Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Skepparättling »

Tusen tack för de urklippen...

På sätt och vis är jag glad att det inte blev någon Trafik mellan Hjo-Vadstena. För en Diesel driven Trafik är ingen "riktig" Trafik.

MEN utan ett gäng eldsjälar, som nog inte riktigt förstod vad de gett sig in på, hade det inte funnits någon Trafik idag....
Dock verkar återväxten (ideellt arbete är inte toppmodernt ingen har den tiden) vara dålig. Hoppas detta ändras så vi fortfarande i många år kan njuta stenkolsrök någonstans i Vättern..
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

En märklig uppgift är att TRAFIK 1958 transporterat över 200 bilar över Vättern, samtidigt som inte en enda är upptagen i hamnlistorna, till skillnad från tidigare! Denna kollision var riktigt skum!
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Det som står i tidningarna behöver ju inte vara sant, även om det verkar som om journalisterna var noggrannare förr. Den uppfattningen är kanske uppåt väggarna, jag var inte med på den aktuella tiden. Hur som helst ska jag se om jag hittar något mer om trafiken. Hjo Tidning lär jag inte hitta i Göteborg, men kanske det står något i Skaraborgs Läns Tidning e.dyl. Och så borde det finnas annonser i Motala Tidning.
Uppgifterna om år 1959 är en sak jag tycker är diffus. Blev det någon trafik med Trafik detta år? Det är inte tydligt angivet i boken Ångaren Trafik af Hjo heller.
För övrigt verkar det som om diskussionerna om ombyggnad av Trafik tog fart redan i slutet av 1957.

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Vad jag kan förstå var 1958 sista året i trafik. Hennes trafik (!) var så intimt sammanvävd med framförallt smalspårstrafiken, och 1959 hade persontrafiken upphört helt på järnväg till Hästholmen. Som vi sett tidigare i tråden sinade ju även godsunderlaget, så det fanns inget underlag kvar för henne att fortsätta sina turer.
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Motala Tidning 1956-06-20:

Image

Mer kommer...

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Varmt tack! Ser ut som midsommarturer ...
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Östgöta Correspondenten 1958-10-30:

Image
Image
Image
Image

M.v.h.
Ola
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Motala Tidning 1963-06-14:

Image
Image

Motala Tidning 1963-06-15:

Image

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Intressant! Får kolla en del uppgifter när jag väl är hemma efter dagens arbete.

230 bilar på en säsong som varade, ja, maj - september möjligen? Då skulle det vara dubbelt så många bilar per månad som 1953 istället för tvärtom. Enda förklaringen är i så fall att bilarna inte tagits med i hamnliggaren för 1958, vilket förefaller en aning märkligt.

Sedan måste jag kolla Hebe IV:s tillägg i Hästholmen 1963, vilka datum det gällde, och hur det stämmer överens med Motala Tidnings reportage.

Slutligen kan nämnas att på högstadiet hade jag en klasskamrat som hette Bror Pokorny — ett namn som låter alltför ovanligt för att inte ha något med nämnde och avbildade Jan Pokorny att göra. Jan på bilden ser dock något ung ut för att 1963 ha en åttaårig son, så det blir för mig nästa intressanta gåta!
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Trafik var uppenbarligen i Trafik sommaren 1959.

Motala Tidning 1959-06-22:

Image

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

!!!
Då är i varje fall det utrett!
Du tycks ha bra tillgång till Motala Tidnings arkiv. Det måste vara en guldgruva i dessa sammanhang! (Eller är det gamla tidningsurklipp som du rotat fram i gömmorna?).
Almquist
Posts: 18
Joined: 08 Feb 2006, 06:00
Location: Göteborg

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Almquist »

Ska försöka hitta mer om trafiken 1959. Guldgruvan heter Kurs- och Tidningsbiblioteket i Göteborg. De har de flesta icke-västsvenska dagstidningar sedan 1979 men ganska många större finns sedan äldre tid (oftast starten), t.ex. Östgöta Correspondenten, Norrköpings Tidningar och Nerikes Allehanda. Samt då Motala Tidning. Se även http://lgdata.s3-website-us-east-1.amaz ... etiskt.pdf. De flesta av dessa artiklar har jag hittat mer eller mindre av misstag när jag letat efter andra saker... :D

M.v.h.
Ola
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

OCH NU VAR DET 1894 ...

Post by johanmmolin »

När vi flyttar oss till 1894 hamnar vi i en annan tid; en tid som vi bara kan läsa om i dag. Det finns inte längre människor att fråga. Min mormor föddes året innan, och dog för 35 år sedan.

Tittar vi i de finpräntade hamnliggarna, som vi sett bilder på tidigare, hittar vi dock en rad framförallt välkända ångfartyg. Segelskutorna var i jämförelse ganska få.



