Vilken Bogserbåt?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Vilken Bogserbåt?

Post by Fredrik »

Har hittat lite länkar på blocket och har forskat lite men kan banne mig inte lista ut vilken bogserbåt det är!
Någon som vet?

http://www.blocket.se/goteborg/Skibsmot ... ?ca=18&w=3
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Vilken Bogserbåt?

Post by Arne Balderud »

Maskin kommer från Händig som ligger som bobåt vid Gullbergskajen i göteborg. Gick som bogserbåt/isbrytare i Grums men tappade propellern nån gång i mitten av 80:talet.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Vilken Bogserbåt?

Post by Fredrik »

Okej, är det inte vettigare att peta dit en ny snurra än montera ur maskinerna?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Vilken Bogserbåt?

Post by Arne Balderud »

Det kan man tycka men jag har för mej att det var en ställbar propeller, kommer inte ihåg fabrikatet. Blir nog väldigt dyrt att byta, har för mej att det var axeln som gick av men är inte säker. Ser framför mej när hon låg på slipen med axelstumpen stack ut ur hylsan och en bit av reglerstången kvar..konstiga saker man lägger på minnet :? Det var ju några år sen trots allt.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Vilken Bogserbåt?

Post by Fredrik »

Nog att sånt är dyrt men vad tusan, det måste väll ändå gått att sätta dit ett mindre backslag och kanske en lite mindre visp istället så förbaskat dyrt kan det ändå inte ha varit jämfört med att ha en bogserbåt utan snurra!

Och tänker man på hur det ser ut idag så skulle jag bli tämligen förvånad över, om det inte gick att komma över någonting liknande (rörliga blad) mm.
Speciellt med tanke på hur många fiskeskutor och bogserbåtar som man slaktar på löpande band!

Såg senast en reversering och propeller ligga hos ekenäs varv.. nu var det visserligen ett tag sedan, och den var i delar men det lär nog ligga ett antal till lite här och där!
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Vilken Bogserbåt?

Post by Arne Balderud »

Finns en massa i Grenå också att välja på
Post Reply