Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

Motorn du krypt runt på bilfirman i Kareby utanför Kungälv står nu i mitt garage :D :D :D

Klippapparat till en AGA Gas Fyr
den här mojängen ska göra så gaslågan tänds och släcks i rätt intervaller
uppe på taket satt det en "Solventil" som styrde tändningen av det hela när det blev mörkt
HPIM1871.JPG
HPIM1866.JPG
HPIM1869.JPG
BENTE DORTE:s Hytt
Dansk Fiskebåt som renoverades och byggdes om till en Seglande Skuta !
i Sjötorp för några år sedan !
Relingen framför satt i Aktern !
Fick grejorna i byte mot en jättetall som blev mast på skutan !
Hon finns nu i Kroatsien !
HPIM0100.JPG
HPIM0101.JPG
Mvh Klas
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by sverre »

Klas Andersson wrote:Motorn du krypt runt på bilfirman i Kareby utanför Kungälv står nu i mitt garage :D :D :D
Mistänkte det,det finns ju inte så gott om dom.
När jag provsatt var det mer eller mindre som att sitta rätt på motorn med ett ben på vardera sida om intaget 8) .
Förresten,du som är runt lite överallt,en gammal BM1051 är inget du sett nånstans eller delar.
/Christian
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

Nu är "Husvagnen" klar ! :D
Marconias Styrhytt alltså !
Jag har nu ställt upp den på Brännebrona Flygfält
den är väl inte helt klar i "Undervåningen " ,men fullt bebolig.
fritt fram för blöta- frusna Mc åkare öch även andra! att övernatta
mot en symbolisk peng
Attachments
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Mvh Klas
johan_f
Posts: 2
Joined: 27 Mar 2016, 23:56

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by johan_f »

Så hittade jag till slut skutan min familj hade under 70-talet som en lite udda "fritidsbostad". Då hette den Magali. Vi brukade gå kanalen upp och ner på somrarna och låg även i just Sjötorp lite längre en gång minns jag. Jag undrar, Klas, (om du fortfarande läser denna gamla tråd) om du fortfarande har kvar hytten, som blev så fint uppiffad, och var någonstans du härbärgerar din imponerande samling?
Attachments
magali-bw.jpg
magali-bw.jpg (84.26 KiB) Viewed 15141 times
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

Hej Johan !
Kul att höra !!
Givetvis har jag kvar min "Husvagn " just nu står den inomhus i hangaren på Brännebrona Flygfält , det ligger mellan Mariestad och Skara , vinterns projekt var att fixa taket , det var tjärpapp som det nu bara var att riva av ,även bytt några dåliga brädor så taket blivit lite bredare och längre ibak ,allt för att få vattnet ut från väggarna när det regnar !
vet inte ännu inte ...men troligen blir det blir tjärpapp igen ..... nån som har bättre förslag ? taket är ju lite välvt.

bakre delen inuti var klar sedan tidigare ,så nu är främre delen urriven och renslipad .håller på att lacka där nu .

Har du flera bilder tagna ombord ? vore kul att se dom isåfall !!

här är en länk på bilder
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... t=9&page=1



tror inte den är uppdaterad på länge ....lägger in några av de senaste här
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
ser att den gamla länken till upphuggningen inte funkar längre ... den här borde vara ok
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... t=6&page=1
Attachments
4.jpg
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by kapstans »

Den husvagnen är ju bara helt underbar. :D När båten byggdes kunde de nog aldrig i sin vildaste fantasi föreställa sig slutligt användningsområde.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by zoroaster »

Har du en dvd med tändkuledunk i en spelare "ombord" blir det ju en total fullträff, som en del säger 10 points av 5 möjliga.

D
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

DVD .... :shock:
bättre byta ut Scanian som dragbil mot nån av dom här :D
lite mixter med en hydraulpump .mm ,så borde det gå att få dom självgående !
35.JPG
Last edited by Klas Andersson on 29 Mar 2016, 12:45, edited 1 time in total.
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by kapstans »

Du har många intressanta projekt får jag lov att säga. En fröjd att se dessa maskiner i så gott skick. Härligt med folk som kan bevara ett kulturarv.
Fredrik Ahlman
johan_f
Posts: 2
Joined: 27 Mar 2016, 23:56

Re: Marconia -"Kanalkungens" Skuta Slaktad i Sjötorp

Post by johan_f »

Hej Klas (och alla andra...)

Ursprungligen tror jag faktiskt att det satt en tändkulemotor i den. Enligt uppgift från samma källa som bidrog med de uppgifter som ledde mig hit (en Mats Andreasson från Lysekil), fick hon ny motor samt nylonpropeller 1957. Den motorn rasade dock senare redan under första året i vår ägo (67-68). Mina föräldrar hann iaf med en runda den första sommaren. De gick ner längs östkusten från Mälaren, upp till Göteborg och sedan hem via kanalen.

Några år senare sattes det istället in en f.d. spårvagnsdiesel från Norrköping som marinkonverterades. Jag gissar att det är den Scania:n som du lyckades skaka liv i!

Under den där första sommaren i Göteborg låg de vid Lilla Bommen i Göteborg. Där vinschade de en dag upp en mystisk trälår som en nervös man hade puttat i vattnet efter lång och fruktlös väntan på Donsöbåten. Den guppade sedan fram mot vår båt. Han var väl lite besviken över att den inte sjönk, för när den sedan öppnades efter att ha vinschats upp på vårt däck, insåg mina föräldrar snabbt att polis måste tillkallas: det låg ett styckat lik i låren! Polispådrag och kvällstidningsanstormning följde och Magali/Marconia fick smaka på kändislivet en första gång kan man säga – långt innan Göta Kanal-filmen... Om jag lyckas hitta den gamla Expressen som ligger hemma hos mor min någonstans kan jag lägga in det här också!

Jag har naturligtvis många bilder som jag gärna delar med mig av men även de kräver lite arkeologiskt arbete hemma hos mamma :). Tillsvidare har jag de här bilderna som jag "ful-skannade" med mobilen nån gång.


Någonstans på kanalen tillsammans med mormor och goda vänner:
kanalfärd.jpg

Ute på redden i Mälaren någonstans tror jag:
fördäck.jpg
Post Reply