Reglerna som slår mot de små och svaga!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Reglerna som slår mot de små och svaga!

Post by Husum »

Född fri???, beskattad till döds :twisted:
Håkan Sundström
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Reglerna som slår mot de små och svaga!

Post by Fredrik »

Jag kan faktiskt förstå lite grundidén med att verket ska vara själv finansierat. Men med tanke på hur verket ser ut idag så är det inte riktigt förenligt med den politiska viljan som lagt förslaget. Det här kommer att slå oerhört hårt mot småredare och de som lägger upp sina fartyg eller för den delen försöker starta/driva ett mindre kustnära rederi.

Ex idag är det massor med entreprenörer med små fartyg som lagar och underhåller bryggor och kanske på mindre lösa boliner klarar en del av verkens regler. Men med de här nya avgifterna och framförallt kraven så kan de komma att slås ut.

Ett annat resultat är de fartygen som har mindre nogräknade ägare, kommer med all sannolikhet börja dyka upp både här och där utefter vår kust.
(Politikerna verkar tro att det är som att ställa av/skrota en bil?) Vilket vi sett allt för många gånger att så funkar det inte!

Man verkar överhuvudtaget inte resonera kring mångfalden!
Entusiast fartyg
Museifartyg
Bobåtar/Husbåtar
Upplagda/som renoveras
Små charter
Kust entreprenad
Hamnbogserare
Kust tonage
Utsjö tonage

Osv, jag har garanterat missat en uppsjö av exempel!

Och varför ska man överhuvudtaget ha kvar fartyg när det blir så pass mycket dyrare?
Ja så tror jag många större-redare kommer resonera, och med det kommer utflaggningar! Och sjöfolk som kan förlora jobbet.
De som blir drabbade, är som vanligt de som ligger absolut längst ner i botten av inkomsterna och de kommer i sin tur att drabba miljön...
För att inte tala om att det kommer hämma uppkomsten av nya entreprenörer.

Kan det leda till ökad konkurrens kan man fråga sig, nej tvärtom så tror jag det kommer slå ut småbolagen (jag har en uppsjö av exempel). Vilket bara lämnar de större som i sin tur kan sätta vilka priser de vill. Jag känner exempelvis flera som sysslar med sjöentreprenad och som har flytetyg som de måste ha för att kunna verka inom sina områden . Men som nu kan tvingas in i avgiftskarusellen och de ekonomiska utrymmena finns helt enkelt inte, vilket gör att de nu funderar på att avveckla om de inte hittar "billiga" klassade fartyg/pråmar (och då är de inte billiga längre).
Dessutom är speciellt deras verksamhet väldigt säsongs och lite period baserad, vilket exempelvis som nu.
Då folk sparar hellre än kostar på dyra strand och brygg renoveringar. Tror ni man då satsar och klassar in och betalar alla avgifter?

Nu kanske jag låter en aningens pessimistisk, men jag hoppas innerligt att jag har fel!

Jag själv kommer inte drabbas så hårt i nuläget men jag ser inte någon vidare ljus framtid för hobbyredare som jag själv.
Jag befarar att dessa avgifter bara är början på en väldigt tråkig trend.

vilket är helt fel om man vill få in fler fartyg och aktörer som kan finansiera verket. Det hela kan alltså komma att verka kontraproduktivt i motsatts mot den från början goda avsikten.
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Reglerna som slår mot de små och svaga!

Post by Lervik »

Fredrik wrote:Jag kan faktiskt förstå lite grundidén med att verket ska vara själv finansierat. Men med tanke på hur verket ser ut idag så är det inte riktigt förenligt med den politiska viljan som lagt förslaget. Det här kommer att slå oerhört hårt mot småredare och de som lägger upp sina fartyg eller för den delen försöker starta/driva ett mindre kustnära rederi.

Ex idag är det massor med entreprenörer med små fartyg som lagar och underhåller bryggor och kanske på mindre lösa boliner klarar en del av verkens regler. Men med de här nya avgifterna och framförallt kraven så kan de komma att slås ut.

Ett annat resultat är de fartygen som har mindre nogräknade ägare, kommer med all sannolikhet börja dyka upp både här och där utefter vår kust.
(Politikerna verkar tro att det är som att ställa av/skrota en bil?) Vilket vi sett allt för många gånger att så funkar det inte!

Man verkar överhuvudtaget inte resonera kring mångfalden!
Entusiast fartyg
Museifartyg
Bobåtar/Husbåtar
Upplagda/som renoveras
Små charter
Kust entreprenad
Hamnbogserare
Kust tonage
Utsjö tonage

Osv, jag har garanterat missat en uppsjö av exempel!

Och varför ska man överhuvudtaget ha kvar fartyg när det blir så pass mycket dyrare?
Ja så tror jag många större-redare kommer resonera, och med det kommer utflaggningar! Och sjöfolk som kan förlora jobbet.
De som blir drabbade, är som vanligt de som ligger absolut längst ner i botten av inkomsterna och de kommer i sin tur att drabba miljön...
För att inte tala om att det kommer hämma uppkomsten av nya entreprenörer.

Kan det leda till ökad konkurrens kan man fråga sig, nej tvärtom så tror jag det kommer slå ut småbolagen (jag har en uppsjö av exempel). Vilket bara lämnar de större som i sin tur kan sätta vilka priser de vill. Jag känner exempelvis flera som sysslar med sjöentreprenad och som har flytetyg som de måste ha för att kunna verka inom sina områden . Men som nu kan tvingas in i avgiftskarusellen och de ekonomiska utrymmena finns helt enkelt inte, vilket gör att de nu funderar på att avveckla om de inte hittar "billiga" klassade fartyg/pråmar (och då är de inte billiga längre).
Dessutom är speciellt deras verksamhet väldigt säsongs och lite period baserad, vilket exempelvis som nu.
Då folk sparar hellre än kostar på dyra strand och brygg renoveringar. Tror ni man då satsar och klassar in och betalar alla avgifter?

