Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Husum »

Hej, finns det någon data om Sylviana(kanke jag missat det tidigare), verkar vara ett segelskut skrov som senare fått en styrhytt i aktern, ser ju lite mordernare ut än resten av det linjesköna skrovet, tacksam för svar.
om den hade funnits idag hade jag säkert ägt den, så vacker tycker jag hon var.
hälsn.
Håkan Sundström
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

johanmmolin wrote:Hej och God Fortsättning på det nya året!

Jodå, denna film är mycket välbekant. Datering?
1. Den smalspåriga rälsbussen är målad i SJ-färger. Alltså tidigast 1950.
2. När den rullar in på Hästholmens station ses SJ-loket littera W 1229 på "bredspåret", alltså gamla järnvägen Mjölby - Hästholmen. Detta lok anmäldes som övertaligt 1953.
Således bör filmen ha varit tagen någon gång mellan 1950 och 1952 vad jag förstår.

Det finns en lång film om smalspåriga östgöta-banor som i modern tid fått speaker-röst. Jag vill minnas denna filmsekvens finns med där.

Svenska Järnvägsklubben är en förening (nej, jag är inte medlem) vars allra första utfärd på nedläggningsbeslutade banor skedde just på smalspåret mellan Linköping och Ödeshög 1958, eftersom sträckan Vadstena - Ödeshög skulle läggas ned året därpå.
Det finns en annan film om smalspåriga östgötabanor där denna resa finns med. Speakern berättar att deras tåg gick ned till hamnen "men tyvärr finns det inga filmbilder bevarade från denna sidoutflykt". Så mig veterligen är den film Anders länkat till den enda som finns att få tag på på nätet med hamnen och s/s Trafik på den tiden det begav sig.

Och, för den som inte står ut med den öronbedövande tystnaden finns den således med ljud: ;-)

http://www.rimbogrande.se/startmed.html

Snart kommer hamnlistorna från 1958!
Rälsbussen har inte SJ-färg. Den är röd med blå rand. Filmen är sannolikt inspelad sommaren 1950. Östgötabanorna förstatligades 1950-07-01 och ommärkning påbörjades nog relativt snart, när beslut fattats. Däremotröjde det förmodligen ett par år innan alla fordon målats om till SJ-färg. Om nu alla blev ommålade.

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Image

Jag tror det här är från sekvensen Anders beskrev. Jag är kanske inte rätt person att ifrågasätta Olas inlägg, men är rälsbussen verkligen röd med blå rand? Visst kan man lura sig på svartvita bilder, men jag hade intryck av att detta var "SJ-färger".

Men är det så att filmen har getts ut 1/1 1950, såsom SVT hävdar, blir det svårare. Att filmen är tagen under sommartid torde väl dock stå utom all tvekan!

Ovanstående kan tyckas vara petitesser, men jag tycker det är rätt spännande med "daterings-detektivarbete"! Att vi befinner oss väldigt nära år 1950 är väl dock helt klart.
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

johanmmolin wrote:
Jag tror det här är från sekvensen Anders beskrev. Jag är kanske inte rätt person att ifrågasätta Olas inlägg, men är rälsbussen verkligen röd med blå rand? Visst kan man lura sig på svartvita bilder, men jag hade intryck av att detta var "SJ-färger".

Men är det så att filmen har getts ut 1/1 1950, såsom SVT hävdar, blir det svårare. Att filmen är tagen under sommartid torde väl dock stå utom all tvekan!

