snoddas

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

snoddas

Post by golden oil »

fått hand om en gammal lotsbåt Tjb 139 ``SNODDAS`` byggd i gävle 1937. 8,77 X 2,82. det sitter en MD47 a i den nu, men det var en seffle i från början. hur stark vet jag inte, men det hoppas jag att ni kan hjälpa mej med. kanske även var jag kan köpa en lämplig motor.. var och tittade på en seffle 25 hk 500 varv. tyckte att den var för stor. 15 hk verkar vettigt. jan.
Attachments
bergvik 096.jpg
bothnia
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2006, 18:26
Location: Skellefteå

Re: snoddas

Post by bothnia »

Har själv för länge sen haft en stålbåt på 8,25 x 2,6 m, depl ca 5 ton, med en 20 hk Seffle med fast propeller. Den gjorde 6 knop i alla väder, med- som motsjö. Skulle själv välja 25-hästaren. Den låter trevligare (mera tyngd - mindre vasst) än en 15-hästare, går på lägre varv och bör ge mer marginal för att hitta ett komfortabelt marshvarvtal. Dvs ett varvtal då vibrationerna är måttliga. Stadigt förankrad motorbädd viktigt.
Jag byggde också om till kölkylning och kunde höja motortempen och fick motorn att sota avgasport och avgassamlare mycket mindre.
Några minnen från den: Min varvräknare var ett räcke på fördäck som vibrerade som mest vid 600 rpm.
Med avgasröret rakt upp blev ljudet jobbigt på långa färder. Jag gjorde en enkel ljuddämpare, ovanpå rufftaket, som sänkte ljudet ganska bra. Pga av att röret var torrt så hade jag, med flera års mellanrum, brand i ljuddämparen. "Effektfull" gnistkvast i mörker och bubblor i ljuddämparens färg som enda som resultat.
Att man, med avgasröret rakt upp, fick sotpartiklar "från himlen" då man hade svag medvind var mera störande.
Hälsningar Bothnia
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: snoddas

Post by golden oil »

svårt det här.kommer inte båten att pumpa i vattnet vid låga varv med 25 hästaren. men jag ska mäta om den inte är för stor.
Attachments
DSC00465.JPG
kas
Posts: 9
Joined: 28 Oct 2006, 13:26
Location: Docksta / Härnösand /Stockholm

Re: snoddas

Post by kas »

En slamkrypare om SNODDAS

I Lotsbåtsboken står mycket riktigt om Tjb 139 under Stocka Lotsplats att hon hade en encylindrig Seffle, MEN
på sid. 36 finns en ritning på vilken det står:
Motor
25 EHK 1-cyl Bolinder
W7M15 n=200

Av ritningens style kan jag gissa att konstruktören är en viss C.G. Pettersson, dvs "Motorbåts Pelle" = Petterssonbåtens skapare.

Men trots vad som står på ritningen kan det mycket väl ha monterats en Seffle redan från början, en sak är ju vad konstruktören tyckte, när det blev dags att handla kan priset ha ändrat detta. Vem vet något om detta idag? Knappast någon väl?
Post Reply