Nu kanske jag låter en aningens pessimistisk, men jag hoppas innerligt att jag har fel!

Jag själv kommer inte drabbas så hårt i nuläget men jag ser inte någon vidare ljus framtid för hobbyredare som jag själv.
Jag befarar att dessa avgifter bara är början på en väldigt tråkig trend.

vilket är helt fel om man vill få in fler fartyg och aktörer som kan finansiera verket. Det hela kan alltså komma att verka kontraproduktivt i motsatts mot den från början goda avsikten.
En glad och lycklig medborgare är en bra Medborgare.
Men en Olycklig Medborgare är en Farlig Medborgare.

Tänk vad pengar staten och (lill Hitler) skulle tjäna om man införde samma regler och avgifter för
dom hjulburna farkosterna typ tunga fordon, bussar, lastbilar,dumprar, hjullastare, grävmaskiner och personbilar, suvar,minibussar och varför inte även på järnvägslok och vangnar samt tunnelbanetågen och pendeltågen etc. Orsaken till detta är att folk! eller (Div politiker utan hjärna)om det nu finns någon som har det? är att skattas ihjäl eller avgiftsbelägga så att folk slutar att syssla med sådant som regerings toppen inte tycker har något berättigande i sammhället enligt deras sätt att se, det här är uppgifter som kommer från folk som jobbar i regeringskansliet och tycker det är för j..... men inte vågar yttra sig för då blir dom av med jobbet omg. Så fungerar det i det fria Sverige om det nu är någon som tror att det är fritt och inte Diktatur i Sverige. På försommaren medelades det att utbildningen av sjöfolk i Karlskrona och Göteborg skulle minskas för det fans inte lägre svenska Fartyg i den ommfattning som behövdes för sjöpraktiken dom har väl flaggats ut till någon Bananrepublik inte på grund av dåligt underhåll eller dyligt utan på grund av dom ny regler och kostnader som Svenska Politiker hittat på men det löser dom nog med några inhyrda Konsulter antagligen släkt på långt håll (så har den nuvarande regeringen löst personal frågorna) dom kommer antagligen att lägga ner dessa skolor efter som dom inte behövs längre i och med att Svensk sjöfart snart kommer att upphöra i Sverige om inte nuvarande politiker börjar att använda skallen till något annat en mösshängare. Men det går väl att tillfälligt hyra in några Somaliska pirater och deras båtar för en tillfällig inflaggning i den Svenska handelsflottan så att nuvarande och pågående utbildning kan slutföras.Snart har väl Transportstyrelsen Sjöfartsdelen bara sina egna statsskepp att sköta om och efter som dom inte är registrerade så kan dom då lägga ner sig själva och gå och sätta sig med dom Kloka Gubbarna och Gummorna på bänken i någon park med en kasse från Glasbanken för då har dom gjort SITT och behöver Vila.

Ps.Vi som är bilägare betalar i dag en skatt på försäkringen som var meningen att den skulle betala dom sjukkostnader som uppstod vid en olycka men Regeringen lade ner utredningen för iden var inte genomförbart men skatten betalar vi fortfarande den glömde dom att ta bort.

Samma konstiga system för att behålla en behörighet måste man ha giltigt Läkarintyg har staten bestämt kontaktar man då sin Hälsocentral för att boka en tid för hälsoundersökning och intyg får man till svar att det gör dom inte utan man får vända sig till en privatläkarpraktik, varför betalar Jag Landstingsskatt för, när jag inte får bruka sjukvårdssystemet jag betalar skatt för, Staten sätter upp regler och lagar med en massa skyldigheter som ja måste följa annars går det åt H..... men vad har jag för rättigheter jag kan inte ens på valdagen lägga min röst på ett politiskt parti som gör som dom lovat NÄ DEN GARANTIN GÄLLER BARA RUNT HÖRNET men så är det väl med Konsulter och försäljare.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Reglerna som slår mot de små och svaga!

Post by kapstans »

Den lokala vårdcentralen/hälsocentralen skall ta emot dig. Det kan hända att de lever kvar i tron om att endast speciella läkare får utfärda läkarintyg för sjöfolk. Hänvisa dem bara till Transportstyrelsens hemsida där finns info för läkare hur de skall göra för att utfärda intyget samt blanketterna som behövs. Kräv din rätt.
Jag har aldrig varit med om att de nekar intyget däremot kan det vara svårt att få en tid för en undersökning men om du ringer flera vårdcentraler så brukar någon alltid ha tid att ta emot dig.
Fredrik Ahlman
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Reglerna som slår mot de små och svaga!

Post by Donkeyman »

Det är inte bara så att instruktionerna kommer genom nätet. Läkaren skriver in sin rapport och den går rätt in till "storebrors" arkiv. Nästa gång du skall förnya och du går till någon läkare så "lastar han ned" det som den förre läkaren rapporterat. Efter avslutad undersökning skriver han in alla data och tar en "printout" som blir ditt läkarintyg efter underskrift och stämpling. Och i grunden kan vilken certifierad läkare som helst i hela världen göra den här undersökningen så länge denne vet hur han får datakontakt med Sjöfartsverkets arkiv.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Post Reply