Ovanstående kan tyckas vara petitesser, men jag tycker det är rätt spännande med "daterings-detektivarbete"! Att vi befinner oss väldigt nära år 1950 är väl dock helt klart.
Jag tycker också att det är roligt att försöka datera bilder och lokalisera var de är tagna. Och eftersom jag är bättre på järnväg än på sjöfart så... Däremot lär man sig nya saker hela tiden och allt fler bilder går att hitta på nätet, Östgötabild, Stockholmskällan, Örebro stadsarkiv m.fl. Ibland krävs också fördjupade studier i dagstidningar (snö- och isvintrar skrevs det mycket om infrusna fartyg, t.ex. Motala Tidning 1965 och 1966!) och arkiv och sådant är tyvärr ganska tidskrävande. Jag har funderat på att åka till Riksarkivet och se om det finns något material om filminspelningarna i SJ:s reklamavdelnings arkiv. När jag får tid...
Nåväl, till saken. Om man studerar rälsbussarna vid t.ex. 26:40 (Vadstena), 29:59 (Omberg) och 32:10 (Ödeshög) i filmen så ser man att de har en bred rand på sidan och det visar att de inte har SJ-färg. Jämför med denna bild: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=99621. Några få banor förutom SJ hade också dessa färger men det var inte i Östergötland. Här var rälsbussarna röda med blå rand. Om man tittar nog så ser man att taket är har en ljusare färg än vagnskorgen.

Visst ja. Jag tror också att det saknades datum på filmerna så SVT har bara satt 1/1 på allihop. Filmen från Ölands järnvägar står 1949 men borde vara inspelad 1947 då inte ens ångloken har SJ-märkning. Den gavs nog inte ut förrän 1949.

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Om man tittar nog så ser man att taket är har en ljusare färg än vagnskorgen
OK, jag köper gärna det! Det är som sagt svårt det där med färgbedömning från svartvita kort...
Tror du hela filmen är inspelad vid samma tidpunkt? Eller kan den vara ett hopplock?

Image
En dateringsdetalj som kommit upp tidigare i tråden är det faktum att någon gång i slutet av 1940-talet måste den gamla traverskranen ha bytts ut mot en bulklastningsanordning. I hamnlistorna ser vi tydligt att bulklastning är det som gäller för anlöpande fartyg iroligen redan 1948. Om vi nu ponerar att filmen är från 1950 så kan vi med säkerhet backdatera anordningen dit i alla fall!
Senaste kortet jag kan hitta i hastigheten med den gamla traverskranen är från 1944. Så filmen är helt klart tagen senare.
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

johanmmolin wrote: OK, jag köper gärna det! Det är som sagt svårt det där med färgbedömning från svartvita kort...
Tror du hela filmen är inspelad vid samma tidpunkt? Eller kan den vara ett hopplock?
Ja, det tror jag. Rimbo Grande-DVD innehåller däremot inslag från 1958 men jag minns inte om hamnen är med.
Jag återkommer med något mera Trafik-relaterat...

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Nej, den dvd:n slutar vid Hästholmens station (skrev fel i hastigheten först!), sedan åker man buss till Ombergs Turisthotell och äter tårta för att fira nedläggningen av persontrafiken på MHJ ...

Återkommer med anlöpen 1963 inom kort!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Husum wrote:Hej, finns det någon data om Sylviana(kanke jag missat det tidigare), verkar vara ett segelskut skrov som senare fått en styrhytt i aktern, ser ju lite mordernare ut än resten av det linjesköna skrovet, tacksam för svar.
om den hade funnits idag hade jag säkert ägt den, så vacker tycker jag hon var.
hälsn.
Visst var hon vacker, men inte ny som mössen säger på julafton.

Det där är en skuta som man tagit förgivet och vet på tok för lite om....

Tror hon var byggd i Tyskland Wewelsfeldt sent 1800. Kom till sverige runt 2:a världskriget, bohuslän om jag inte minns helt galet.
I slutet av 40 talet köpte Harge bruk in henne som ersättning för Skonaren Fredrik.
1951 köpte skepparen ombord Albin "Casper" Pettersson henne. 1956 klev han iland och 2 sönerna Gösta och Göran tog vid. Hon var dock för liten med sina 85 ton så 1962 köpte de Vitö som lastade nästan det dubbla. Men Vitö ex Don Carlos med sina 160 var inte någon gigant det heller.

Kanske Torsten har mer kläm på henne, blir skamvrå nästa:oops:
Det stod om henne i Åke Olofssons artikel "Hårt stål i mjukt trä" publicerad i tidningen Länspumpen för ett par år sedan. Som jag inte hittar förnärvarande.

