En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by Fredrik »

Själv är jag en aningens vilse i pannkakan när det kommer till el, och den senaste tiden har det stormat upp en het debatt nere hos oss fartygsägare med allehanda experter i ämnet.

Jag har kontaktat en "expert" i ämnet men det hindrar ju inte att man frågar om flera utlåtanden.

Nu är det så att en diskussion som gör gällande att jag har en skyddstransformator installerad, och efter den sitter elmätaren.
Och nu har det inte blivit bättre än att vissa experter i ämnet el där jag ligger (vi delar på ett uttag), påstår att den slukar enorma mängder el utan att registreras av den el mätare som sitter monterad efter skåpet innan mätaren. Detta har fått till följd att relationen blivit något ansträngd. (milt uttryckt!)

Ytterligare har nu detta resulterat i att jag tvingats installera ytterligare en elmätare (alltid roligt med nya utgifter) innan skyddstransformatorn. Men tyvärr tjafsas det fortfarande om att jag därmed måste vara storkonsumenten.
Roande bör det påpekas att det hela handlar om en differens på 200kw, vilket gör hela saken till rena farsen! Att det kan vara jordfel eller att någon lånat lite på kabeln hör inte till saken, jag måste vara konsumenten eftersom jag haft mätaren efter transformatorn!

Men lite lustigt nog, så kan jag inte få ut någon större skillnad mellan mätarna?

Experterna påstår naturligtvis att detta är fel!

Så vad är rätt?

Är den ursprungliga installationen, av elmätare efter skyddstransformatorn fel. och måste elmätaren sitta innan skyddstransformatorn för att registrera konsumtionen eller har transformatorn egna mystiska/hemliga bryggor där ström kan försvinna/smyga över och därmed tillåta att el en till mätaren efter transformatorn ej blir registrerad?

Tacksam för svar. (Ämnet kan säkert bli nog så roligt)
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by zoroaster »

Hej Fredrik

Har samma problem,

Har ju inte bogserbåt men ändå.

På vintern är vi 2-6 båter som ligger i sjön (fritids)
I början var vi 3 och anslöt oss till båtklubbens eluttag, delade strömförbrukningen på 3, vi tyckte att vi använde ungefär lika mycket el. Fungerade topp. Så kom en båt till och vi kom överens om att dela på 4, Vid en liten sittning i den tillkommande båten berättade ägaren att han tyckte det fungerade fint att sova över i sin båt. Hade ca 20 grader ombord. Strömförbrukningen ökade den vintern markant. Alltså skaffade vi ursprungliga tre ett skåp med fyra uttag och mätare för respektive. Och då börjar klubben att klaga på att det är stort svinn på el och att vi förbrukar mer än våra mätare anger. Klubbens mätare anger rätt mycket mindre. Det finns inget uttag efter klubbens elmätare fram till uttaget där vi har våra mätare. Vi har testat att våra mätare visar rätt, vi har haft elektriker på plats som påstrår att allt är riktigt. Lik förbannat så diffar det.

Ja vet inte hur el kan sprida så elaka vågor.
På vårt sommarställe så upptäckte det lokala elverket att vi stal ström enl dom. Propparna satt innan elmätaren och orsakade svinn. Tycker som lekman att det är konstigt att om strömmen äär avslagen så skall inte säkringarna ta någon ström men vem vet.

mvh
Douglas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by Fredrik »

Det vet jag och det säger en del om människans natur.

Nåja, det ironiska nu är att efter att avstämning gjorts med våra mätarställningar och kontroll räkning gjorts. Så har jag kommit fram till att det var nära nog ingen differens att tala om.
Så något tjafs var aldrig nödvändigt. Jag blir bara mörkrädd för vad som hade hänt om det varit en större differens!

Själv var jag dömd på förhand, jaf hade ju mätaren efter skyddstransformatorn, så den differensen hade jag fått stå för! (trotts att det knappt skiljer någonting mellan mätarna)

Men frågan är ändå relevant, behövde jag verkligen sätta in en extra elmätare, eller var det helt onödigt?
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by Fredrik »

Förresten du Zoroaster

Efter lite frukost så började jag minnas en liknande historia från Svindersvik eller döda skeppens vik där jag tidigare hade en liten bogserbåt.

Jag tror de var fem stycken som delade på ett uttag, och jag veta att de hade enorma problem med säkringar som gick och tjafs varenda månad om differenser.
Det hela gick så långt att en utomstående inhyrd (solidariskt delad stackars elektriker) fick mäta och reda ut hela härligheten.

Och jag mins att de kom fram till följande:

Nästan alla hade jordfel på sina skutor, men ett fel var en aningens större än de övriga och det jordfelet i sig var den största elkonsumenten av dem alla! Då speciellt ett geni hade sett till att säkra upp med en rejäl tretumsspik! (Ingen gav sig förstås till känna)
Det jordfelet låg i en kopplingsbox som visade sig läcka (Den var varken dränkbar eller sköljbar) men vem bryr sig när alla delar och ingen har ansvar, samt dosan ligger ute!

Så ett tipps till dig Zoroaster, är att att kolla av om det kanske inte finns ett jordfel innan era mätare, förslagsvis i fuktiga handskar. Det skulle absolut kunna leda till mystiska bortfall!

Det gjorde i alla fall det för dem nere i Svindersvik/ryssviken
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by zoroaster »

Och då hamnade vi i Svindersvik, och mer minnen;

Arbetade på Nordiska Museet som äger Svindersvik alltså korwikanderss gamla sommarstuga.
På museet fanns en säkerhetschef, jag var vid hans frånvaro stand in.
Inne i viken ungefär mittemot gamla kafferosteriet så hade ett gäng missbrukare en flotte med liten villa på. Nu låg dom med den ibland på komunens mark/strand och när dom blev bortjagade där flyttade dom till museets strand och så blev dom bortjagade där och flyttade till komunens strand. Ja så höll det på i tre år. Och alltid när dom flyttade till museets mark så var den j---la säkerhetschefen ledig eller på resa.
Och då kommer vi till det med strömmen, den snodde dom i ett uttag tvärs över viken i gamla rosteriet. Utan jordfelsbrytare eller mätare: Satans snylltare.

Ha det bra
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by Fredrik »

Haha, vilka kreativa små rackare!
gurra_58
Posts: 56
Joined: 29 Aug 2008, 10:39
Location: Maxmo

Re: En fråga om Elmätare och skyddstransformatorer

Post by gurra_58 »

Nja.Trots att jag är elektriker har jag inte hört talas om att man lägger skyddstransformator för mätaren. Mycket mystiskt.Skyddstrafon på tomgång
förbrukar ström men mycket lite.Egendriften rör sig bara om milliampere. Verkningsgraden på en sådan brukar vara minst 99,99%
Om allt är rätt så ska inte den läcka.Jordfel nej.Sånt finns bara ombord på fartyg och båtar.Detta hänger ihop med att du inte har fas och nolla
i en skyddstrafo utan du har egentligen två faser som tar ut varandra.Efter skyddstrafon kan du få jordfel men inte före eftersom då leder primärsidan till jord vilket betyder säkringsbrott.Tretummsspik håller längre men leder till att huvudsäkringarna går sönder i stället.Skulle dom klara
sig så ryker trafosäkringarna men då har vi riktiga jordfel som brukar synas lång väg. Så mitt svar är jordfel före skyddstrafon anser jag som omöjligt.
Efter borde det synas på resp elmätare
Post Reply