Den dagliga gästen var förstås s/s TRAFIK, som nu var inne på sin tredje säsong och således mer eller mindre sprillans ny. Det var mycket smått och gott som transporterades.

I Hästholmen lossades 3 ton livsmedel, 172 tunnor sill, 1,3 ton mjöl, drygt 6 ton styckegods, 900 l olja, 900 kg gödning och 200 kg plåt.
Dessutom befraktades 7 vagnar — troligen en tidig föregångarna till de senare så vanligt förekommande bilarna — österut över Vättern, tillsammans med totalt 34 hästar och 1 kalv, under de tre sommarmånaderna.

TRAFIK lastade 3,3 ton styckegods, 500 kg maskingods,1,4 ton smör, 650 kg spannmål, 1 ton ben och 510 kg vass. Dessutom förde hon 2 vagnar, 5 hästar, 11 grisar och 1 tjur över till västgötasidan.



Näst vanligaste gästen var ÖSTERN, den båt som varit den första TRAFIK mellan Hjo och Hästholmen mellan 1888 och 1892. Nu gick hon dock längs hela Vättern, från Jönköping till Askersund. Totalt anlöptes Hästholmen 48 gånger under sommaren.

Hon lossade 221 tunnor sill, 1,8 ton gjutgods, knappt 1 ton styckegods, 800 tegelpannor, 300 kg mjöl, 5,5 ton salt, 1 par oxar, 1,4 ton gödning och 14 plogar.

I Hästholmen lastade hon 8,7 ton spannmål, 1,1 ton plåt och spik, 100 kg ägg, 600 kg ben och 500 kg styckegods.



Därnäst kom Vätterns legendar, ÖRN, förd av kapten Janne Lindberg, med 47 anlöp under sommaren.

ÖRN gick på samma rutt som ÖSTERN, men var ju ursprungsbåten på traden, delvis tillsammans med SVAN under några år på 1860-talet.

ÖRN lossade 3 ton styckegods, 7 ton livsmedel, 4 ton (20 fat) krita, 500 murtegel och 3730 tegelpannor, 18 oxar, 1 ko, 1 vagn och 1 ton cement.

Hon lastade 1 ko, 11,8 ton spannmål, 1,6 ton ben och 700 kg styckegods.




PRIMUS var kanalbåten mellan Jönköping och Stockholm som anlöpte Hästholmen. Totalt 26 anlöp under sommaren.

PRIMUS lossade 2,2 ton styckegods, 2,2 ton mjöl, 420 kg benmjöl, 440 kg ättika, 1,3 ton spannmål och 300 kg gjutgods.

Hon lastade 1,4 kg styckegods, 1 ton vass, 1,7 ton smör och ägg, 16351 l brännvin och 1,5 ton råg, allt för transport norrut mot stockholmshållet.




Lastångarna gjorde totalt 5 anlöp under sommaren.

HELGE anlöpte 2 gånger, för att lossa 190 kg livsmedel, 4,5 ton gödning och 5 ton mjöl, samt last 800 kg styckegods.

ÖSTERGÖTLAND (1 anlöp) lossade 33 ton stenkol.
UPPERUD (1 anlöp) lossade 20 ton stenkol och 16 ton gödning.
EXPRESS II (1 anlöp) lossade 50 ton stenkol och 2 tunnor sill. Ett för mig okänt fartyg på Göta Kanal.




En enda galeas anlöpte; ALSTRA, som lastade 25 kbm aspvirke.

Sluparna var betydligt vanligare:

HULDA (2 anlöp) lossade 13600 rörtegel och lastade 68 kbm ved.
STINA ROOS (2 anlöp) lastade 41 ton rågmjöl, gryn och spannmål.
VIKTORIA (2 anlöp) lastade 117 kbm virke.
FRIDA (4 anlöp) lastade 264 kbm ved.
KNEKTEN (4 anlöp) lastade 335 kbm ved och 1 kbm aspvirke.




Slupen LEKARN sökte hamn (från dåligt väder?).
Pråmen NOTE sökte också hamn.




Ett antal intressanta farkoster att botanisera i! Och en rätt omständig uppräkning varor, men jag tyckte det kunde vara intressant att närmare se vad som faktiskt fraktades den gången, för 118 år sedan.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Express II, regnr 187, 118 nrt, byggd 1891 i Sjötorp, senare namn Nora Bergslag. Förliste den 2 december 1906 på Hinnarevet.
Den var troligen systerfartyg till Express - Express I - Glafva Glasbruk III, regnr 186; den finns med i Båtar på Vänern Del 1, s 29f.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Tack för det! Ytterligare en skalp att införliva med "samlingen"!
Post Reply