera Hästholmens historia med!

Vi får väl börja med en "bekanting"! Annons från 1893.

Image

Frågan är om jag ska gå baklänges och börja från början? Finns intresse får vi köra historien om ÖRN och SVAN, OSCAR med flera legendariska ångare.
Skutor har jag inte så mycket mer att komma med, men passagerar- och lastångare finns det en del man kan undra över. Vad gjorde lastångaren TELL under försommaren 1921 när hon nästan var tredje dag lastade "sten" från Omberg? Och vad betyder Omberg? Stockalycke hamn eller?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Stocklyckehamn är en av få ställen jag inte har foton från.
Fast sten? har mest hört om timmer som lastats ut därifrån.

Men skutor och Hästholmen så kommer här 3 till... 1921 och 22 har vi knappt nosat på. Många tror att Per Brahe sjönk 1918 och bärgades 1922.
MEN det var många turer kring detta... Mycket är skrivet och hälften är väl sant.
Bifogad bild är från 1922 precis innan de lyckades befria den sjunkna ångaren ur botten dyn.
1921 gjordes försök med de 2 Harge galeaserna Don Carlos tv i bild och Carl Gustaf nästa till vänster. Mellan dessa lades 2 bastanta stockar och från dessa sänktes grova wirar med järnkrokar som fästes i öppningar/ventiler och dylikt på Per Brahe.
Stockarna höll naturligtvis inte, så det införskaffades nya som förstärktes med järnvägsräls. Men då rätade sig järnkrokarna eller Per Brahes plåt gav med sig. Så försöket avbröts tror det var en dykare som drev detta bolag som då gick i kånken.
Till nästa år bildades ett andelsbolag med bland annat disponent Giöbel Harge Bruk/ Bastedalen som då såg till att få med sina skutor, de som var med 1921. Andra hade väl hellre sett riktiga lyftpråmar. Men så blev det inte utan en gigantisk lyftbock knåpades ihop som riggades upp mellan galeaserna.
Och på bilden har de fått förstärkning med stabsfartyget slupen Måsen. Och bogserbåten Harge I som på bilden bogserar pråmen Tord (samtliga Harge). Tord arrangerades mellan aktrarna på Galeaserna för att öka bärigheten då den är/var klen på de gamla segelskutorna. Titta på senare bilder på skutor som inte haft styrhytt och jämför hur skutan sitter efter att större motor och en styrhytt monterats.
Hur som med denna konstellation lyckades bärgarna att sakta lyfta in Per Brahe till grundare vatten tills det inte gick att lyfta högre då lyftbocken inte medgav ett lyft över ytan. Och då fick man ta dit de 4 ångarna och ett motorfartyg (Giöbels). Tror vi haft en bild med dessa inne ifrån hamnen förut i tråden.

Men tillbaka till bilden:
2105 Don Carlos hamnade till slut vid Trellevarvet Kållandsö där hon senare har fyllts över och för alltid är borta.

938 Carl Gustaf ett speciellt fartyg då hon var utrustad med något så orginellt som en ångmaskin av högtrycks typ, ska ha låtit som ett ånglok. Denna höggs ner till vattenlinjen och sänktes på djupt vatten utan för Harge.

6156 Måsen sjönk ju utanför Motala och är ett populärt dykmål.

2 stora frågetecken är
Harge I byggd 1888 och ombyggd med isbrytarstäv 1906 vid Motala Verkstad men var är hon ursprungligen byggd? Och vart tog hon vägen efter att hon sålts. Och tjänstgjort som Hellekis vid Hönsäter i Vänern.
(Harge II har ju hamnat tillbaka i Karlstad annars är de oregistrerade svåra att följa)

10874 Tord är också ett mörker efter att hon lämnat Vättern har jag tappat bort henne. Dock påstår Sjöhistoriska att hon höggs upp 1977 dock inte vart. Men byggorten har sjöhistoriska rört till något kopiöst. Tord byggdes som läktare 1905 på Bastedalens varv Harge/ Hammar. Någon som har koll på detta sent registrerade fartyg. Trodde till för ett tag sedan att hon inte var registrerad men det var tydligen fel.
Attachments
Per Brahe DC CG måsen Harge 1 på väg med Tord org.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Ja det är synd att inga hamnliggare finns mellan åren 1895 — 1936!