Vad jag däremot VET är att bygget bakom styrhytten med byssa och toalett är byggt av mannen med skrapan på Juno bilden, alltså min farfar.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Image
Ska vi göra flera flugor på smällen på en gång?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Image
Ska vi göra flera flugor på smällen på en gång?
Ja Bele, Sylviana och Rengen.

MEN bredvid Rengen går jag bet. Men skam den som ger sig ska fråga Rengens skepparhustru om hon kan dra sig till minnes vilken den 4:e var.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Bilden är hämtad ur boken "Motala" som Sven Liljedahl, bokhandlare i Motala, gav ut 1961, med text av min gamle nestor och vän, skolöverläraren Einar Sjöö (student 1913!).
Så bilden är ju troligen tagen senast 1960. om det kan vara till någon hjälp ...

Att det är torrdockan i Motala Verkstad är väl uppenbart!

Och Liljedahls var ju den mest legendariska (för att inte säga enda...) bokhandeln i Motala i varje fall under 1960- och 1970-talet.

Tänka sig att det inte var så länge sedan som utdockningen i Motala Verkstad faktiskt var ett folknöje på våren!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Bilden är hämtad ur boken "Motala" som Sven Liljedahl, bokhandlare i Motala, gav ut 1961, med text av min gamle nestor och vän, skolöverläraren Einar Sjöö (student 1913!).
Så bilden är ju troligen tagen senast 1960. om det kan vara till någon hjälp ...

Att det är torrdockan i Motala Verkstad är väl uppenbart!

Och Liljedahls var ju den mest legendariska (för att inte säga enda...) bokhandeln i Motala i varje fall under 1960- och 1970-talet.

Tänka sig att det inte var så länge sedan som utdockningen i Motala Verkstad faktiskt var ett folknöje på våren!
Har sett fotot ur annan vinkel hos Motala industrimuseums bildarkiv (som till min glädje hade lagt ut "nya" bilder sen jag var där sist. :D


Men jag kan tyvärr fortfarande inte lista ut vilken det är :P
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Sylviana-historik kommer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

SYLVIANA regnr 8225 SLED byggd 1899 i Wewelsfleth av Jürgen Peters av ek.
Levererad till kapten Otto Ferdinand Schnorr, Burg i Ditmarschen; hemort:? Förbyggd 1924.
1937, okt: såld till skeppare Wilhelm Leonard Larsson, Ålabodarna. 54.25 brt 39.13 nrt, 18.71 x 5.22 x 1.86 m. 35 hk HMG tändkulemotor, 1 cyl, 2-t. HMG - Hanseatische Motoren-Gesellschaft mbH, Hamburg-Bergedorf.
1943, jan: såld till skeppare Gustav Axel Wikström, Ulebergshamn. Förbyggd 1943. Motor insatt: 50 hk Skandia tkm, 1 cyl.
1947, jan: såld till pr sjöman Josef Victor Hugo Görling, Fisketången.
1947, sept: såld till pr fru Tyra Malvina Görling, Fisketången.
1948, juli: såld till AB Harge Bruk, Harge.
1951, juli: såld till skeppare Albin Kasper Pettersson, Harge.
1956, april: såld till pr Gösta Albin Weistrand, Harge.
1958: motor insatt; 80 hk June Munktell tkm, 2 cyl, som tidigare suttit i 3-m/sk Henrik, regnr 6219.
Sv Skl 1961: 55 brt 33 nrt.
1963, jan: såld som lustfartyg och och under åren ägd av 5-6 olika personer.
1994: sjönk vid Gasverkskajen, Stockholm, men inte avförd ur registret pga utestående inteckningar.
Länspumpen 2007-1-30: artikel 'Hårt järn i mjukt trä - i järnfrakt från Oxelösund' av Åke Olofsson. Mellan den 18 september 1949 och den 21 november 1958 gjorde hon 56 resor med tackjärn mellan Oxelösund och Motala.
Last edited by Torsten H on 22 Feb 2012, 05:17, edited 2 times in total.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Tack!

Hette hon SYLVIANA redan innan hon kom till Sverige, eller fick hon namnet i och med det?

Tackjärn och raps! Det var en blandad kompott!
Post Reply