Jobbig tid för öbona

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Jobbig tid för öbona

Post by Rolle »

:D
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:39, edited 2 times in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Riktigt trevlig bild. Undrar om "sörlänningarna" tror att den är från idag?
Jag ser att den är tagen från Haparandakajen i Båtskärsnäs och den ö som man är så angelägen att komma till är Risön. Där bor ännu några familjer och dessa var riktigt utsatt för båttrafiken förr om åren.
ASSI hade ett sågverk 500 m till vänster om bilden och MODO hade flottläggning på samma plats ändå till början av 80-talet. Idag finns Norrkust Marina på samma ställe.
Gissa om öborna varit "drabbade" av sjöfarten genom åren. Värst av de båtar som inte dragit ner på farten när man passerat "vägen". Man har alltid fått lära sej att passera helt sakta för att minimera skadorna på istäcket.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Hur gör de med ungar och skolan t ex. Skolan inställd om inte isen bär?
Jag skulle ha uppskattat det när jag var i den åldern.
/Lasse
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Du är nog inte ensam om det Lasse, men öborna är ganska uppfinningsrik så förfallstiden blev oftast ganska kort. Man hade olika passager där isen legat längre bl.a. Dessutom var det vanligt att en och annan hade en liten bostad iland.
Sören
Posts: 1
Joined: 08 Dec 2005, 23:38

Post by Sören »

... å hur är isläget till Cuba idag?
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

:wink:
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:39, edited 1 time in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Och ön kallas Cuba, p.g.a. den historiskt politiska åskådningen. Eller hur Sören?
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Den politiska åskådningen gäller väl hela Baskeri? 8)

Få se nu, ligger det kvar några sjunkna båtar under istäcket?

Denna hamn har haft mycket trafik förut. Finns det någonstans sparat listor på vilka fartyg som angjorde Båtskärnäs? Tänker specifikt på slutet av 30-talet.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

:D
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:40, edited 2 times in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Kanske inte 30-tal, men inte så långt ifrån. Den här bilden har Christer i sin skolåda.
Attachments
Lastning från pråm på B-näs redd.jpg
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Jag har fått höra att det ska ligga både någon sjunken bogserare och kanske en pråm där ni som vet hur är det?
NB
Posts: 13
Joined: 11 Dec 2005, 20:23

Post by NB »

Apropå förfall och omtanke, som en annan skribent här var inne på tidigare.

Följande skall ha ägt rum i en av våra större norrländska älvdalar, på en ö med bofast befolkning, i närheten av älvens mynning mot havet men där vattnet fortfarande är strömt och isarna därmed förrädiska. Tidpunkten var någon gång under 1900-talets första hälft. Ön saknade då fast landförbindelse. För att något lindra förfallet på vårsidan så ”spånades” stigar på isen där man visste att isen låg som längst.

Hemmansägaren Boman på ön ringer in till handlaren på fastlandet :
”Ja guda, de ä Boman på ön. Ja skicka iland kärringa över spånstiga för att inhandla en blåblus, ett par yxskaft å ett ½ kg snus, å nu undra ja om det går för sig att få skriva upp, för ja vill ju inte skicka peninga me na nu när isen är så svag.”
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Den historien passar bra för Fi (feministiskt initiativ) eller?
Hur det gick med frun och snuset förtäljer inte historien, men att det ligger båtar och pråmar under isen i Båtskärsnäs det är däremot sant. Vid Ängören ligger Waltaris gamla Kubik och Boströms Otto sjunkna. Sågverksägaren på Ängören, Muotka, ska visst ha haft någon pråm som också sjunkit.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

För kännedom, trots att Forumet är för det "lilla" tonaget, så har Christer hittat uppgifter om m/s Tai Ping Yang, som förövrigt lär betyda Stilla Havet på kinesiska.
Byggd för Wilhelm Wilhelmsen, Oslo(trots att det borde stå Tönsberg), 1929 vid Kockums. 9500 DW.
Hon ligger akterförtöjd i två dykdalber med båda ankarna ute förut. Nästan exakt i samma läge som första tråden med spåren efter isekan.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

:wink:
Last edited by Rolle on 28 Mar 2006, 18:40, edited 1 time in total.
Post Reply