Humor för sjömän!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Humor för sjömän!

Post by Fredrik »

Vi får hoppas inte just dom här sjömännen behöver livbåten på allvar!

Fick länken skickad till mig, och observera att dom är i en å, och att skutan faktiskt läcker! För att inte tala om vilka problem de har att få igång skrället!

http://www.youtube.com/watch?v=HnexdQvB ... re=related
User avatar
Lasse L
Posts: 10
Joined: 15 Dec 2006, 20:58
Contact:

Re: Humor för sjömän!

Post by Lasse L »

Vilken dålig motorinstallation.
Motorbädden fastsatt med 4 vinkeljärn från brägårn.
Kardanaxeln har ingen "splainskoppling" och inte samma vinkel in som ut.
Men friskt kopplat hälften sjunkit.
Splains koppling.jpg
Splains koppling.jpg (9.83 KiB) Viewed 9474 times
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Humor för sjömän!

Post by Fredrik »

Haha, Ja den filmen består lite av "Fin fem fel" eller rättare sagt... hur många fel kan du hitta!

Själv tycker jag det roligaste är i slutet, och det missar man nog lätt. Men det är mer vatten i holken i slutet av filmen än i början så vi får vara glada för att den "livbåten" ligger i en å och att de sjömännen inte behövde den på riktigt, när mamsellen är på väg till botten!
Last edited by Fredrik on 27 Jul 2011, 00:50, edited 1 time in total.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Humor för sjömän!

Post by Husum »

En sak till också som är kul, gubben som vevar säjer mest hela tiden "nu va de nära" hur många gånger som helst varje gång motorn tände till, för övrigt skulle det kanske varit mer värme på kulan.
Håkan Sundström
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Re: Humor för sjömän!

Post by Janne Duczynski »

Jodå han ligger i Korsnäs kanalen vid sjön Runn, Sundberg heter han och har ett otroligt tålamod.
Sabben har han sålt och satt i en 2 cylindrig Solo från 30-talet, problemen har fortsatt med H8:an
backslaget jävlas, kan bara backa med livbåten.
I år har jag inte sett han men han dyker väl upp endera dan.
Det är en riktig iaktagelse att båten läckte som ett såll när sabben gick, båten skakade så att borden öppnade och vattnet forsade in.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Humor för sjömän!

Post by Fredrik »

Herre jösses, haha!
Det blir ju bara bättre och bättre.. :D
gurra_58
Posts: 56
Joined: 29 Aug 2008, 10:39
Location: Maxmo

Re: Humor för sjömän!

Post by gurra_58 »

Det skojigaste med det hela att detta var verklighet på 2000 talet på en svensk fraktare som jag var på.
Vi hade precis denna motortyp i livbåten(kanske lite nyare) Men vi skulle ha livbåtsövning i Vera Cruz med
svenska sjöfartsverket närvarande. Vi startade motorn och jag körde. Vi körde en runda då ena matrosen
sa.Far tillbaka för helvete annars sjunker vi.Jag tittade efter och vattnet kokade runt fötterna. Vi åkte i
alla fall tillbaka och kopplade livbåten och började hissa upp den och vattnet rann ut.Sjöfartsverkskillen var
mycket nöjd med övningen.Men han visste ju inget.På utresan var det jag som fick börja reparera livbåten
Så efter det var den hel i alla fall.Men när man tänker på det så här i efterhand hur det hade gått om det hade
varit på riktigt mitt i natten
Post Reply