Vraket efter INGAN

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Vraket efter INGAN

Post by Torsten H »

Njae, nitning respektive svetsning är olika tillverkningsmetoder, och järn (puddeljärn/puddle iron) respektive stål är olika material. Man slutade som sagt med att bygga av järn runt år 1900 - jag hittade en gammal artikel i 'Teknisk Tidskrift' om broar, för författaren skriver, att man slutade med järnbroar omkring 1890 - men på alla varv i världen byggde man båtar av stål, men nitade fram till under eller strax efter andra världskriget. Det står f ö i svenska skeppslistan och i Lloyd's, Norske Veritas och Bureau Veritas m fl klassällskaps registerböcker, om fartyget är byggt av järn (iron) eller stål (steel).
Alla Sjötorps varvs kompositbyggen anges ha järnspant, även de, som byggdes strax före och under andra världskriget - utom 9069 Peter, som enligt skeppslistan är byggd av stål, fur och ek. Spanten var säkert av stål, men man hängde väl fast vid det gamla av bara farten. Han har köpt en 'järnare', sa man på Västkusten, när träskutorna byttes ut.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Vraket efter INGAN

Post by Torsten H »

Var kommer namnet INGAN ifrån? Om det är ett geografiskt namn, så hittar jag bara en sjö vid Näsviken i Hälsingland.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Vraket efter INGAN

Post by Jan Schönemann »

Betr. namnet INGAN kan det vara så enkelt som ett flicknamn. Jag känner i alla fall en kvinna som heter Ingan (inte Inga) i förnamn. Hälsn. Jan
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Vraket efter INGAN

Post by Torsten H »

Jag hade aldrig hört det, men birthday vet om 13 st med det namnet.
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Vraket efter INGAN

Post by kentolsson »

Äntligen inne på forumet igen, då jag bytt dator och e-mailadress så var jag tvungen att registrera mej på nytt.

Nu till ämnet.

Johan Luréns dotter hette/heter Inga, Namnet på båten kommer troligen från henne.

Det finns många teorier var olyckan hände och var vraket kan finnas. Att olyckan hände i norra Värmlandssjön tycker jag nog är troligast med tanke på att vrakgodset drev iland på en ganska koncentrerad yta. Vraket kan dock ha drivit en bit i marvatten med tanke på luftfickor och last. Borde dock inte vara en omöjlighet att hitta med dagens utrustning.

Kan berätta att Johan köpte vraket av försäkringsbolaget och att man var ute och draggade i en vecka med två båtar från Lurö. Man hade en vire mellan båtarna för att försöka lokalisera Ingan.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Vraket efter INGAN

Post by Klas Andersson »

Stämmer med vad jag ochså hört ! nämligen att han köpte Vraket av Bolaget !

Men vem var ute och Draggade ? Luren eller andra ?

Versionen jag hört är att Han köpte vraket för att STOPPA ! ev bärgningsförsök !
orsaken skulle då vara att besättningen skulle vara kvar i Skansen ! och aldrig varit med i livbåten .

Var tydligen då många som inte trodde på att en man så stor ! att han enligt "sägnen" knappt kunde knyta sina skosnören !
själv skulle ha kunnat komma upp i livbåten ,eller alls klarat sej ! när yngre killar dukade under ?

kanske bara elakt förtal ?

f-n vet !
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Vraket efter INGAN

Post by Skepparättling »

Hr Luren måste i alla fall varit en sjusärdeles affärsman.

Först den nybyggda Ingan och senare ytterligare en nybyggd "järnare".

Detta medan andra skutskeppare hankade sig fram med gamla gistna träskutor, och bara kunde drömma om en skuta i "järn".

Sen fanns det väl de inom skepparstammen som aldrig skulle komma på tanken att segla annat än det levande materialet trä. Troligen samma typer som inte kunde tänka sig att ställa sig i en styrhytt. Även om den inte var större än att de precis lagom fick plats.
Man var ju tvungen att kunna höra och se.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Vraket efter INGAN

Post by kentolsson »

När dom draggade efter INGAN så lånade Johan Lurén jakten Frida Som han ägde före INGAN men sålt till någon på Segerstad mellan Karlstad och Grums. Den andra båten dom använde var brodern Gustav Lurens "ANNA", en större motorbåt ca 12m. Anna ligger fortfarande uppdragen på Bruket, Lurö, numera ganska sönderfallen.
Kan nämna att när han sålt den nya båten "LURÖ" till Danmark år 1940 så ångrade han sig och försökte sprida ut ett rykte att han varit på grund med henne och botten var skadad. Han hoppades att köparna skulle låta köpet gå tillbaka, men det fungerade inte.
Huruvida ryktena om att besättningen blev kvar i skansen är riktiga får vi reda på den dag "INGAN " hittats.
De omkomna var hans son Reinhold 28år, Gunnar Svennson 20år från Millesvik samt Sixten Johansson 20år, Björsäter.
Sixten var även dottern Ingas fästman.
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Vraket efter INGAN

Post by Borgholm »

Enligt Marinmotormuseum registrerades Frida på kapten Johan Viktor Larsson den 10/6 1933 då han köpt av Lurén:

http://www.marinmotormuseum.se/frida.html
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Vraket efter INGAN

Post by Klas Andersson »

Det har varit tyst här om INGAN ett tag ?

Jag fick höra rykten om att en del folk tror jag vet var hon finns ! :D

ja kanske det ..... vem vet !?
men dom som läst/minns tråden "Motorskonaren Carl" inser att man ska hålla sin stora käft stängd tills man vet till 100%
vad man yrar om , det fick en viss "marinarkeolog" erfara då ! :lol: :lol:


Jag har i varje fall glott många timmar på en Sonar i sommar,
och efter över 20 timmar så blev det några intressanta positioner,
tyvärr har ju inte vädret varit det bästa för dykning ! :(
Djup mellan 42 och 63 meter gör att jag " kallar in " kompisar som har utrustning och kunskap för sån dykning
med blandade gaser ,Helium,mm som krävs för säkra ? dyk på såna djup.
Kräver nogrann planering med blandning av andnings gasen för specifikt djup ,mm.

42 meter...ok kanske... :roll:
men över det...även om jag kanske saknar "spärrar" i vanliga fall så är detta inget jag själv ger mej på :)

Förra helgen så stämde allt med väder.mm
på 55m djup ,var här ett hög intressant vrak !
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/27978.html


nedan är ett par sonar bilder .... två lika höga master ...
63 m djupt
1.jpg
2.jpg
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vraket efter INGAN

Post by m/s munter »

min mor är nära bekant med Eva Luren, troligen dotter till ovan nämnda herre.

Kan ju vara känsligt att fråga...
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Vraket efter INGAN

Post by m/s munter »

min mor är nära bekant med Eva Luren, troligen dotter till ovan nämnda herre.

Kan ju vara känsligt att fråga...
Post Reply