Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Jan Schönemann »

Flytetyget på Hagströms foto från 1958 är 6338 Elsa av Brandstorp. Hon existerar fortfarande i Sthlms skärgård. Fina bilder finns på www.tugboatlars.se/Elsa1903.htm
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Tack! Jag tyckte jag kände så väl igen henne. Men ibland är associationsbanorna trötta.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Skutan är enkel :wink: 6338 troligen under dess andra vända på Vättern (båda ggr hemma i Brandstorpstrakten) fanns hon där mellan 1956 till1964.

Hon kan ju naturligtvis varit i Hästholmen med annan hemort också

Och naturligtvis hann både Janne och Johan före mig

Vykortet är postat 1959 när det är taget inte en aning.

Förlaget är : Firma H. Lindenhag, Göteborg // Handkolorerat foto nr. 5200.

Fast jag skannat det som svartvitt
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Aha! Jag gissar således att kortet måste vara taget på 1940-talet. I övrigt kan jag absolut ingenting om vykort. Återigen; det är spännande men ibland ganska frustrerande att datera kort, och det är ju relativt ofta man hittar kort i t.ex. böcker som bevisligen inte visar det de påstås visa...
Med det sagt; ytterligare en hästholmen-skalp till den privata bildsamlingen. Tack!
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Bilaga:
Juno-1.jpg [52.21 KiB]
Inte nerladdad än

Tror dock inte den är från 1953 då jag tycker mig se både en PV och en Amazon på kajen. Men Volvo är inte min starka sida....
Här kommer svaret från Mats i Mölle:

Halloj broder.
Självfallet är jag bara glad om jag kan hjälpa till med datering av en bild baserat på bilarna som förekommer på den.
Det är inte helt lätt att med exakthet fastslå bilmodellerna på bilden eftersom de ju står lite i bakgrunden, skärpan är sisådär och den ljusa bilen är ju rätt överexponerad till på köpet, men jag är nog beredd att hålla med ”Skepparättling” om att det handlar om en Volvo PV (sen 444 med hel bakruta som kom som 1954 års modell eller möjligen tidig 544 som kom 1958) och en Volvo Amazon (i detta fallet talar vi om en tidig tvåfärgad version, d v s av årsmodell 57-60).
Så min uppfattning är att bilden är från ganska sent 50-tal (eller möjligen lite senare förstås) men definitivt inte så tidigt som från 1953!
Hoppas detta är till hjälp för er för att kunna datera bilden!

Med vänliga hälsningar
Mats


Nu är visserligen hans stora specialitet SAAB:ar men jag tror inte vi behöver ifrågasätta analysen ovan...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

En av helgens diskussioner före mig till Hästholmen och fick då ett tips om denna
http://svtplay.se/v/1371209/ostergotlan ... utan_ljud_

Ca 30 min in närmar vi oss Hästholmen. Johan har säkert koll på denna film snutt men jag hade aldrig sett den. Så vi börjar 2012 med rörliga bilder (dock utan ljud, nån måtta på nymodigheterna får det vara... :wink: )
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Hej och God Fortsättning på det nya året!

Jodå, denna film är mycket välbekant. Datering?
1. Den smalspåriga rälsbussen är målad i SJ-färger. Alltså tidigast 1950.
2. När den rullar in på Hästholmens station ses SJ-loket littera W 1229 på "bredspåret", alltså gamla järnvägen Mjölby - Hästholmen. Detta lok anmäldes som övertaligt 1953.
Således bör filmen ha varit tagen någon gång mellan 1950 och 1952 vad jag förstår.

Det finns en lång film om smalspåriga östgöta-banor som i modern tid fått speaker-röst. Jag vill minnas denna filmsekvens finns med där.

Svenska Järnvägsklubben är en förening (nej, jag är inte medlem) vars allra första utfärd på nedläggningsbeslutade banor skedde just på smalspåret mellan Linköping och Ödeshög 1958, eftersom sträckan Vadstena - Ödeshög skulle läggas ned året därpå.
Det finns en annan film om smalspåriga östgötabanor där denna resa finns med. Speakern berättar att deras tåg gick ned till hamnen "men tyvärr finns det inga filmbilder bevarade från denna sidoutflykt". Så mig veterligen är den film Anders länkat till den enda som finns att få tag på på nätet med hamnen och s/s Trafik på den tiden det begav sig.

Och, för den som inte står ut med den öronbedövande tystnaden finns den således med ljud: ;-)

http://www.rimbogrande.se/startmed.html

Snart kommer hamnlistorna från 1958!
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern år 1958

Post by johanmmolin »

Tankar kring gamla hamnjournaler från 1958:

Under 1950-talet ser man gradvis en övergång till allt färre anlöp, men med allt större godsmängder. När vi hunnit till 1958 handlar nästan allting om gödning och spannmål.

