Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote: Nu förflyttar vi oss till 1953.


Lastade raps gjorde
JUNO (1) --- O Pettersson
VÄTTERVIK (2) --- Bülow
SYLVIANA (1) --- Petersson
ETHEL (1) --- Bülow
MINA (???) (1) --- Magnusson ???
ÄRAN (1) --- J Petersson
LINEA (2) --- K F Davidsson
GARIBALDI (1) --- L Carlström
LILLY (1) --- E Johansson
FRITIOF (1) --- Nilsson
KLIPPEN (1) --- Larsson (som också vid ett annat tillfälle lastade spannmål) samt
IDA (1) --- Alfredsson
Mer fritt saxat ur Johans tidigare inlägg.
Den lördagen 11 Juli 1953 kl 12.30hade Juno lossat färdigt rapsfrö i Mönsterås. De avgår tomme 13.30. Tar natthamn i Idösund kl 21.00 pga regn och åska. Avgår den 12:e kl 04.00 för att ta natthamn vid 7 slussarna i berg 22.15 (i bassängen eller Roxen vet jag inte men gissar på Bassängen). Avgår Berg 05.50 den 13:e För att efter att ha gjort ett kort uppehåll i Motala ankommer de Hästholmen 14.35.
Blir liggande i Hästholmen den 14:e. (Men ingen rast ingen ro) Skrapar färg på skrovutsidan. Och får förhala för S/S Trafik åska och regn.. dörrarna till grytskåpet i byssan får ny utformning. Lastningh börjar först kl 19.00 EFTER Wettervik last blev juno först kl 0.00. Avgår omedelbart passerar Motala kl 04.50 onsdag 15 juli. Till Mem kl 21.50. Torsdag 16 juli avgår Mem 04.00 till Mönsteråsframme kl 0.45. Fick gå sakta mellan prickarna i mörkret.
Osv.

bitvis avskrivet direkt ur farfars dagbok.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Många bitar små gör en stor å. Underbart tidsdokument, som ju väl kompletterar hamnliggarna jag fick tag i från samma månad (orkar inte kolla upp datum ikväll, men pusselbitarna passar ju ytterst väl ihop!).

Hamnliggarna ger inte datum år 1953, men VETTERVIK lastade 163 ton raps i Hästholmen, och JUNO 94 ton vid sina anlöp i juni. VETTERVIK från John Andersson, rimligen JUNO detsamma.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Det måste väl vara MINA, regnr 1612, men någon Magnusson som skeppare hittar jag inte. Felskrivning?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Det måste väl vara MINA, regnr 1612, men någon Magnusson som skeppare hittar jag inte. Felskrivning?
Handlar troligen om 7432 Minna, stämmer bättre med Magnusson/Göthberg.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Återkommer. Just 1953 var hamnliggarna skrivna med en obeskrivligt hemsk handstil ...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Många bitar små gör en stor å. Underbart tidsdokument, som ju väl kompletterar hamnliggarna jag fick tag i från samma månad (orkar inte kolla upp datum ikväll, men pusselbitarna passar ju ytterst väl ihop!).

Hamnliggarna ger inte datum år 1953, men VETTERVIK lastade 163 ton raps i Hästholmen, och JUNO 94 ton vid sina anlöp i juni. VETTERVIK från John Andersson, rimligen JUNO detsamma.
Min stavning Wettervik kommer från namnbrädan den bar under Dalmarkstiden.
Wettervik.jpg
Wettervik.jpg (57.58 KiB) Viewed 28233 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Då kör vi på den! Jag hämtar stavningen från hamnliggarna, men just den skutan har väl förutom dessa stavningar även omnämnts som "Vättervik" vad jag kan minnas ...

I sin enkelhet en väldigt vacker bild för övrigt!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Då kör vi på den! Jag hämtar stavningen från hamnliggarna, men just den skutan har väl förutom dessa stavningar även omnämnts som "Vättervik" vad jag kan minnas ...

I sin enkelhet en väldigt vacker bild för övrigt!
Stavning förekommer i alla sorter senast 2008 såldes denna namnbräda
Wättervik.jpg
Wättervik.jpg (69.69 KiB) Viewed 28230 times
rätt lik eller hur...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Det är populärt i Europa nuförtiden, "fabricerad historia". Känns inte helt bekvämt att Diana, Juno och Wilhelm Tham nuförtiden ägs av Strömma Kanal-bolaget, i sin nya skepnad "traditionsfartygens" främsta representant ...

