Någon som vet något om denna?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Någon som vet något om denna?

Post by Eskes »

viking
Posts: 26
Joined: 29 Mar 2009, 19:02

Re: Någon som vet något om denna?

Post by viking »

Hej Mattias
Bogserbåten hedder STARKE tidligere Pelle bygget 1903 Gøteborg

Hilsen Niels Stummann
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Någon som vet något om denna?

Post by Husum »

Håkan Sundström
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Någon som vet något om denna?

Post by Eskes »

Tack,

Fått lite info om ägaren.
Namn: Riddersvik,Furuholm,Starke,Bengtsfors ll,Spring,Pelle.
Motor: defekt Md 96 med backslag utv. 4,78-1

I övrigt är han helt ur riven i skrovet endast intakt styrhytt.

Några m2 plåt i aktern behöver bytas och ett spant.
Vad kan hon vara värd?
//Mattias
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Någon som vet något om denna?

Post by Fredrik »

Alltid en höftning men är den inte körbar och utan fungerande maskin så är det inte mer än skrotvärdet på sin höjd..
Läcker den dessutom så skulle jag inte dra till med mer än några tusenlappar och på sin höjd ett symboliskt värde.

Problemet ligger som så ofta i att ägare oftast drömmer om hur den skulle kunna se ut och då glömmer lätt vad det kostar att skrota (Nej det är inte heller gratis) eller att få objektet till en lämplig plats för att renovera eller skära upp.
Men framförallt vad det kostar att få ordning på drömmeriet. Material är inte gratis!

Nåja lycka till, bara trevligt om någon tar sig an honom, skrovet har som sagt fina linjer.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Någon som vet något om denna?

Post by Klas Andersson »

:o !!!!
Det var bara några dagar sen som jag tittade på den här gamla bilden som jag tog .....i slutet av 80-talet tror jag ?
och funderade på vad det blev av den !

Båten var till salu i ..nån båttidning tror jag ! så jag åkte och tittade på den ,där den låg utanför Järnvägsbron i Köpmannebro i Dalsland
Säljare vill jag minnas var Stig Holm i Göteborg ?

Den var redan då ett vrak ! men nymålad ! rakt över rosthålen i reling och däcket ! :)
saknade all form av utrustning ! även Lanternor !
vill minnas det begärda priset var 140.000kr :shock:
tyckte väl det var en nolla för mycket :)
skanna0004.jpg
skanna0004.jpg (51.11 KiB) Viewed 9461 times
skanna0002.jpg
Mvh Klas
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Någon som vet något om denna?

Post by Lervik »

Fredrik wrote:Alltid en höftning men är den inte körbar och utan fungerande maskin så är det inte mer än skrotvärdet på sin höjd..
Läcker den dessutom så skulle jag inte dra till med mer än några tusenlappar och på sin höjd ett symboliskt värde.

Problemet ligger som så ofta i att ägare oftast drömmer om hur den skulle kunna se ut och då glömmer lätt vad det kostar att skrota (Nej det är inte heller gratis) eller att få objektet till en lämplig plats för att renovera eller skära upp.
Men framförallt vad det kostar att få ordning på drömmeriet. Material är inte gratis!

Nåja lycka till, bara trevligt om någon tar sig an honom, skrovet har som sagt fina linjer.
Problemet är väl oftast så att man köper ett fartyg och sedan börjar man att fundera på var man skall lägga till och inte tvärs om, det problemet har inte denna säljare han har egen inhängnad område mark och vatten i och för sig bara en yttre före detta kaj som fungerar som vågbrytare i dagsläge, så några kaj hyror eller övriga kostnader för fartyget har han antagligen inte han startade antagligen i rätt ända skaffade ett ställe att hålla till på innan fartyget. Så att drömma torde väl dom som först köper fartyg och sedan tycker att andra skall hyra ut en kaj plats typ privat eller komunalt då handlar det nog om Drömmerier och sedan se när dom sätter i gång och renovera Drömmarna det skärs i plåtbitar här och där stora som Spelkort tvärs över nitväxlar och så vidare det är nog Drömmande Klåpare, som efter ett tag blir ett problem för övriga fartygsägare, med dessa lycksökare med sina (Södertälje stugor ) ovan på ett ofta linje snyggt skrov titta bara på gammla Isbjörn II och hans hyreshus skulle villa se den i lite sidsjö där är det väl Drömmerier på hög nivå antagligen samma byggare som på Jan Heweliusz.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Någon som vet något om denna?

Post by Fredrik »

Haha, vad roligt att du nämnde just Isbjön II, jag såg den senast i somras och har alltid förundrats över att man vågat sig över Östersjön med honom...

Men jag håller verkligen med dig, det handlar många gånger om att folk drömmer om vad som ska läggas till och nästan aldrig vad som egentligen behöver bytas eller tas bort (oftast från tidigare ägare)
Post Reply