Din bild är ju mycket intressant, Per Brahe var uppenbarligen inte långt från räddningen när hon sjönk.

På traden Jönköping — Hästholmen — Stockholm ersattes hon av Viktor Rydberg, som dock själv sjönk 1922.
Därefter blev det Primus som gick via Hästholmen (och Motalaström via Hjo). Här ett kort på Primus:

Image

Enligt Arne Sundström, som väl är vår meste ångbåtsforskare, ska tidtabellerna för åren 1927 — 1932 fungerat så, att Primus anlöpte Hästholmen på väg mot Stockholm, medan det var Motalaström som anlöpte på nerresorna till Jönköping (och för Hjos del då förstås vice versa).

1933 var Primus upplagd; då var det Motalaström som skötte trafiken över Hästholmen och B v Platen trafiken via Hjo. Från och med 1934 anlöptes inte längre Hästholmen.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Ja det är synd att inga hamnliggare finns mellan åren 1895 — 1936!

Din bild är ju mycket intressant, Per Brahe var uppenbarligen inte långt från räddningen när hon sjönk.
Hmm bilden kan ju också föreställa när de inte kom längre in utan att pråmen kopplats bort och är på väg att bogseras hem.

Sedan tog det någon vecka innan de fått dit 4 ångare och motorfartyget Wille. Under denna vecka låg galeasen Carl Gustaf och slupen Måsen kvar vid Per Brahe under denna tid bärgades en del symaskiner och fruktmos tunnor. Även något eller några lik togs upp. Dessa ska ha varit så ömtåliga att de inte höll att ta i.

Sedan kom alltså mf 6316 Wille som skötte lyftet av Per Brahes akter. På Babords sidan längst akter ut ligger S/S 3765 SkattKärr och bredvid henne längst förut på Per Brahes babordsida ligger 1874 S/S Nelly.
Per Brahe ångarna i lyftposition.jpg
Styrbordsidan sköts av längst akterut 1874 S/S Vänern och fören av 3478 S/S Nya Hermes.
Vem berättar om dessa?

Och vem kan berätta var tidigare nämnd 5045 Tell ligger/låg vrak?
5045 Tell Vrak i Bohuslän.jpg
5045 Tell Vrak i Bohuslän.jpg (66.67 KiB) Viewed 22742 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

"Kungshamns varv" har jag nedtecknat, vilket förstås inte är en förstahandsuppgift.

Sedan var jag lite hastig med TELL. Enligt slusslistor från Göta Kanal 1921 anlöpte hon Omberg 2 ggr per vecka, det där med stenlast är någonting jag troligen själv fantiserat ihop och kan således inte stå för. Ska dock kolla upp den källa jag har.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Tell ligger vid varvet i Kungshamn, men troligen ser man inte så mycket av den nu.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Ibland har man mer än man vet om....
Med lite god vilja kan man i vänsterkanten på vykortet se en skuta som ligger med sidan mot berget.
Omberg Vid Stocklycke Skuta vid berget och  Vättersnipa.jpg
Ger mig inte på att identifiera henne dock.

Tusen tack för infon om Tell.. Var ligger detta Kungshamns varv, har tydligen inte utforskat den orten tillräckligt.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Kungshamn hette tidigare Gravarne. Smögen, Hasselösund och Fisketången är grannar.
1874 Vänern och 5054 Tell finns med i 'Båtar på Vänern'.
3478 Nya Hermes ex Willie tycks inte vara med. Den såldes 1925 till Lettland, fick namnet AGNES och förliste den 5 maj 1926.
Last edited by Torsten H on 18 Aug 2012, 19:42, edited 1 time in total.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Image
Ibland får man vara glad för det lilla ...
Inte lätt att hitta fotografier med kanalbåtar i Hjo. Slup (identifiering någon? :? ), s/s Trafik, och, är det möjligen B v Platen vi ser här?
Post Reply