Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Jan Schönemann »

Jag har för mig att Sylviana under en tid som lustfartyg var hemmahörande i Falköping av alla städer. Jag som är från grannstaden Skövde kan i alla fall glädja mig åt att vi hade ett "riktigt" lastfartyg med Skövde som hemort,nämligen 8533 Ella, gengasdriven motorseglare byggd i Råå 1942. Ella sjönk för några år sedan under bogsering till restaurationsvarv i Danmark.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

HAMNLISTA 1963:

"The writing was on the wall" som engelsmän brukar säga. Under hela sommaren gjordes endast 16 tillägg.

Mest udda är lilla HEBE IV som under juni anlöpte Hästholmen inte mindre än 3 gånger, oklart varför.

Resten kan sammanfattas ganska rapsodiskt:

GULLMAR - 3 anlöp
GERTRUD - 2 anlöp
VITÖ - 2 anlöp
HÄGERN - 1 anlöp
ETHEL - 1 anlöp
AGE I - 1 anlöp
JASON - 1 anlöp
RITA - 1 anlöp
HJELMAREN - 1 anlöp

Sammanlagt lossades 1100 ton vete och spannmål samt 120 ton norgesalpeter. 200 ton vete lastades.
Således hade spannmålsfrakterna vänt; det lossades nu drygt 6 gånger så mycket som det lastades. Den rimligaste förklaringen jag har kunnat komma på är byggandet av silon i Väderstad 1961, varifrån spannmål fraktades österut. Frakterna var nu inriktade på att transportera spannmål till Mjölby och inte västerut längre.

När vi så kommer fram till 1968 finns endast magasinshyror upptagna i hamnliggarna. Efter 1960-talets mitt måste således botten ha gått ur den fartygsburna spannmåls- och gödningstrafiken.

När väl ovanstående fartyg (ett antal har vi ju mött tidigare) dechiffrerats är det dags för det spännande året 1894!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Här kommer några av skutorna:

1963 bör det varit farmorsbror John Pettersson (som tidigare varit i Hästholmen med Äran) som förde Gullmar av Malmö:
Gullmar vid Baskarp.jpg
Gullmar vid Baskarp.jpg (94.89 KiB) Viewed 20579 times
Bilden är dock från Brandstorpstiden som följde efter att John sålt henne, han var aldrig nöjd med sin första och sista stålskuta

Sen har vi Gertrud i hemmahamn (fast på bilden är hon vid Töreboda) Uno Strandberg och "lille"Kalle Larsson hade partrederi:
3143 Gertrud  vid Töreboda.jpg
3143 Gertrud vid Töreboda.jpg (89.78 KiB) Viewed 20579 times
Farfars kusiner Gösta och Göran med Hargeskutan Vitö (väl hemmastadd i Hästholmen merparten av 1921 och 1922 tillbringades i Hästholmen):
Motala hamn 3072 Wettervik och 2105 Vitö.jpg
Här tillsammans med Wettervik av Dalmark med skeppare Georg Bülow

Ska vi dra till med Broderns för övrigt den sista Vätterskutan i fraktfart Gillis Bülow bet i in på 70 talet:
5424 Ethel i Motala Wulf II.jpg
Som trots att Gillis bodde i Kalmar stod skutan från Dalmark.


Det kan finnas någon bild på de övriga också....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Rita var något eller några år på Islandsfiske - därav fiskenumret
Attachments
6407  Jason i Skärhamn.jpg
6407 Jason i Skärhamn.jpg (49.68 KiB) Viewed 20573 times
6287  Rita  ca 1962.jpg
6287 Rita ca 1962.jpg (40.98 KiB) Viewed 20574 times
6287  Rita  SD 111.jpg
6287 Rita SD 111.jpg (47.77 KiB) Viewed 20574 times
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Konstaterar här direkt att ETHEL, JASON och RITA har jag inga uppgifter om. Har ett kort på RITA i Sjötorp 1949 (från "Sjöhysteriskas" bildarkiv), det är allt.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Konstaterar här direkt att ETHEL, JASON och RITA har jag inga uppgifter om. Har ett kort på RITA i Sjötorp 1949 (från "Sjöhysteriskas" bildarkiv), det är allt.
Tror vi har snuddat på både Jason och Rita Tidigare i andra trådar.
Men Glückauf:
http://www.schiffshistorisches-archiv.d ... 1[id]=1801

Enligt dessa hade jag fel om Ethel 1971-72 hade hon Kalmar som hemort.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:HAMNLISTA 1963:

"The writing was on the wall" som engelsmän brukar säga. Under hela sommaren gjordes endast 16 tillägg.

Mest udda är lilla HEBE IV som under juni anlöpte Hästholmen inte mindre än 3 gånger, oklart varför.

.......

När väl ovanstående fartyg (ett antal har vi ju mött tidigare) dechiffrerats är det dags för det spännande året 1894!
En taskig av fotografering av ett udda fartyg
Hebe IV.jpg
Hebe IV.jpg (92.83 KiB) Viewed 20449 times
Kanske nån nu levande på Ö:a vet varför Hästholmen besöktes så frekvent denna sommarmånad?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Liten aptitretare...

Image
... i väntan på fullödig beskrivning. Ett par avplåtade bilder från hamnliggaren juni 1894.

Image
Sluparna HULDA och STINA ROS nämnda överst. Vilken HULDa vet jag inte säkert, namnet var ju tämligen vanligt...

PRIMUS, TRAFIK, ÖSTERN och ÖRN — klassiska ångbåtsnamn på Vättern. OBS Örns skeppare Janne Lindberg, sedermera befälhavare på den numera i diasporan varande MOTALA EXPRESS.
ÖSTERGÖTLAND har vi ju sett innan, åtminstone några spant (!) som sedermera blev TRELLEVIK och i dag GULLVOR.
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by sverre »

Otroligt snygg handstil!
/Christian
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Ja, det är otroligt vilken omsorg man förr ägnade åt "de små" sakerna här i världen, vare sig det gällde att pränta i liggare och räkenskapsböcker, namna lakan eller krusa örngottsband!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

När vi nu är inne på krusiduller har jag hört att Stina Roos ska ha haft en tjusig akterspegel utsmyckad med sirliga rosor.
Hon ska ha slutat sina dagar i Hargetrakten men ingen nu levande verkar veta vart...

Hoppas ingen förväntade sig bilder på Stina Roos eller vilken Hulda det nu kan vara. Möjligen det som senare blev Agneta Fältskogs morfars skuta Thyra.

Och om det är den kan det finnas bilder...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Det ligger väl närmast tillhands att det är den HULDA du nämner. Jag har dock ingen uppgift om när hon förvandlades till TYRA mer än någonstans under det gigantiska tidsspannet 1870 - 1923 ...

Om STINA ROS vet jag absolut ingenting mer än att hon ska ha byggts 1875.

Men jag återkommer med en mer fullständig lista över "sommargästerna" 1894 och vad de fraktade.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Det ligger väl närmast tillhands att det är den HULDA du nämner. Jag har dock ingen uppgift om när hon förvandlades till TYRA mer än någonstans under det gigantiska tidsspannet 1870 - 1923 ...

Då kortar vi ner tidspannet till 1898-99, detta intygas av August Andersson Harje den 6 juli 1899.

Om August var från "Harje" motsägs av bevittnare (med helt oläslig handstil stämpeln anger "Domaren i Aska och Döbergs härad") som skriver att August var från Motala

Vidare står det i bilattesten att skutan varit byggd i klink men numera är kravellbyggd furu på ek.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Nu har jag hittat mina listor och tänkte presentera några fynd ur dagstidningarna. De är avfotograferade från mikrofilmläsare så kvaliteten är inte den bästa.

Östgöta Correspondenten 1958-08-21:
Image

Motala Tidning 1960-06-03:
Image

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Det var som f-n! Att det inte blev något med "fortsatt Trafik", det vet vi ju. Undrar hur det gick med Hebe IV? När jag ser den texten vet jag bestämt att jag sett ett färgfoto någonstans med Hebe IV i Vadstena. Nåväl, de turer jag hittade var från juni 1963, så frågan är då vad som hände 1960 - 1962? Jag har aldrig sett någonstans någonting om att båttrafik mellan Hjo och Hästholmen skulle ha fortsatt när Trafik lades upp.

Jag har lite för få pusselbitar här. STJERNORP gick Motala - Karlsborg t.o.m. 1952, därefter Jönköping - Visingsö (har jag trott i alla fall).
HEBE IV trodde jag gick Gränna - Visingsö t.o.m. 1958. 1959 gick hon för Blidösundsbolaget mellan Stockholm och Blidösundet, och ersattes där 1960. När skulle hon i så fall ha trafikerat Motala - Karlsborg? 1954 - 1958? Eller bara något enstaka av åren i det intervallet? Och hur gick det med den planerade Hjo - Hästholmentrafiken? Hon var ju uppenbarligen fri för den trafiken år 1960.
Post Reply