S/S TRAFIK

1958 transporteras inte längre några bilar fram och tillbaka över Vättern. Denna verksamhet måste således ha upphört någon gång i mitten av 1950-talet. Tyvärr har jag inte kunnat uppbringa några fotografier av ss TRAFIK som "bilfärja".

Fortfarande är Ödeshög största mottagare och leverantör av gods för befraktning med ångbåten.

Under hela sommaren lossas omkring 3 ton järnvaror och styckegods uppenbarligen avsedda för Ödeshögsverken. Ytterligare 4 ton styckgods lossas med destination Ödeshög, och c:a 2,5 ton möbler och råvaror för möbeltillverkning på orten.

Knappt 2 ton ytterligare gods sändes för vidare befordran till bl.a. Hästholmen, Rök och Rogslösa. Knappast några imponerande fraktmängder m.a.o.

C:a 2,6 ton redskap, verktyg, sågar, maskiner mm sändes från Ödeshög med TRAFIK, det mesta troligen från Ödeshögsverken. Knappt 1,3 ton styckgods fraktades från Ödeshög, Hästholmen och Borghamn.

LASTFARTYG

Totalt 24 anlöp gjordes under sommaren, m.a.o. 1,8 anlöp per vecka.

De fartyg som anlöpte Hästholmen var:

HJELMAREN för att lasta spannmål från Centralföreningen 2 gånger, totalt 210 ton.

RENGEN för att lasta spannmål från Centralföreningen 3 gånger, totalt 385 ton.

POLSTJÄRNAN lastade också spannmål från Centralföreningen 2 gånger, totalt 160 ton.

Övriga fartyg lossade totalt 350 ton "norgesalpeter", 650 ton spannmål och 110 ton rapsfrö samt lastade omkring 500 ton spannmål.

Dessa var:

AGE 1, 2 anlöp
BELE, 3 anlöp
ELSA, 1 anlöp
GUNNAREN, 1 anlöp (lossade 250 ton norgesalpeter)
JUNO, 3 anlöp
LIDAN, 1 anlöp
POLSTJÄRNAN, 1 anlöp (förutom ovan nämnda 2 anlöp)
SYLVIANA, 3 anlöp
ÄRAN, 1 anlöp

Lastskutornas anlöp bör på ett eller annat sätt har genererat totalt 2.100 ton jordbruksprodukter, eller maximalt omkring 100 vagnlaster på järnvägarna under hela sommaren, drygt en järnvägsvagn per dag.

I början av 1950-talet fraktades raps i inte försumbara kvantiteter. Detta förekom nästan inte längre 1958.
Cementfrakterna från Hellekis hade upphört. Med största sannolikhet hart detta att göra med att järnvägen dit breddades till normalspår i mitten av 1950-talet, vilket troligen är den väsentliga förklaringen till att cementfrakterna med båt upphörde.

Ytterligare litet att botanisera i med andra ord. Återstår nu år 1963, samt därefter det intressanta året 1894!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Johan kommer med intressant fakta ( om vanligt) från Vättersjöfartens sista årtionde:
Får det lov att vara lite bilder till detta?:
3566 Hjelmaren i Olshammar.jpg
3566 Hjelmaren i Olshammar.jpg (62.28 KiB) Viewed 17470 times
Sen hade vi:
7022 Rengen av Vadstena låringsvis.jpg
Beklagar min oförmåga att redigera foton...Speciellt färgfoton.
Bifogar lite nack gymnastik i form av ett tidigare inlägg om Rengen:http://fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t ... aren#p7890
Sen slår vi 2 flugor i en smäll Polstjärnan närmast och Juno närmare slottet:
Juno & 5891 Polstjärnan i Vadstena.jpg
Så ett foto från året då jag fyllde 5, fotografen är den numera Avlidne Lennart Karlsson, som jag kommit över via Skeppare A Karlsson:
6109 AGE I augusti 1976 f L Karlsson.jpg
6109 AGE I augusti 1976 f L Karlsson.jpg (69.65 KiB) Viewed 17470 times
Hur var det sen då jo Gustav "Gösse"Svenssons Bele:
8116 SLAM Bele i Motala.jpg
8116 SLAM Bele i Motala.jpg (92.71 KiB) Viewed 17470 times
Elsa och Gunnaren har avhandlats tidigare, det har ju Juno också men eftersom det är en av mina personliga favoriter kommer ytterligare ett:
Rut P,Paul E med skrapa, Manfred Holmberg ryggen, Inge Wärn profil+ några Motala.jpg
På Junos däck står Rut Pettersson redarhustru/skepparfru/kocka ombord. Med skrapa i näven vid Junos BBlåring återfinns min Farfar Paul Engdahl bästeman ombord på Juno. Med ryggen mot kameran i hängsle byxor står Manfred Holmberg skeppare och ägare på ovan nämnd Polstjärnan. Han samtalar med Inge Wärn till vänster skeppare och ägare till Familjen under många år. Fotot är taget i Motala.
Nu får ni lida lite till:
8558 Lidan 6287 Rita bakom f S Cappelin.jpg
8558 Lidan 6287 Rita bakom f S Cappelin.jpg (49.78 KiB) Viewed 17470 times
Bäst att posta innan man blir utslängd
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Orkar ni mera?

Det är ju bara 2 kvar:
8225 Sylviana vid stenkajen Harge.jpg
8225 Sylviana vid stenkajen Harge.jpg (89.87 KiB) Viewed 17466 times
Sylviana upplagd till försäljning vid stenkajen Bastedalen. Br Weistrand hade köpt in den något större Vitö.

Slutligen med den Äran:
Äran i Nynäshamn 19660715.jpg
Äran i Nynäshamn 19660715.jpg (54.1 KiB) Viewed 17466 times
fotot är från 1966, men 1958 då hon gästade Hästholmen var Farmors bror John Pettersson/Söderholm ägare och Skeppare ombord.

Hoppas ni inte spytt över denna nostalgitripp i gamla skutor?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Husum »

Synnerligen vacker båt Sylvania, finns den kvar eller huggen?
Trevlig Helg alla
Håkan Sundström
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Enligt mina anteckningar såldes hon som lustfartyg till Stockholm 1966, och fanns kvar 1968. Därefter upphör mina spår.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Image
Kom på att jag har en alldeles egen bild av BELE, här i Motala hamn, skymd bakom MOTALA EXPRESS. Vill tro att bilden är tagen på våren, strax före vårrustning av den senare.
Även BELE såldes till Stockholm, frågan är bara när. I Harry Svenssons bok tror jag det står 1963, men det kan inte stämma, för detta kort torde jag ha tagit i elvaårsåldern. Återigen har jag tagit hjälp av bilgurun Mats i Mölle, som skriver så här:
Hej broder Johan,
 
Jo lite vägledning för datering av bilden kan du få med ledning av bilen – det handlar om en Mercedes-Benz 200 som lanserades som 1966 års modell (samma kaross fanns ju som 190 åren 1963-1965, men hade då inte den karaktäristiska blinkers/positionsljuslyktan under främre strålkastaren som lanserades på 200:an). Så bilden är absolut tidigast tagen sensommaren/hösten 1965, men mera troligt 1966 eller senare!
1966 eller möjligen t.o.m. 1967 skulle passa mina minnesbilder mycket bättre. Men BELE kanske var såld till Stockholm men låg kvar upplagd i Motala? Jag har minnesbilder att hon låg där i flera år.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Husum wrote:Synnerligen vacker båt Sylvania, finns den kvar eller huggen?
Trevlig Helg alla
1989 fanns hon i alla fall kvar för då kom hon tuffande förbi kvarnen 3 kronor i Stockholm.
En av de få forna Vätterskutor jag sett med egna ögon...
Men sedan tilltog förfallet ännu mer på slutet tror jag hon hette VI kort och gott, har sett hemska bilder på VI :(
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Image
Kom på att jag har en alldeles egen bild av BELE, här i Motala hamn, skymd bakom MOTALA EXPRESS. Vill tro att bilden är tagen på våren, strax före vårrustning av den senare.
Även BELE såldes till Stockholm, frågan är bara när. I Harry Svenssons bok tror jag det står 1963, men det kan inte stämma, för detta kort torde jag ha tagit i elvaårsåldern. Återigen har jag tagit hjälp av bilgurun Mats i Mölle, som skriver så här:
Hej broder Johan,
 
Jo lite vägledning för datering av bilden kan du få med ledning av bilen – det handlar om en Mercedes-Benz 200 som lanserades som 1966 års modell (samma kaross fanns ju som 190 åren 1963-1965, men hade då inte den karaktäristiska blinkers/positionsljuslyktan under främre strålkastaren som lanserades på 200:an). Så bilden är absolut tidigast tagen sensommaren/hösten 1965, men mera troligt 1966 eller senare!
1966 eller möjligen t.o.m. 1967 skulle passa mina minnesbilder mycket bättre. Men BELE kanske var såld till Stockholm men låg kvar upplagd i Motala? Jag har minnesbilder att hon låg där i flera år.
Härligt foto Johan. Mercan är nog Bertil Bergmans..... Boken som inte är helt utan brister är dock en av få om Vätterbåtar. Tyvärr hade inte Harry Karlsson (inte jag heller för den delen) tillräckligt med uppbackning för att ge ut en bok. Han liksom jag ville och vill väldigt gärna samla ihop så mycket som möjligt om Vättersjöfarten. För både han och jag begriper att snart finns ingen som kan/vet något om detta fenomen. Intresset från styrande är också svalt, inte någon kommun runt Vättern Lyfte ett finger när huvud motivet i Johans bild smet ut... Askersund allra minst som dessutom gör allt för att förskingra det kulturarv Harry gav dem i form av ett Båtmuseum.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply