CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

Nu är det rätt tomt för vintern i övre bassängen vid Sjötorps varv , men kvar är som vanligt CONRAD !!
den blir bara sämre och sämre :(

Någon ägare har tydligen inte syns till på flera år !! ivarje fall inte för att betala kajhyran :)
så skulden lär numera långt överstiga båtens eventuella värde !!
Båten lär ha kommit ner genom kanalen för att repareras på varvet , troligen med sönderkörd propeller ,
ska vara en ställbar "kamewa" ?

men sen hände nåt ! ett tag gick det rykte i "byn" om att ägaren skulle vara död !
men enligt en "säker källa" på Varvet så har dom viss kontakt med ägaren !
så här har varvet ett "litet" problem !
Vi har ju sett i andra trådar hur svårt det är att "avhysa" oönskade båtar !
på ett lagligt sätt !

Jag är lite nyfiken på den där båten och undrar därför om någon vet dess historia ?
jag antar det är en gammal Minsvepare ?
HPIM1696.JPG
HPIM1699.JPG
HPIM1555.JPG
HPIM0291.JPG
HPIM1556.JPG
HPIM0306.JPG
HPIM0287.JPG
HPIM0286.JPG
HPIM0307.JPG
HPIM0308.JPG
HPIM1558.JPG
Mvh Klas
pontiacfarmer
Posts: 3
Joined: 04 Mar 2010, 18:35

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by pontiacfarmer »

hmmm
kan det vara samma.........http://deimert.se/m16/

och

3. Minsvepare M 16 fotograferad vid angöring i Göteborgs hamn 21 oktober 1947. M 16 var en i en serie om 26 fartyg byggda i mahogny vid olika småbåtsvarv – M 16 vid Abrahamsson & Börjesson i Ramsö. På fotot är endast skrovet gråmålat, all överbyggnad enbart lackad. Noteras också svepbommen i stäven. M 16 utrangerades och såldes 1985 och blev som civil JOSEPH CONRAD.

http://www.flottansman.se/Malmo/dads-1.htm

mvh stig
allt hittat på en minut
Attachments
m16.jpg
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Lervik »

Klas Andersson wrote:Nu är det rätt tomt för vintern i övre bassängen vid Sjötorps varv , men kvar är som vanligt CONRAD !!
den blir bara sämre och sämre :(

Någon ägare har tydligen inte syns till på flera år !! ivarje fall inte för att betala kajhyran :)
så skulden lär numera långt överstiga båtens eventuella värde !!
Båten lär ha kommit ner genom kanalen för att repareras på varvet , troligen med sönderkörd propeller ,
ska vara en ställbar "kamewa" ?

men sen hände nåt ! ett tag gick det rykte i "byn" om att ägaren skulle vara död !
men enligt en "säker källa" på Varvet så har dom viss kontakt med ägaren !
så här har varvet ett "litet" problem !
Vi har ju sett i andra trådar hur svårt det är att "avhysa" oönskade båtar !
på ett lagligt sätt !

Jag är lite nyfiken på den där båten och undrar därför om någon vet dess historia ?
jag antar det är en gammal Minsvepare ?
HPIM1696.JPG
HPIM1699.JPG
HPIM1555.JPG
HPIM0291.JPG
HPIM1556.JPG
HPIM0306.JPG
HPIM0287.JPG
HPIM0286.JPG
HPIM0307.JPG
HPIM0308.JPG
HPIM1558.JPG


Låg i många år i en Vik mellan Waxholm och Tenövarvet men blev till sist avhyst av markägaren för viken skulle städas upp från diverse delvis sjunkna pråmar med innehåll av allt möjligt pluss diverse annat som låg där och Förgyllde nature folk är ju så Kinkiga med allt sådan där som ligger sådär i naturen det återgår väl småningom tillbaka till NATUREN där det kom ifrån varsig dom vill det eller ej. :shock: låg sedan ett tag på ytter sidan av hampiren i Waxholm dom skulle ha i gång maskinerna vilket dom tydligen lyckades med för en morgon när vi passerade på väg ner till Ängnö via Svindersviken eller ( ryssviken) var Han borta Då i början på 2000 talet såg han fortfarande skaplig ut det var inte så mycket mossa vid skarndäck/bordlägningen som det verkar vara nu och så var det ganska fräsch i färg.
Kjelle
Posts: 1
Joined: 19 Feb 2012, 12:04

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Kjelle »

Nog är det gamla M16 alltid! :D
Tjänstgjorde under militära 64-65, Stationerad på M16!

Är det någon som e intresserad av bilder eller info så hör av er på [email protected]
Mvh/Kjell Göransson i Skutskär
fredleander
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2012, 19:03
Location: Stockholm
Contact:

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by fredleander »

Klas Andersson wrote:Nu är det rätt tomt för vintern i övre bassängen vid Sjötorps varv , men kvar är som vanligt CONRAD !!
den blir bara sämre och sämre :( ..
Fine bilder, Klas! Har du nån aning om vem som äger fortøyningsplatsen...?...Synd at et så fint fartyg skall fallera på det viset.

Fred
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by m/s munter »

det är Göta kanalbolag som äger förtöjningsplatsen. ägaren hyr av dem.. och betalar tydligen hyra oxo...! vilket inte alla gör och har gjort
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

??? är du säker på det ....så lät det absolut inte i höstas !
då skulle platsen visserligen varit hyrd i början , men sen skulle ägaren varit " onåbar" under lång tid .

Rykte i "Byn" sade ett tag att han skulle vara Död! men så visade sig nog inte vara fallet .
även om tydligen ingen ägare visat sig på flera år !

om jag var intresserad av att "ta över" problemet så fanns det då ett telenummer till ägaren !
och den uppgiften kom då från rätt säker källa på kanalbolaget !

jag har en gång hört att kajhyran i övre bassängen är .....800kr per månad ?
så lär det iallafall ha varit ? när jag "tog över" MANNE för ca 10 år sedan !
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by kapstans »

För guds skull sök upp ett riktigt objekt med potential. Att ta över den där vanvårdade skapelsen kommer bara att ställa till problem. Satsa på ett stålfartyg istället, de är mycket trevligare.

800 kr/månad låter nästan lite dyrt
Fredrik Ahlman
fredleander
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2012, 19:03
Location: Stockholm
Contact:

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by fredleander »

kapstans wrote:För guds skull sök upp ett riktigt objekt med potential. Att ta över den där vanvårdade skapelsen kommer bara att ställa till problem. Satsa på ett stålfartyg istället, de är mycket trevligare.

800 kr/månad låter nästan lite dyrt
Er inte alle store trebåter et problem før eller sedan....:)....Jeg kjenner lite til typen, den ser ganske så komplett ut. Trearbeider er jo bare....trearbeider. Det tekniske en annan sak. At den flyter er i seg selv positivt. Det bekymringsfulle er alt vatnet som møjligtvis går gjennom topside'n hele tiden. Kan vanskelig tenke meg en båttype med "større potensial". Og arbeidsbyrde, selvfølgelig!

Spør du meg syntes jeg 800,- kr. i måneden for en slik båtstørrelse er billig.

Fred
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by kapstans »

Ja du verkar ju medveten om att äga fartyg kostar pengar och kräver en "rejäl" arbetsinsats av köparen. Och har man tid, pengar och hantverkskunskap så kan även det fartyget bli fint en vacker dag. Nja OK 800 /mån är väl inget jätte pris, det var mest läget jag funderade på om en båtplats där "in the midle of nowhere" kunde betinga priset. Men ju mer jag tänker på det så är kanske en båtplats längs Göta Kanal inte så dum ändå. Så jag får väl backa på mitt förra något förhastade slutsats.
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

!!!!!
ja ,jag är inte så dum så jag hade några planer på att renovera !!!!

men det finns mycket roliga prylar ombord !

den förra jag köpte av kanalbolaget (MANNE) kostade 1 krona !
kravet var bara att jag tog bort den därifrån !!
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by kapstans »

1 krona!, helt prisvärt, bra köp.... :D
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Klas Andersson »

var tvungen kosta på han 800kr ! för nya kilrep till motorn ,
sen fick jag överbliven röd och vit färg som kletades på
satte ochså på en gammal Radar som jag hade liggande !
Köpte även ett set stämjärn ! som jag tog trähandtagen från och satte på en ratt jag smidde till av plattjärn .
såg bättre ut än volvoratten !som satt i

http://rides.webshots.com/album/563259097LctHzy?start=0

gjorde sen några bogserjobb med han en sommar innan jag sålde Han med MYCKET bra förtjänst !
Därav mitt eventuella intresse av även detta vrak !


MANNE gick det sedan illa för ! Frid över hans minne !
nya ägaren lämnade han i gästhamnen i Kristinehamn över vintern !!
blev vanliga visan !! .... brandkåren fick länspumpa ! och kommunen betala upplyftning och sedan skrotning på plats
när ägaren blivit "onåbar"

ivarje fall är det vad jag hört om hans hädanf'ärd ?
Mvh Klas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by Fredrik »

Känns som en vanlig visa nuförtiden...
Någon med mycket drömmar framför romantiska tv program och lite besparingar på banken köper sig ett objekt som ser mysigt ut på sommaren. Självklart saknas i princip all kunskap om underhåll renovering och grundläggande baskunskaper i maskinteknik. (undantaget kan möjligen vara att bensin i diseltanken) men det har säkerligen också hänt...!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: CONRAD, Övergivet ? vrak? i Sjötorp

Post by kapstans »

Det vore kanske dags för ett TV-program som visar upp hur illa det kan gå och visa upp vad som krävs för att sköta ett fartyg för att avskräcka de mest olämpliga individerna.
Många gånger blir det ju samhället som står för kostnaderna när pengar och intresse tagit slut. :evil:
Fredrik Ahlman
Post Reply