Apropå falska namnbrädor.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Handlar troligen om 7432 Minna, stämmer bättre med Magnusson/Göthberg.
Det stämmer väl perfekt! Dessutom med långvarig hemmavaro vid Vättern, 1935 — 1960 om jag fattat det rätt.
Om andra världskriget har jag citatet "gengasaggregat med Krügers racermotor installerad på däck" — sannolikt norpat från detta forum. Hur var historien om detta?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

I en precis nyutkommen bok (släpps officiellt i morgon) om Fågelsta-Vadstena-Ödeshögs Järnväg 1873 - 1919 skriver Jan-Olov Svensson att år 1912 inköptes en motorpråm vid namn TRANSIT som komplement till TRAFIK:s godstrafik Hjo-Hästholmen, och tjänstgjorde fram till 1917 då den såldes till Bispmotala tegelbruk.

Jag har aldrig lyckats spåra denna pråm. Någon annan som vet?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:
Handlar troligen om 7432 Minna, stämmer bättre med Magnusson/Göthberg.
Det stämmer väl perfekt! Dessutom med långvarig hemmavaro vid Vättern, 1935 — 1960 om jag fattat det rätt.
Om andra världskriget har jag citatet "gengasaggregat med Krügers racermotor installerad på däck" — sannolikt norpat från detta forum. Hur var historien om detta?
Trodde någon Brandstorpare skulle ge sig på detta. Men som jag hört det var bensinmotorn monterad på däck och hade en bred rem kopplad ner runt svänghjulet på den i övrigt strippade tändkulan.
Så gjordes det även på en del skutor som på 60 talet fortfarande hade sina tändkulor kvar när de blev lustjakter. Ovanpå och bak och fram sattes en lastbilsdiesel. Med remmar ner till svänghjulet. Sedan användes den ställbara propellern som förut men med en något modernare och mer lätthanterlig motor för lustjaktsskepparna.


Angående Transit har jag fått berättat för mig att det skulle rört sig om denna:
5357 Transit sk Kalle Larsson  lillekalle.jpg
5357 Transit sk Kalle Larsson lillekalle.jpg (85.94 KiB) Viewed 28079 times
På bilden ovan ( kan det vara vid Klevbrinken Söderköping?) ska hon tillhört Sundin Transport AB Linköping och skeppare ska ha varit Kalle Larsson från Örberga. Jag har tyvärr inte hela hennes historia klar för mig.

Men att den under Hjo tiden inte skulle varit motoriserad utan bogserats av Trafik?
Varför jag trott att det möjligen skulle kunna varit pråmen på denna bild:
Hjohamn Pråm ev Transit Lilla Vicktoria Av Harge SS Trafik.jpg
Hjohamn Pråm ev Transit Lilla Vicktoria Av Harge SS Trafik.jpg (68.46 KiB) Viewed 28079 times
Det finns dock stora skillnader på dessa pråmar så jag tror inte det rör sig om samma fartyg.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Diverse citat ur boken:

"För godstrafiken Hjo—Hästholmen, som antagit allt större dimensioner och därför ej kunnat lämpligen ombesörjas af ångaren Trafik och vanliga pråmar, har Ångfartygs AB Hjo—Hästholmen nu inköpt en större motorbåt eller rättare ett motorfartyg, lastande t.o.m. mera än de vanliga skutorna eller fartygen på Vettern". Östgöta-Bladet 19 november 1912

" ... bolaget utökat sina resurser med ett motorfartyg med 120 tons lastdryghet. Detta fartyg afgick i lördags på sin första resa med full last af kalk från Hjo till Hästholmen." Östgöta-Bladet torsdagen 6 februari 1913.

Transit ska enligt boken ha byggts i Norrköping 1912 av fur på kravell, och 16/1 1914 registrerats på Ångbåts AB Hjo-Hästholmen. Sedermera registrerad på AB Kalktransport, Hjo.

21/3 1917 övertar G J Gustavsson i Hjo fartyget för 21.000 kr för Bispmotala Tegelbruks AB:s räkning i Motala.

OBS Första citatet! Motorpråmen var således INTE liktydig med tidigare pråmar som bogserades av Trafik.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Bakgrunden till TRANSIT:s införskaffande tycks ha varit den expanderande verksamheten vid Ödegårdens Kalkbruk utanför Hjo. Särskilt under första världskriget fraktades tydligen mycket jordbrukskalk över till östgötasidan som ersättning för det gödningsmedel man inte längre kunde importera från Norge. TRANSIT såldes som sagt 1917, och efter första världskriget tycks botten ha gått ur marknaden, då gränserna återigen öppnades och transporterna av salpeter från Norsk Hydro kunde återupptas.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

OK det har alltså funnits pråmar som bogserats av Trafik.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply